Potrošniške organizacije proti Googlu zaradi obsežnega nadzora uporabnikov
Matjaž Ropret 2. julija 2022 ob 08:32

»Ko ustvarite uporabniški račun pri Googlu, ste načrtno in privzeto podvrženi nadzoru,« trdi deseterica potrošniških organizacij pod okriljem Evropske potrošniške organizacije (BEUC), med njimi Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS). Zato so na nacionalne urade za varstvo zasebnosti, v Sloveniji v pisarno Informacijske pooblaščenke, vložile pritožbe zaradi kršitev Splošne uredbe o varstvu podatkov (GDPR).

Kot pritožbo povzemajo v ZPS, Google uporabnike nepošteno usmerja k svojemu nadzornemu sistemu, namesto da jim privzeto zagotovil zasebnost, kot to zahteva GDPR. Srž problema je v najmanj dveh vidikih. Googlov račun je bolj ali manj nujna »vstopnica« v današnji digitalni svet, zagotovo za uporabo androidnega telefona, a še za marsikaj drugega, saj omenjeno podjetje nudi kopico storitev in aplikacij, brez katerih marsikdo ne more. Drugo pa je, da se ni mogoče z enim »izpisati« iz zalednega (obsežnega) zbiranja informacij o posamezniku. Še več, namesto, da bi Google uporabniku dal možnost vpisa v tovrstno sledenje (opt-in), seveda zaradi določenih koristi, celoten postopek temelji na principu opt-out, torej na izpisovanju, ki je vse prej kot preprosto in neposredno.

Pri ustvarjanju novega uporabniškega računa, kar sem tudi sam preizkusil, me je kmalu po določitvi imena pričakalo naslednje vprašanje. Ali naj izberem Hitro osebno prilagajanje ali Ročno osebno prilagajanje. Prva možnost, ki jo bo nedvomno izbrala večina, v bistvu vklopi kompletno sledenju uporabniku v vseh storitvah in vedno, kadar je vpisan v Googlov račun, kar bo zaradi Gmaila in še česa verjetno v praksi ves čas. Ponudnik ne pojasni, katere podatke bo zbiral, uporabnika pa pridobi na svojo stran z obljubo »prilagojenih« storitev, pri čemer uporablja nejasen in zavajajoč jezik. Druga možnost že takoj omenja pet korakov, ki se nato izkažejo za vsaj deset klikov, s katerimi sem se kolikor toliko izpisal iz sledenja. Toda, kot poudarjajo potrošniške organizacije, so te izbire nejasne, nepopolne in zavajajoče. Denimo ena od možnosti je brisanje podatkov po 18 mesecih, čeprav obstaja tudi možnost brisanja po treh mesecih, a je Google v tem začetnem postopku ne ponudi. »Ne glede na pot, ki jo potrošnik izbere, je Googlova obdelava podatkov nepregledna in nepoštena, pri čemer se osebni podatki potrošnikov uporabljajo za nejasne in daljnosežne namene,« so zapisali v ZPS in Beucu. In, kot rečeno, izpostavili dejstvo, da nikjer ni možnost Izpis iz vsega sledenja.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Posledica je, da v nasprotju s tem, kar Google trdi o varovanju zasebnosti potrošnikov, na desetine milijonov Evropejcev med prijavo v Googlov Račun nevede potrdi strinjanje s sledenjem aktivnostim v vseh storitvah, ki jih ta račun omogoča. Potrošniške organizacije zato opozarjajo, da gre pri tem za hitro pot do nadzora, ki Googlu omogoča spremljanje, beleženje in izkoriščanje vsega, kar počnete v njegovih aplikacijah.

»Ko ustvarite Google Račun, ste načrtno in privzeto podvrženi nadzoru. Namesto tega bi moralo biti varstvo zasebnosti privzeta in najlažja izbira za potrošnike,« je poudaril Boštjan Okorn iz ZPS. »Potrošniške organizacije zato pozivamo nadzorne organe, da ukrepajo in sprožijo ustrezne preiskave. Številne težave, ki jih izpostavljamo, niti niso nove. Že novembra 2018 smo sprožili vrsto usklajenih pritožb glede Googlove obdelave podatkov o lokaciji potrošnikov, vendar žal te pritožbe ostajajo nerešene, saj pristojni irski komisar za varstvo podatkov še vedno ni odločal o primeru. Medtem se Googlove prakse v bistvu niso spremenile,” je dodal Okorn. Po njegovih besedah ameriška korporacija še naprej izvaja neprekinjeno sledenje in profiliranje potrošnikov, njegove prakse pa določajo ton preostalemu trgu. »Potrebujemo hitro ukrepanje oblasti, ker je nesprejemljivo, da eden največjih igralcev na trgu ignorira GDPR. Ta primer je strateškega pomena, za katerega mora biti prednostno sodelovanje med organi za varstvo podatkov po vsej EU.«

Naslovna fotografija: DepositPhotos

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.