Telefone se kupuje pol leta ali leto po izidu
Matjaž Ropret 6. oktobra 2018 ob 07:08

Radi imamo nove, sijoče naprave in še raje se z njimi postavljamo pred prijatelji ali neznanci, vsaj za marsikoga to velja. Drugače ne bi bilo skoraj vedno navala na najnovejši iPhone, Galaxyja S in v zadnjem času celo kakšnega Huaweija ali Oneplusa. Pa vendar se zdi, da pri drugih pripomočkih ni toliko nerazumnega zapravljanja kot prav pri telefonih.

Prav nič neobičajnega in sramotnega se nam ne zdi kupiti generacijo, tudi dve starega fotoaparata ali prenosnika. Še posebej, če je bil takrat med boljšimi. Potem verjetno tudi zdaj še povsem zadošča potrebam. Toda pri telefonih smo precej bolj izbirčni in nečimrni. Samo najnovejše in najdražje je dovolj dobro. Za dejanske uporabniške zahteve ali za ustvarjanje zavisti v lokalu? Racionalni ti nakupi pač niso, ob vse višjih cenah novih modelov in vse manjših razlikah med generacijami še toliko manj.

Cene telefonov so napihnjene, o tem ni nobenega dvoma. Tega ne dokazujejo samo dobički največjih dveh proizvajalcev – predpostavimo, da je Apple na letni ravni še vedno drugi, Samsung pa je tako ali tako daleč spredaj – in ogromna marketinška vlaganja tretjega (Huaweija), ki brez profita ne bi bila mogoča, vzdržna in smiselna. Kasnejše akcijske, marketinška podpora operaterjem, njihove nabavne cene in še kakšen podatek priča o pretiravanju. Vzemimo samo nekaj primerov. Pomladi sem kupil Googlovega Pixla 2 XL, takrat nekako na polovici življenjske dobe (prihodnji teden dobi naslednika), za 170 funtov oz. približno dvesto evrov manj, kot je znašala njegova cena ob prihodu na trg. Zdaj je še dodatnih 120 funtov cenejši. Podobno hitro zdrsnejo cene LG-jev, Sonyjev, da o Xiaomijih sploh ne govorimo. A tudi Samsung ne more držati svoje pozicije, ko se zgodi osip začetnih navdušencev. Ta vikend se da Galaxyja S9 in S9+ kupiti za 549 oz. 649 evrov. Začetni ceni teh dveh telefonov pa sta bili marca, pred pol leta, 849 in 949 evrov. Padli sta torej za tretjino! In trgovci zdaj tudi navajajo, da sta običajni ceni, pred tokratnim popustom, 699 in 799 evrov, torej sta telefona že pred najnovejšo akcijo izgubila lep del svoje precenjenosti. Enako velja za Note8 in bo kmalu tudi za Note9. Edini, ki drži cene aktualnih modelov na enakem nivoju vse do prihoda novih, je Apple. Pri njem popustov ali akcij ni, se pa marsikdaj najde kateri od starejših, a še vedno povsem modernih iPhonov v kakšni akciji pri različnih trgovcih. Tako bo verjetno čez čas tudi z jabolčno sedmico in osmico.

Pravzaprav so bili telefoni nekaj časa kar izjema, vsaj v Sloveniji, saj skoraj niso imeli enakega cenovnega cikla kot drugi izdelki, denimo televizorji ali fotoaparati. Pri teh je običajno, da se postopno cenijo. Vendar je tudi pri telefonih trg vendarle začel vsaj do določene mere delovati, začetne postavke pa so toliko zrasle, da enostavno ne morejo vzdržati prav dolgo. Še toliko bolj, ker napredek ni več enormen. Že pomladi sem svetoval nakup Galaxyja S8 namesto novega S9, ker ni kaj dosti slabši. Zdaj je seveda ta napotek zastarel, saj je že esdevetici cena dovolj padla, da se jo splača kupiti. Mogoče dajo še zapestnico ali kaj drugega zraven. Bo mogoče kdo ugovarjal, češ da v androidnem svetu mora biti najnovejši model, sicer si kmalu brez posodobitev programske opreme. Mogoče res, vendar dražji telefoni dobijo vsaj eno, po navadi tudi dve naslednji izdaji Androida. Lanski model je bil torej delež nadgradnje na Oreo (Android 8), če je štartal še z Nougatom (sedmico), in z nekaj sreče dobi še Pito (9). Pa tudi če ne, bo naslednjih nekaj let enako funkcionalen. Danes se da brez težav uporabljati tudi telefone in tablice z Androidom 6 (Marshmallow) ali celo 5 (Lollipop). Varnostni popravki so zaželeni in vsaj občasno tudi večinoma prihajajo. In tudi povsem najnovejši model ne kupi kaj dosti več kot nekaj mesecev prednosti pri posodobitvah. Posodobitve za S9 se bodo končale enako za tiste, ki so ga drago kupili pomladi ali precej ceneje zdaj. Komaj vredno dodatnih tristo evrov. Glede na to, da bo izdelku prej ali slej vrednost toliko padla, je potem tudi rabljenega težko spraviti v promet za spodoben denar, bolj se ga splača predati otroku ali komu drugemu v sorodstvu.

Telefoni so zdaj vsakdanja dobrina, nič več čarobnega ni na njih. Nakupi takoj ob izidu so metanja denarja proč. Čez pol leta ali leto se iste izdelke dobi za tretjino ali pol ceneje, nove in rabljene, in so tudi precej boljši od vsega, kar prihaja na trg v srednjem ali nižjem razredu. Kajti tudi tam so na začetku marže večje, da prinesejo nekaj dobička, preden se bo treba spustiti na razumen nivo. Zato naj še pri telefonih strategija končno postane enaka kot drugod – kupuje se preverjeno dobre stvari, ki so se že pocenile za toliko, kolikor so bile na začetku predrage.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

 

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
4 komentarji

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja