Sem proti vezavam, a če so, potem naj bodo tudi pravične
Marjan Kodelja 18. februarja 2019 ob 06:04

Oni dan je zazvonilo. Prijazna dečva se je predstavila kot zaposlena v operaterju, pri katerem imam naročen internetni priključek, me vprašala, če imam malo časa in ko sem nejevoljno pristal, je začela. »Vam je potekla vezava, ….« »Kakšna vezava, saj nisem bil vezan.« » A to pomeni, da od leta 2014 nikdar niste bili vezani?… Najbrž potem želite, da tako tudi ostane?« »Da.« »Nasvidenje.« Ni važen konkretni operater. Prav vsi mi vsakič ponovno zagotavljajo, se zaklinjajo pri najsvetlejšem, da je ponujanje telefonov po subvencioniranih cenah samo strošek, da bi bili najsrečnejši, če jim tega ne bi treba bilo, a tega ne morejo. Ne morejo se dogovoriti med seboj, ker bi jih obtožili kartelnega dogovora, zato nejevoljno pristajajo, ponujajo naprave in druge ugodnosti, če naročnik obljubi zvestobo za leto ali dve in nasploh vse to počnejo, ker mi uporabniki to hočemo, zahtevamo. Mar res? Sem jaz klical operaterja in zahteval vezavo, ali so me klicali oni in mi jo hoteli malodane vsiliti?

Ne maram vezav, ker izkrivljajo trg in onemogočajo enakovredno tekmovanje med izdelovalci telefonov, a tudi nisem fundamentalist, ki bi zaradi svojega prepričanja omejeval druge. Če operaterji ne bi ponujali telefonov, potem se marsikdo ne bi mogel hvaliti z napravo, ki presega njegove finančne zmožnosti. Kdor se hoče vezati naj se, a naj tudi razume, da operaterji niso človekoljubi na misiji dvigniti povprečje zmogljivosti mobilnih naprav v rokah slovenskih uporabnikov. Bodite prepričani, da z vsako napravo nekaj zaslužijo. Pri enih več, pri drugih manj, nobene pa ne dajo pod ceno, torej z izgubo. Denarni tokovi med operaterji in izdelovalci telefonov niso izključno enosmerni, operaterji kupujejo telefone, izdelovalci pa jim plačajo za skupno oglaševanje. Eni bolj drugi manj, izjema je Apple. A kdaj ste nazadnje videli reklamo za iPhone in kako to, da so »subvencije« pri njih občutno nižje, kot pri drugih blagovnih znamkah? Operaterji služijo z napravami, ki jih ponujajo, kot sami pravijo po subvencioniranih cenah in tako je tudi prav. Ne nazadnje se ve, kakšno je njihovo poslanstvo. Samo ne gre jim verjeti, da to počnejo zaradi uporabnikov in izključno zanje, kajti potem zlahka privolimo na vse, kar si zamislijo.  

Še nista minili dve leti, odkar je naš največji operater predstavil paket danes imenovan Dostopni A, v tem času pa so vanj petkrat posegli. Dvakrat so ga podražili, spremenili pa so tudi v »vsebino«. Najprej so zmanjšali ter nato ukinili vključene minute klicev v EU-omrežja, so pa tudi dvignili podatkovno količino. Niso kršili zakonodaje, kajti ob vsaki spremembi lahko naročnik prekine naročniški odnos brez kazni. Vezava pa je druga stvar, pravila »kaj v tem primeru« so sicer jasna, a o pravičnosti bi lahko razpravljali. Za paket se najprej odločamo, ker nam ugaja cena in vključene storitve, šele nato, ker si lahko omislimo telefon na obroke. Dobimo ga ceneje, a ker ga kupimo pri njem, operaterju ne obljubimo le zvestobe, »sprijaznimo« se tudi s ceno ob nakupu, ki je morda pretirana, birokratsko določena in bo čez nekaj mesecev verjetno nižja. Še mimo nečesa ne morem. Ko operater oblikuje paket, cene telefonov zanj, akcijska znižanja oziroma vse, kar se mu pritiče, izračuna tudi, koliko bo na primer po dveh letih od uporabnika zaslužil. Morebitne podražitve, sploh če ni inflacije ali zunanjih vplivov, ki vplivajo na njegov strošek poslovanja, so le dodaten plus. Zaradi tega trdim, da če vezave so, potem bi morale biti uravnotežene. Pogoji v trenutku sklenitve pogodbe bi morali za čas vezave veljati za obe pogodbeni stranki. Za operaterja in za naročnika. To pomeni, ves čas vezave enake cene, tudi v malo verjetnem primeru, da bi operater pocenil paket, in nespremenjena vsebina paketov – ničesar operater ne bi smel vzeti, pa tudi povečati ne. Oziroma lahko bi, spremembe bi veljale za nove in nevezane naročnike, za vezane pa ne do izteka vezave.


Nobenega dvoma ni, ali so vezave zakonite, zatorej če želimo, da so pogoji uravnoteženi in pravičnejši do uporabnikov, bo treba spremeniti zakon. Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je na svoji spletni strani objavila anketo, v kateri vas sprašujejo, kaj menite o vezavah oziroma ali se strinjate, da bi morali pogoji ob sklenitvi, veljati ves čas vezave. Več kot vas bo odgovorilo, večjo moč bo organizacija imela, ko bo zakonodajalcu poslala predloge za spremembo zakona.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.


Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja