Tehno industrija si je vzredila donosni »kravi molznici«
Matjaž Ropret 27. marca 2021 ob 06:52

Kadar se zdi, da je določena vrsta izdelka dosegla zenit, se začnejo pojavljati ugibanja, katera bo naslednja velika uspešnica, ki bo »industriji« v prihodnje zagotavljala rast. Tako so pametni telefon analitiki, vlagatelji in še nekateri zamenjevali že z marsičim, pa vendar je ta kategorija še vedno enako močna. Obenem pa je z dodatnimi napravami proizvajalcem uspelo ustvariti privlačen in koristen ekosistem, ki ga uporabnik skoraj mora redno obnavljati.

Pametne ure so bile pred leti v očeh določenih »napovedovalcev prihodnosti« tista kategorija, ki naj bi počasi izrinila telefone iz središča pozornosti in prevzela njihovo vlogo primarnega osebnega pripomočka. To se ni zgodilo in se verjetno tudi ne bo, so pa ure in zapestnice, še posebej z dodajanjem športnih in zdravstvenih vidikov za marsikoga postale nepogrešljiv dodatek. Podobno so se prijele popolnoma brezžične slušalke, ki seveda ne morejo postati samostojna kategorija, toda izkazale so se za bistveno širše uporabne kot njihove predhodnice s kabli.

S temi »nosljivčki« si je industrija zagotovila neprestan dotok prihodkov. Tako kot telefone večinoma menjavamo na dve do tri leta, tudi zapestnice, ure ali slušalke ne bodo pri izvirnem kupcu prav dosti dlje. Glavna razloga sta napredek z vedno novimi in novimi zmožnostmi, ki uporabnika starejše generacije izdelka prej ali slej pritegnejo in prepričajo v nov nakup, in majhna baterija, ki ščasoma vse bolj izgublja svojo kapaciteto in ne ponuja več dovolj avtonomije za pravo uporabnost. Sploh mnoge slušalke in tudi zapestnice so z upešano baterijo le še za na zbirni center, pri urah se da kaj zamenjati, vseeno pa je vprašanje, če se ne bo marsikdo odločil kar za menjavo celotnega izdelka. Pri tehnologiji in funkcionalnostih pa se še posebej na začetku, ko je posamezna kategorija še precej nova, zelo pozna iz leta v leto. Ure so tri ali morda štiri leta na dovolj dobrem nivoju, a še vedno dobivajo zanimive novosti, posebej z dodajanjem različnih tipal za merjenje tega in onega (kisika v krvi, EKG, …) in izboljševanjem zaslonov, da novi modeli delujejo bistveno bolj atraktivno. Medtem ko so slušalke, razen redkih izjem, šele kakšno leto in pol, v največ zadnjih dveh generacijah, res na takem nivoju, da si uporabnik ne bi kmalu začel želeti izboljšane različice.  

Potem so tu še drugi, malo manj ključni, a nič manj pomembni razlogi za pogoste menjave. Od mode do poškodb, izgubljanja – še posebej ušesnih čepkov – in prehoda v drug ekosistem. Modni razlogi bodo verjetno že vmes poskrbeli za nakup kakšnega dodatka (drugačnega paščka, itd), vsaj nekaj od naštetega pa bo verjetno na tri do štiri leta povzročilo obisk fizične ali spletne trgovine. Zdaj sicer vstopa še veliko takih, ki si tovrsten izdelek privošči prvič. Zelo verjetno se bodo na njegove dobrobiti navadili in ostali med tistimi, ki bodo nato skrbeli, da bodo prodajne številke tudi ostajale vsaj na nivojih, kamor so že prišle, ali se povzpele še višje. Lani so nosljive naprave po podatkih analitske hiše Strategy Analytics dosegle že 527 milijonov prodanih izdelkov, kar je bilo za 37 odstotkov več od 384 milijonov leta 2019. Ali je bilo to kljub pandemiji ali (tudi) zaradi nje, je vprašanje, toda analitiki napovedujejo nadaljnjo rast. Ušesne naprave so lani prišle do 327 milijonov prodanih enot, zapestne pa do 188 milijonov.

Potem, ko je pametni telefon nekaj let povzročal pravo opustošenje med drugimi pripomočki, saj so se skoraj popolnoma poslovili prenosni glasbeni predvajalniki, samostojne navigacijske naprave, žepni fotoaparati, take in drugačne videokamere in še kaj drugega, pa se v zadnjih letih znova širi nabor naprav, ki lepo živijo zraven vedno in povsod prisotnega telefona. Akcijske kamere so že stalnica in so bile vmes v stagnaciji, dokler niso znova nekoliko poživili področja z dodatnimi funkcionalnostmi zunaj »akcije«, pridružile so se še 360-stopinjske kamere, saj so se izkazale izjemno uporabne ne za vseobsegajoč pogled, temveč za preprosto snemanje vsega in kasnejše kadriranje v klasičnem formatu (16:9). Dodamo lahko še umirjane kamere za vloganje, drone za ljubiteljsko in profesionalno snemanje, bluetooth in pametne zvočnike, pa še kaj sem verjetno pozabil. Tudi vse omenjene elektronske pomočnike še vedno s tako hitrostjo izboljšujejo, da lahko že dve ali tri generacije star model deluje nekoliko zastarelo. Tako je vedno dovolj kupcev, ki si želijo lepšega, bolje umirjane slike, dodatnih tipal, robustnejše povezljivosti in ostalih novih pridobitev.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Nosljive naprave, tako zapestne kot ušesne, so glavna terna, ki jo je tehnološka industrija zadela v zadnjih letih. A tudi nad prodajo ostalega naštetega se ne more pritoževati. Kakršne koli ekološke in potrošniške pomisleke imamo, se novostim večinoma težko upiramo. Ko zraven pridejo še resnične potrebe zaradi dela in/ali šole, kar prav tako močno spodbudi povpraševanje, se zgodi pomanjkanje osnovnih sestavin. Vsi vpleteni zdaj načrtujejo povečanje proizvodnih kapacitet, saj bo verjetno tudi po koncu »koronskega« obdobja zanimanje za veliko večino naštetega ostalo.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja