Ameriško podjetje iFixit je končalo partnerstvo z južnokorejsko korporacijo Samsung, ko se je izkazalo, da slednja ni imela namena izpolniti obljub. Kaj to pomeni za EU, ki želi prisiliti proizvajalce, da bodo priznali pravico do popravila.
Rek, da ni vse zlato, kar se sveti, se vedno znova potrjuje, saj marsikatero tehnološko podjetje obljublja vse mogoče, ko gre za ekologijo in podporo že kupljenih naprav, nakar se izkaže, da niso mislili resno, ko je treba iz besed preiti k dejanjem. Čemu bi, ko so dosegli svoje s sladkimi besedami v tiskovnem sporočilu, saj je vendarle jasno, da ima večina kratek spomin ob še slabšem razumevanju varovanja okolja. To se sklada z mnenjem, da podjetja ekologijo izrabljajo predvsem v reklamne namene in da njihovi razvpiti projekti ne rešujejo znane in nesporne težave.
Sodelovanje med podjetjema Samsung in iFixit je veljalo za svetlejši tovrstni primer, ki naj bi olajšal popravljanje pametnih telefonov in podaljšal čas njihove uporabe. Razkol med njima je zato toliko bolj odjeknil, sploh zaradi obtožb, da Samsung ni deloval v dobi veri, zato je iFixit raje končal sodelovanje. Ob tem so usmerili nekaj strupenih puščic proti partnerju, saj po njihovo »bleščeča sporočila za javnost in ambiciozne pobude ne pomenijo veliko brez konkretnih dejanj«.
Po prvotnih napovedih naj bi Samsung zagotavljal rezervne dele, Fixit pa orodja in znanje za njihovo namestitev. Okvarjene telefone bi vešči popravili sami in manj vešči odnesli v manjše servisne delavnice. Počilo naj bi, ker niso mogli zagotoviti delov po cenah in količinah, ki bi bile smiselne. Cene so bile postavljene previsoko, da se popravila ne bi splačala, v želji, da bi raje kupili novo napravo. Samsung tudi ni bil pripravljen spreminjati zasnove naprav, da ne bi bilo treba v primeru počenega zaslona tega menjati v »svežnju« z baterijo.
Razpoke v partnerstvu so se pojavile, ko je postalo javno, da so morale servisne delavnice s Samsungom podpisati tajno pogodbo. Neuradno naj bi po tej morali javljati kontaktne podatke stranke, podrobnosti o napravi in opis potrebnega popravila ter jo takoj »razstaviti«, če bi v njej našli neoriginalne komponente. Si predstavljate, da bi telefon odnesli v popravilo, nakar bi vas iz servisne delavnice obvestili, da so ga uničili na zahtevo Samsunga. Že podpis pogodbe v temelju ruši idejo o večji popravljivosti naprav, kar je bila začetna ideja partnerstva.
Samsung se je na dogodek odzval pričakovano. »Samsung je zavezan k zagotavljanju kakovostne in dostopne oskrbe naprav za naše stranke s prilagodljivimi možnostmi, ki ustrezajo njihovim potrebam. Posameznikom, ki bi radi izkoristili naš program za popravila, ponujamo dele, orodja in informacije s certifikatom Samsung za kvalificirane izdelke na enem preprostem mestu: SamsungParts.com.« A če skočite na to stran, tam ne boste našli veliko o popravljanju telefonov.
Če je imel Samsung ves čas »figo v žepu«, to ni najboljša popotnica za namero Evropske unije, ki želi spodbujati popravila namesto nakupa novega telefona. Parlament je konec lanskega leta sprejel stališča o ukrepih za krepitev pravice do popravila in zmanjšanje vpliva množične potrošnje na okolje. Radi bi zapovedali proizvajalcem, da v času trajanja garancije dajo prednost popravilu, če bo cenejše ali bo stalo enako kot nov izdelek, razen če ne bo izvedljivo ali ugodno za kupca. Možnost popravila bomo imeli tudi po preteku garancije za naprave, kot so pralni stroji, sesalniki, pametni telefoni in kolesa. Če izdelka ni mogoče popraviti, se namesto njega lahko ponudi prenovljen izdelek.
Pravica do popravila, o kateri govorimo že več let, bo ustrezno zaživela takrat, ko bodo v njej videli prednost proizvajalci oziroma jim bo postalo jasno, da spodbujanje množične potrošnje ni dobro za nikogar. Kot kaže, bo prisila nujna. Več kot očitno je, da nekateri proizvajalci izkoriščajo ekološko zavedanje za promocijo, reklamiranje izdelkov in višanje cen, pri čemer ne pokažejo podatkov, ki bi dokazovali resničnost trditev. Naj trdijo karkoli, ni naprave z ničelnim ogljičnim odtisom in ponovna uporaba zavrženih ribiških mrež ne izboljšuje zdravja oceanov.
Naslovna fotografija: iFixit
Brez komentarjev