V najnovejši raziskavi Masterindex podjetje Mastercard ugotavlja, da med Slovenci raste priljubljenost plačevanja z mobilnim telefonom in upada plačevanje blaga, kupljenega na spletu, z gotovino, da je vse več potrjevanja spletnih nakupov z biometrijo in da je najbolj priljubljena metoda plačevanja debetna kartica. Vse to je glede na zunanje okoliščine povsem pričakovano in prav nič presenetljivo.
Nakupovanje v spletnih trgovinah je priljubljeno, saj to počne natanko 75 odstotkov od več kot tisoč vprašanih v omenjeni raziskavi, od tega jih je 69 odstotkov tak nakup opravilo v zadnjem mesecu (v času spraševanja, ne gledano z današnje perspektive), četrtina tovrstnih potrošnikov na spletu kupuje pogosto, polovico pa občasno. Predlani in lani je osem odstotkov vprašanih zatrdilo, da nikoli ne kupujejo po spletu, letos je bilo takih še pet odstotkov. Malenkostno sta se povečala deleža tistih, ki so že pred epidemijo nakupovali v spletnih trgovinah in to zdaj počnejo še bolj pogosto, in takih, ki so s tem začeli zaradi zaprtja fizičnih trgovin, in zdaj nadaljujejo. Vedno je tako, da spremenjene razmere »prisilijo« ljudi k spremembam, in če so dovolj dolgotrajne, nova metoda pa dovolj udobna ali v določenih pogledih boljša od stare, vsaj nekateri nadaljujejo tudi takrat, ko se vse skupaj vrne v prejšnje stanje. Vendar jih vseeno ni malo, ki zelo radi obiskujejo fizične trgovine, če jih le lahko (in brez omejitev), ali pa kombinirajo nakupovanje v »pravih« in digitalnih trgovinah, kakor jim v posameznem primeru najbolj ustreza.
Povečal se je delež tistih, ki nakupujejo v slovenskih spletnih trgovinah, saj je narasel na 44 odstotkov, medtem ko je bil lani na 34 odstotkih in v letih 2018 in 2019 na 30 odstotkih. Raziskava omenja podpiranje lokalnih proizvodov, kar zagotovo je eden od razlogov, so pa najbrž še drugi, kajti domači trgovci so od začetka epidemije naprej posodobili svoje spletne trgovine, nekatere so na novo vstopili na to področje, oteženo naročanje iz Velike Britanije in Kitajske – pri ponudnikih, ki ne vračunajo že pri nakupu davka in morebitne carine – pa je tudi preusmerilo del kupcev drugam ali pa zmanjšalo obseg nakup iz določenih območij (in s tem lahko povečalo delež domačih).
Še naprej so na prvem mestu med izdelki oblačila, obutev in modni dodatki (pri 58 odstotkih vprašanih) in njihov delež raste (55 odstotkov lani 2020, 42 odstotkov l. 2019 in 41 odstotkov l. 2018). Po priljubljenosti sledijo elektronske naprave (40 odstotkov), ki so tradicionalno visoko, in gospodinjski aparati (38 odstotkov). Porast spletnih nakupov oblačil je glede na dogajanje med epidemijo neizbežen, vsaj za določene artikle se najbrž marsikdo ne bo več odpravljal v nakupovalna središča, še posebej, ker dobro in kakovostno izbiro večinoma ponujajo zgolj (naj)večja.
»Po drugi strani je zaznati upad nakupovanja kozmetike in parfumov (iz 26 odstotkov v 2020 na 23 odstotkov v 2021), letalskih kart (iz 25 odstotkov v 2020 na 16 odstotkov v 2021), vstopnic za obisk gledališča ter kina (iz 23 odstotkov v 2020 na 16 odstotkov v 2021),« še navaja raziskava. Tudi vse to je povsem logično, kajti v času, ko je manj dogodkov in prireditev, ko se manj družimo, ko so potovanja otežena ter kinodvorane in gledališča odprta le v določenih obdobjih in z omejitvami, je pač manjša potreba po nakupih parfumov, kart in ostalega naštetega.
Plačevanje z mobilnim telefonom po podatkih raziskave Masterindex pri Slovencih pridobiva na priljubljenosti. Polovica anketiranih je potrdila, da je vsaj enkrat že plačala s telefonom, lani je bilo takih 39 odstotkov. Tu je govora o vseh nakupih in vsakršnih mobilnih denarnicah (Apple Pay, mBills, NLB Pay, …) ter mobilnih bankah. Sicer pa je pri spletnem nakupovanju na prvem mestu plačevanje z debetno kartico, tudi lastnikov tovrstne plačilne metode je za pet odstotnih točk več kot lani (82 odstotkov), kar zlahka pojasnimo s tem, da so banke začele množično zamenjevati stare debetne kartice, primerne bolj ali manj zgolj za fizične nakupe, z novimi, ki ponujajo funkcionalnosti kartic z odloženim plačilom (»kreditnih«) in so tako uporabne za spletne nakupe.
Pogosto uporabljane plačilne metode so še gotovina (32 odstotkov), Paypal (29 odstotkov) in spletna oz. mobilna banka (25 odstotkov). »Vse manj priljubljena metoda plačila ostaja gotovina,« ugotavlja povzetek raziskave. Njen delež je namreč padel z lanskih 39 odstotkov in predlanskih 44 odstotkov. Toda lahko bi rekli tudi drugače – Gotovini priljubljenost počasi pada, vendar ostaja ena najbolj pogostih oblik plačevanja.
Med načini potrjevanja spletnih plačil bi večina Slovencev glede na raziskavo najraje uporabljala skeniranje prstnega odtisa (24 odstotkov) in kodo PIN (18 odstotkov). Slednja v resničnem življenju izgublja na pomembnosti, še vedno je precej potrjevanja z sms-i, približno toliko tudi z mobilno banko (21 odstotkov). Verjetno bi sms-i in PIN šli še bolj v zaton, če bi vsi ponudniki striktno upoštevali od letos veljavno uredbo, ki zapoveduje dva od treh varnostnih elementov, med katerimi pa kratkih sporočil ni. Določene banke tudi ne ponujajo drugih metod kot potrjevanje v aplikaciji (mobilni banki oz. mobilni denarnici) na telefonu, zato bo ta metoda le še pridobivala odstotke v prihodnjih raziskavah.
Naslovna fotografija: DepositPhotos
Brez komentarjev