Zuckerbergova Misija nemogoče
Matjaž Ropret 22. marca 2018 ob 05:53

Facebook se je iz prostora, kjer so ljudje lažje vzdrževali stike med seboj, že davno prelevil v medijsko mašinerijo in najmogočnejše orodje za rudarjenje in preprodajo osebnih podatkov. In v sam svojega največjega, pravzaprav edinega sovražnika.

Velike korporacije s seznama Fortune 500 se morajo ravnati po različnih zakonih, »omejujejo« jih regulatorji, kljub dominantnemu ali včasih monopolnemu položaju imajo konkurenco. In vsaj občasno morajo odgovarjati, tudi plačevati za svoje napake in zlorabe. Pri Facebooku, ki ne trguje z ničemer materialnim, vse to odpade, podjetje se je vsaj doslej uspešno otepalo vsakršne regulacije, večinoma pa tudi odgovornosti. Niti med uporabniki mu zasebnostne »aferice« niso škodile, ker tisti dve milijardi nimata kam iti in sta navlečeni na to platformo tako za spremljanje, kaj se dogaja prijateljem, kot dogajanja po svetu (pa naj bo to resnično ali lažnivo). Tako se vsaj večini zdi. Ali se bo po škandalu s Cambridge Analytico kaj spremenilo, je težko napovedati, v vsakem primeru pa se je ustanovitelj in šef Facebooka Mark Zuckerberg znašel v položaju, ko mora javno napovedovati in kot dobre zagovarjati rešitve, ki so zanj in za Facebook v bistvu v nasprotju z zastavljenim poslovnim modelom.

Doslej mu je izjemno dobro uspelo kot odlične za uporabnike predstavljati novosti, ki so bile pravzaprav odlične za podatkovne rudarje. Tako je bilo orodje Open Graph, živelo je med letoma 2010 in 2014 in je omogočalo, da so vsi povsod videli in vedeli vse, kar se je vsakemu posamezniku dogajalo. Ljudje naj bi bili vedno na tekočem. Seveda pa so bili na tekočem predvsem taki, kot je  Aleksandr Kogan, ustvarjalec »kviza« v osrčju omenjenega škandala. Leta 2014 je Facebook malo priprl pipico, a dal na voljo druga orodja, ki so še vedno omogočala veliko izvoza podatkov, četudi uporabniki za to niso dali posebnega privoljenja.

Nastavitve, do katerih podatkov Facebookovega profila lahko dostopajo druge aplikacije.
Seznam aplikacij, ki dostopajo do Facebookovega računa.

V odzivu na najnovejšo aferico, ki ga je Zuckerberg kuhal kar pet dni, je napovedal še nekaj dodatnih ukrepov. In priznal določene napake v preteklosti, toda opravičil se ni. Niti pojasnil, zakaj o »kraji« podatkov, ki ga je s Koganovo aplikacijo izvedla Cambridge Analytica in domnevno vplivala kar na izid ameriških volitev, nismo izvedeli že pred tremi leti, ko so izvedeli v Facebooku.

Odslej bodo počeli še troje. Preverili bodo vse aplikacije, ki so imele dostop do večjih količin podatkov pred letom 2014 in poiskali sumljive aktivnosti. Na osnovi tega bodo izključili razvijalce, ki so zlorabljali osebne podatke, in tiste, ki ne bodo pristali na podrobno revizijo početja.

Nadalje bodo dodatno omejili dostop zunanjim ponudnikom. Če uporabnik v treh mesecih ne bo niti enkrat zagnal aplikacije, ki je prijavljena za dostop do podatkov na Facebooku, bo ta izbrisana s seznama. Ob vpisu pa bo aplikacija dobila »zgolj« ime, profilno fotografijo, in e-poštni naslov. Kdor bo žele dobiti dostop do samih objav ali še česa drugega, bo moral s Facebookom podpisati pogodbo. Torej vsaj v teoriji nič več delovanja pod površjem in zunaj dosega radarjev. Mimogrede – spisek aplikacij, s katerimi si se prijavil v Facebook in lahko dostopajo do tvojih podatkov, si lahko pogledaš, če greš v nastavitve in potem Aplikacije. Pri meni sta bila tako na seznamu aplikaciji Insta360, ki sem jo nazadnje res uporabil pred približno dvema mesecema, toda za nalaganje na facebook lani pomladi, in Pinterest, ki ga nisem uporabljal nikoli in se mi pri najboljši volji ne sanja, kako je zašel tjakaj. No, zdaj obeh ni več. In če tam klikneš še na razdelek Druge aplikacije, lahko ob/odkljukaš, katere podatke ti drugi programi, ki niso Facebookovi, sploh lahko vidijo.

Še tretja sprememba pa bo v tem, da bodo uporabnikom v prihodnjih mesecih na vrhu časovnice pokazali orodje, kjer bodo vidne prav te aplikacije in bo mogoče odstraniti dovoljenje za njihov dostop do podatkov. Torej bodo ljudem pod nos pomolili to, kar sicer že obstaja, vendar večini ostane skrito, ker se nihče ne prebija tako daleč v nastavitve.

Predvsem v ZDA, pa še kje drugje, se prav zaradi tega že množijo pozivi o opustitvi Facebooka. Profesor na univerzi Columbia Tim Wu, najbolj znan kot utemeljitelj pojma internetna nevtralnost, je na twitterju zapisal, da je zdaj pravi čas za izbris vseh facebookovskih aplikacij in mogoče celo za slovo temu omrežju nasploh.

Sam bi dodal še nasvet, da se na različnih delih spleta nehaj prijavljati s Facebookovim računom. Vem, da je najbolj elegantno, ni pa najbolj pametno. Facebooku daje preveliko težo in pušča sledi po celotnem spletu. Imej e-poštni naslov za te namene in si pač izmišljaj uporabniška imena. Če si jih ne moreš zapomniti, si omisli pomočnika za gesla (password manager), je veliko dobrih in uporabnih. Morda pa je tudi priložnost za popolno čiščenje.

Marsikaj na drugi strani Atlantika zamerijo tudi Zuckerbergu in se sprašujejo o njegovih voditeljskih sposobnostih, čeprav so ga še nedavno kovali v zvezde. Vsekakor bo zanimivo videti, kako bo uspel zajeziti podatkovno rudarjenje, pa kljub temu ohraniti poslovni model kolikor toliko nenačet. Izkušnje s preprečevanjem lažnivih novic, prejšnjega največjega problema te platforme, nas učijo, da bodo bolj kot uporabniki v ospredju denarci.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

 

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja