Vse več avtomobilov, pri tem pogon ne igra vloge, nima rezervne pnevmatike. Niti kompaktne, kaj šele običajnih dimenzij. Namesto tega nam med opremo ponujajo komplet za krpanje. Zakaj je tako?
Prostor je vedno razlog, toda o tem, kaj imam, bi se moral odločati sam, ne proizvajalec avtomobila. Če pri običajnih še lahko najdete vsaj kompaktno rezervno pnevmatiko, je ni imel noben od električnih, ki sva jih z Matjažem do zdaj vozila. Dokler ne bo več električnih terencev, to ne bo težava, temveč le nadležnost. Nenazadnje je serviser vedno oddaljen en klic in nekaj bankovcev. Drugače pa je, če se neljub dogodek zgodi sredi gozda ali med težkim vzponom in komplet za krpanje zaradi resnosti poškodbe, na primer razprtega plašča na boku pnevmatike, ne more pomagati. Takrat bi si še kako želeli »dodatka« v prtljažniku ali pod avtomobilom.
Proizvajalci vedo, da komplet tesnila v pločevinki in zračni kompresor nista vsemogočna, a jima vseeno dajejo prednost. Deluje tako, da predrto pnevmatiko napolni z lepljivo snovjo, ki preprečuje uhajanje zraka. Težava je, da gre za jedko snov, zaradi katere je nato treba pnevmatiko zavreči in zamenjati. To ni najbolj gospodarno. Večkrat sem že povozil vijak. Na srečo to nikdar ni povzročilo izpraznitve in sem se privlekel do vulkanizerja. Ta ga je izdrl, zakrpal luknjo z lepilom in gumo ter računal nekaj deset evrov. Zanemarljiv strošek v primerjavi s ceno nove pnevmatike. Če bi uporabil tesnilni komplet, se ne bi mogel tako poceni rešiti iz zagate. Epilog je jasen. Dokler ni absolutno nujno, ga nikar ne uporabite.
Za lastnike električnih avtomobilov, vsaj za večino, je sicer bolje, da sami ne menjajo pnevmatike. Zaradi mase, ki lahko presega dve toni, zna biti to za marsikoga pretežek zalogaj, četudi ima rezervno pnevmatiko in hkrati ustrezno močno dvigalko. Boljša rešitev je 24-urna asistenca. Kljub temu da boste v primeru defekta čakali na pomoč, ob prihodu serviserja na vprašanje, zakaj niste uporabili kompleta za krpanje, raje recite, da ste nanj pozabili.
Dejstvo je, da se rezervni deli poslavljajo iz avtomobilov. V tej luči je najmanj čudno, da pravilnik še vedno zapoveduje komplet žarnic z žarilno nitko v avtomobilih, v katerih jih sam ne moreš zlahka zamenjati, ali pa takšnih sploh ne uporabljajo. Še dobro, da birokrati niso zapovedali pete pnevmatike, enakih mer tistim na kolesih, saj bi imeli očitne težave. Glavni razlog pa naj ne bi bil prostor, tako glasno trdijo, temveč masa. Njeno povečevanje vpliva na večjo porabo. Izgovor ne zdrži niti pri električnih, kaj šele običajnih avtomobilih. Zlahka si predstavljate, da je nekaj deset kilogramov zanemarljivo ob skupni masi električnega avtomobila, ki presega dve toni, in da zaradi zanemarljivega prihranka ne boste z enim polnjenjem prevozili občutno daljše razdalje.
Pravi razlog je pomanjkanje prostora oziroma to, da zaradi baterije na dnu avtomobila ni mogoče ustvariti poglobljenega prostora pod pokrovom prtljažnega prostora, kjer bi shranili rezervno pnevmatiko. Poleg tega tam pogosto hranimo tudi kable. Izgovor je do neke mere upravičen, vendar ne smemo zanemariti dejstva, da bi prostor lahko našli spredaj. Električni motorji so mnogo manjši, menjalnika ni, kar pomeni, da bi se dodatni prostor lahko ustvaril. To pomeni, da je razlog drugje. Proizvajalci so ocenili, da rezervna pnevmatika ni potrebna. S tem so si znižali stroške in obenem razveselili zavarovalnice ter ponudnike storitev pomoči na cesti.
Če morda ne veste, naj vam razložim. Letna premija za asistenco je v primeru težav daleč cenejša od plačila na licu mesta. Še posebej če bo treba avtomobil odpeljati ali odvleči do najbližjega serviserja.
Težave s počenimi pnevmatikami niso tako pogoste, a še vedno se pripetijo, ko po nesreči povozite kaj ostrega ali zapeljete čez robnik. Bolj kot za cestna vozila je dodatna prava pnevmatika potrebna ali celo nujna pri terenskem vozilu. Zaenkrat električnih še ni veliko, a ko jih bo več, proizvajalci te potrebe ne bodo mogli tako preprosto spregledati.
Citiram strežnico iz serije You rang Milord: “I cant remember last time, I …”
Če pa je že kaj narobe s pnevmatiko, pa pokličem asistenco, AMZS ali zavarovalnico, pa je. Večina ne zna zamenjati kolesa, s priloženim orodjem pa je tudi skoraj nemogoče, sem poskusil in zvil ključ preden sem odvil vijak.
Poleg tega bi potreboval rezervo za letne in zimske gume, ker so različne mere itd.
Torej ne vidim smisla, da bi vsi avtomobili s seboj vozili nepotrebnih 10 in več kg, zato ker bo morda nekdo ostal s prazno pnevmatiko na težko dostopnem terenu.
Lp, Borut