Dobra spletna storitev je tista, ki jo razumeta babica in petletni otrok. Vse ostalo je popolnoma nepomembno! Ste morda že poskusili preko spleta oddati vlogo za podaljšanje prometnega dovoljenja?
Delovanje državne infrastrukture se je po težavah na začetku vnovičnega šolanja na daljavo stabiliziral. Ste se kdaj vprašali, zakaj je do težav sploh prišlo. Poglejmo takole. Menda so imeli kapaciteto za nekaj več kot pet tisoč sočasnih uporabnikov, ki pred koronakrizo nikdar ni bilo več kot polovično zasedena. Nato je preko noči število uporabnikov naraslo nad deset tisoč. Številke niso absolutne, važno je razmerje. Če je razumljivo, da pred pomladjo nihče ni mogel napovedati tolikšnega porasta uporabe, je toliko manj razumljivo, da do jeseni ozka grla niso bila odpravljena. Celo poletje niso naredili ničesar, da so potem naredili čudež v tednu dni (ali še prej). Kdo bi vedel, morda je bil ravno to cilj?
Ne bi bilo gospodarno zgraditi in upravljati infrastrukture za sočasnih 2 milijona uporabnikov. Niti za 20 tisoč, če je višek obremenitve morda desetina tega. Lahko pa bi, to vendarle ni velika umetnost, pogledali podatke o zasedenosti sistema v pomladanskih mesecih in ga temu primerno nadgradili, saj je bilo že poleti jasno, da se bolj ali manj rigoroznemu zapiranju države ne bomo mogli izogniti. Nekdo torej ni naredil »domačih nalog«, kar me pravzaprav ne preseneča.
Od začetka razvoja državnih spletnih storitev vidim enako modus operandi. Zamislijo si uporabniški vmesnik in proces delovanja, nakar zahtevajo, da se uporabniki prilagodimo. Ne da bi nam prilagodili storitev. Programerjem je vse jasno, razumljivo in lahko. Takisto informatikom in uradnikov v državni upravi, ki običajno storitev preizkusijo, preden jo odprejo za nas. Je res tako? Poglejmo naslednji primer.
Ker spoštujem ukrepe države, čeprav se z nekaterimi ne strinjam, se ne družim in nujna opravila krčim na minimum. Zato sem po dolgem času vlogo za podaljšanje prometnega dovoljenja oddal po spletu. Zadnjič sem to storil pred več kot desetimi leti. Če me spomin ne vara, tedanji uporabniški vmesnik ni bil minimalistično oblikovan, brez nepotrebnih besedil, ki medejo uporabnika. Pohvalno. Kot tudi vizualna podoba, ki obljublja izredno lahkotnost uporabe storitve. A je zaškrtalo že na prvi strani, pri le dveh poljih – za vnos vrste prometnega dovoljenja, kjer je že ponujena črka »P« in številke. Bi moral vedeti, kako država označuje listino? Očitno! Poleg polja za vnos številke je slikovni prikaz, kje je ta zapisana. Črka B, ki ji sledijo številke. Nič neobičajnega. Še nekateri drugi dokumenti so označeni z nizom črk in številk, tako da sem v polje prepisal cel niz, v zgornjem pa pustil »P«. Če mi je sistem to črko ponudil, potem je verjetno prava. Ni bila. Čakaj malo. Morda je črka v oznaki vrsta in desno od nje številka. Preblisk, natanko tako je prav. Ali je res težko potegniti puščico od tam, kjer je razlaga do obeh polj, da bi bilo vsakemu jasno, kaj je kaj?

Številke zavarovalne police v naslednjem koraku nisem prepisal, prekopiral sem jo iz dokumenta pdf, da bo zagotovo prava. Povpraševanje v bazi ni vrnilo pozitivnega rezultata. A sem lahko z oddajo nadaljeval. Sledilo je plačilo povračila za ceste, ali kakor koli se že dajatev imenuje, kjer ni bilo nikakršnih težav. Jasno država potrebuje denar. Vlogo sem oddal v upanju, da bo vse steklo, kot je. Saj je, a ne brez referenta. Ta je poklical naslednji dan (petek), ko sem bil ravno od doma. Še dobro, da skoraj nikamor ne grem brez prenosnika v bližini in sem mu lahko hipno poslal tokrat kar cel dokument. Ni minila niti dobra ura, ko mi je že javil, da je težava urejena in bom dovoljenje prejel po pošti.
Sistem v ozadju pa žal ni bil tako kooperativen. Zvečer namreč dobim samodejno sporočilo: »od slovenskega zavarovalniškega združenja smo prejeli informacijo, da za številko zavarovalne police, ki ste jo vpisali v portalu, zavarovanje ne obstaja«. Morda sem se pri kopiranji številke res zmotil, a nekaj ur prej sva težavo ne glede na razlog, rešila z referentom. Ker so mi poznana stranpota informatike, sem sporočilo zavestno spregledal. Dovoljenje je kajpada v obljubljenem času prinesel poštar. Nekateri pa ga ne bi zanemarili. Čemu nepotrebni zapleti, ki le jezijo uporabnike in ki jih je preprosto odpraviti. Pod pogojem, da razlog dvojnega informiranja ni v odsotnosti povezave med spletno storitvijo in programom referenta. Ne rečem. Izpolnjevanje vloge je preprosto in hitro in listino sem prejel, vendar zakaj so potrebe manjše napake, ki bi morale biti že davno odpravljene. Storitev je namreč na voljo že več kot desetletje!
Brez komentarjev