Več poslovanja na spletu in plačevanja s karticami?
Marjan Kodelja 23. marca 2020 ob 06:07

Razmere¸, zaradi katerih je večina ljudi prisiljena ostajati doma, vplivajo in bodo vplivale tudi na potrošniške navade. Več bo spletnih nakupov, a manj plačila po povzetju!

Znanec in lastnik manjše slovenske trgovine je neki dan na Facebooku objavil apel, naj več kupujemo v slovenskih spletnih trgovinah, tudi če je izdelek kakšen evro dražji. Kajpada se strinjam z njim, treba je podpirati lokalne trgovce, obdržati delovna mesta, vendar bi opozoril še na miselnost, ki bi se tudi morala spremeniti in ki so ji podvrženi ravno ti podjetniki. Prav bi bilo, da tudi oni podprejo slovenske medije, ne pa da ves denar za oglaševanje namenijo izključno Facebooku in Googlu. Pa čeprav je učinek manjši. Saj veste, sodelovanje je vedno obojestransko! Panika zaradi trenutnih razmer ni na mestu, v preteklosti smo rešiti že veliko težav, tudi to bomo. Upam pa, da gospodarski pretresi ne bodo sledili darvinistični logiki preživetja najmočnejšega. Kot družba ne smemo spet pristati na miselnost, da ima od krize koristi le manjšina, večini pa se vsakič znova zniža standard.

»Plastika bo prevladala«

Omejitve gor ali dol, prej ali slej ti zmanjka zalog in obisk trgovine je neizogiben. Neki dan so v bližnji manjši trgovini obesili opozorila, da sprejemajo le plačila s karticami. Nič nisem imel proti, že tako večinoma plačujemo s karticami ali s telefoni, pa še varneje je za trgovke. Vendar bližnji prodajalci zelenjave in sadja kartic nočejo. Raje z rokami prijemajo denar, v naslednjem trenutku glavo solate in le upam lahko, da z njo v hladilnik ni romal še virus. To pot bi zaradi lastne varnosti rad plačeval s kartico, pa ne morem. Če so ovira provizije, ki si jih mali prodajalci ne morejo privoščiti, potem bi bil verjetno že čas, da jim lastniki plačilnih kartic in bank prisluhnejo in skušajo približati ponudbo njihovim zmožnostim.

Ponovni vzpon živilskih e-trgovin

Najmanj deset let je že, ko sem prvič preko spleta naročil živila v Mercatorju. Kar dolgo sem vztrajal, vendar sem prenehal, ko vse pogosteje nekaterih izdelkov nisem prejel, ker jih v skladišču spletne trgovine niso imeli. Jih je pa bilo v bližnji trgovini vedno več kot dovolj. Druga stvar je bilo zanemarjanje dostave na dom, kajti očitno je bilo, da je za trgovce najboljša oblika »naroči po spletu in pridi iskat na prevzemno mesto.« Če pa že grem tja, potem je vseeno, če stopim še v trgovino.

Zaradi razmer se je tudi to spremenilo. Hočemo, da nam naročeno prinesejo do vrat, plačamo pa s kartico, saj kot prvo nočemo iti v trgovino, pa tudi stiku z dostavljavcem bi se najraje izognili. Žal pa se kažejo slabosti prejšnje ureditve. Vse živo lahko naročimo, plačamo s skoraj vsemi karticami, še vedno pa ne dobimo vsega, kar je v spletni trgovini na voljo. Kaže pa tudi, da imajo trgovci premalo ljudi, ki naročeno dostavijo na dom. Da o pod dimenzioniranem sistemu sploh ne govorim. Morda res nismo pričakovali obsedenega stanja, a vendarle način, kako so se lotili prevelikega obiska, kaže, da težavi niso kos. Kaj nam pomaga, da ob polnoči Mercator sprosti termine za dostavo ali osebni prevzem nekje daleč v prihodnosti, če smo vsi uporabniki tedaj gor in večina ne more uspešno oddati naročila? In kar je najhuje, košarico po določenem času ponastavijo na nič. Ni možnosti, da izbereš izdelke in nato naročilo še uspešno oddaš. Ne razumem. Pol Slovenije bi rado kupovalo preko spleta, trgovci pa (še) niso niti poskušali nadgraditi sistema. Že to, da ima Mercator v Ljubljani le eno prevzemno mesto, to pa je zadolženo tudi za dostavo na dom, je vsaj neobičajno!

Po vseh statistikah, ki je v zadnjem letu ali dveh predočil Mastercard, smo glede plačevanja že storili precejšen preobrat, saj nam je postal všeč brezstični način. Koronavirus bi lahko to dokončno utrdil in še malo zmanjšal tisto preostalo navezanost na gotovino.

Navade bodo ostale

Česar se bomo navadili v naslednjih tednih, to bo ostalo. Zagotovo bomo priča rasti spletnih nakupov in plačevanju s karticami, temu pa se bodo morali prilagoditi vsi trgovci. V razmislek glede dostave zato dajem naslednje. Dostavljavci obeh ponudnikov dostave hrane pretežno ljubljanskih restavracij bi lahko ljudem dovažali tudi proizvode okoliških kmetov, ki jih ni malo. S tem bi razbremenili storitve, ki so (na primer gajbica.si) in povečali število dostavljavcev. Storitve dostave na dom se namreč vrtijo v začaranem krogu premalo naročil, zato imajo premalo ljudi na terenu in daljše čase dostave. Če bi razširili ponudbo, kaj dostavljajo, bi lažje dosegli potrebno ekonomijo obsega. Kaj veš, morda bi potem lahko njihove storitve izkoristile živilske trgovine, saj se Mercatorjev in Sparov centraliziran sistem v času kriznih razmer očitno ne obneseta.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Razmere s koronavirusom so razkrile slabosti spletnega trgovanja in elektronskega plačevanja, ki jih bodo ponudniki v prihodnjih mesecih gotovo odpravili. Najhuje ta trenutek pa je, da potrošnja stoji, denar se po domače rečeno ne pretaka, tudi zato pa gospodarstvo drsi v recesijo. Ampak te težave bodo morali urediti pristojni. Za vse druge pa je tudi v tem času pomembno, da lahko preko spleta kupujemo, kar potrebujemo, ter da lahko kjerkoli zaradi varnosti nas samih in delavcev v trgovini plačujemo s karticami. Gotovina je namreč problematična, ker jo je treba iti iskat. Banke in bankomati pa so lahko tudi točke, preko katerih se bo virus še naprej širil.

Naslovna fotografija: Deposit Photos

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja