Z novimi subvencijami morda vendarle nekaj električnih avtomobilov s končno ceno pod 30 tisoč evri
Matjaž Ropret 26. junija 2023 ob 08:45

Ekosklad že dolgo ni spremenil pravil oz. svojega razpisa za spodbude pri nakupu električnih vozil. Do minulega petka, ko je objavil novo različico razpisa z nekaj pomembnimi spremembami. Za kupce (večinoma) na bolje, medtem ko se državi glede na celotni znesek (šest milijonov evrov) ne bo kaj dosti poznalo. Razlog pa je verjetno v tem, da v Sloveniji ne dosegamo večine drugih evropskih držav po deležu prodaje vozil brez lokalnih izpustov in da so tudi najcenejši tovrstni modeli še vedno bistveno dražji od onih z motorji na notranje zgorevanje.

Velika sprememba je v tem, da novi razpis prinaša povišanje subvencije pri nakupu baterijskega avta (kategorije M1 ali N1) s 4.500 na 6.500 evrov. Vendar le za tiste s ceno, ki jo plača kupec, do 35.000 evrov. Za ostale do 65.000 evrov ostaja znesek subvencije enako kot prej, torej 4.500 evrov. Prav tako se ne spreminjajo za ostale kategorije.

Čez vikend smo že videli nekatere komentarje »na prvo žogo,« da bodo višje subvencije znova pomagale zgolj premožnim kupcem, ki si lahko privoščijo drage avtomobile, in da se bodo tako ali tako prelile v višje cene. Češ, dva tisočaka višja subvencija pomeni, da lahko uvozniki ali trgovci povišajo ceno vozila. Vendar to ne drži oz. se to lahko zgodi le pri tistih redkih, ki so bili s cenami že zdaj pod mejo. Za vsa vozila, dražja od 35 tisoč evrov, subvencija, kot rečeno, ostaja enaka kot doslej – 4.500 evrov. Zvišuje se samo za tista pod to mejo. Teh je bilo doslej zelo malo in če kaj, bodo trgovci imeli motivacijo, da določene modele oz. njihove izvedbe v svoji ponudbi pocenijo toliko, da bodo upravičeni do višje subvencije, in s tem dodatno spodbudijo prodajo. Učinek bo namreč dvojen. Če bodo avtu že v osnovi namenili višji popust, mu denimo znižali nakupno ceno z zdajšnjih 36.999 evrov na 34.999 evrov, in bo kupec upravičen do 6.500 namesto 4.500 evrov subvencije, bo končna cena zanj bistveno bolj atraktivnih 28.499 evrov namesto 32.499 evrov. Kandidati za kaj takega bi bili denimo MG4 z večjo baterijo in srednjo opremo, modeli iz Stellantisove falange s »starim« pogonskim sklopom in kakšno spodobno opremo (Citroen e-C4 in e-C4 X, Peugeot e-208, Opel Mokka-e in ostali), Hyundai Kona z manjšo baterijo in še kakšen.

Ne vem, koliko tovrstnih pocenitev lahko pričakujemo, morda jih bo zelo malo, toda novi razpis razumem na tak način. Vsekakor po mojem mnenju poskuša spodbujati prodajo cenejših električnih avtomobilov. Tudi zato, ker so odpravili prejšnjo dokaj nesmiselno omejitev subvencije na največ 20 odstotkov vrednosti nakupa, kar jo je pred časom konkretno znižalo pri najcenejših električnih avtih na trgu, kot sta denimo Dacia Spring in Renault Twingo e-tech electric. Za te so uvozniki pred uvedbo zdaj ukinjenega določila imeli smele načrte, ki se jim nato niso izšli. Kasneje so podražitve poskrbele, da sta bila omenjena in podobni deležna polne subvencije. Zagotovo pa ju bo še višja naredila za odtenek bolj zanimiva. Če ne bo tu tistega »prelivanja subvencije v cene.« Po zdajšnjem ceniku bo denimo omenjeni Spring v različici Extreme, ki ima novi, zmogljivejši motor z 48 kW (65 KM) namesto 33 kW (45 KM), z opcijsko možnostjo hitrega polnjenja na enosmernem toku in kovinsko barvo z redno ceno 25.890 evrov ob upoštevanju subvencije stal manj kot 20 tisočakov oz. natančno 19.390 evrov.   

Doslej so bile subvencije, za tisoč evrov nižje (torej 3.500 evrov), na voljo tudi za »testne« avte. Z drugimi besedami za tiste, ki so jih trgovci že registrirali za testne vožnje potencialnih kupcev in podobne namene. Po novem zanje ni več spodbud, bodo pa za rabljene, in sicer 3.000 evrov za avte s cenami do 30 tisočakov, in 2.000 evrov za rabljene med 30.001 evrom ter 65.000 evri. Ali bodo trgovci testne prodajali kot rabljene, ne vem. V pogojih razpisa pa je zapisano, da ni mogoče dobiti subvencije za avto, ki jo je enkrat že dobil. Poleg tega bodo kot rabljeni prišli v poštev le tisti, prvič registrirani v Sloveniji, in to po 1. 11. 2020. Torej je ta čas le malo vozil, ki ustrezajo kriteriju, morda določena »službena« v lasti podjetij, ki zaradi odbijanja DDV-ja niso izkoristili subvencije pri nakupu.  

Še ena novost je v tem, da bo vlogo za subvencijo zdaj mogoče oddati prek portala e-uprava. Doslej je bilo sicer mogoče to storiti elektronsko, vendar zgolj s pošiljanjem (na srečo digitalno) izpolnjenega obrazca ter vseh prilog po elektronski pošti. Vloge ni bilo treba elektronsko podpisati, je bilo pa treba podpisati enega od obrazcev in ga nato skenirati ter dodati k prilogam. Še vedno bodo kupci morali čakati, da bodo v Ekoskladu preverili vlogo in jo odobrili, ter na začetku plačati višjo ceno, verjetno tudi vzeti višji obrok lizinga ali kredita, namesto, da bi se subvencija že tako »poračunala«.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja