Polet na Mars je manj stresen od storitve »Prijava za vpis«
Marjan Kodelja 11. marca 2019 ob 06:40

Večinoma beremo same slavospeve o tem in onem, a kar sem izkusil v petek, bi vsakemu dvignilo pritisk. Jasno in glasno bom dejal. Storitev ni vredna počenega groša, kdor bi nekaj podobno neuporabnega, neučinkovitega ter konfuznega naredil kjerkoli drugje kot v javni upravi, bi se mu naslednji dan zahvalili za sodelovanje.

Ko me je sin prosil, naj bom poleg, ko se bo prek spleta prijavil na študij, sem bil najprej nejevoljen, saj je polnoleten. Ko sem se pred davnimi časi prijavljal sam, mi nihče ni pomagal izpolniti prijavne pole. Naj se prijavi sam, a sem hitro spremenil mišljenje in se usedel poleg njega, saj zelo dobro vem, kako nerazumljive znajo biti javne e-storitve ter spremna navodila za njihovo uporabo. Tudi če ne znate niti ene kitajske pismenke, prej razvozlate kitajski zapis, kot nedvoumno razumete, kaj vam hočejo povedati navodila sicer zapisana v slovenščini.

Prijava v storitev je mogoča na dva načina. Bodisi imate digitalno potrdilo sigen-ca ali pa zaprosite za uporabniško ime in geslo, ki vam ga na zahtevo pošljejo. Potrdilo pa je zastonj in prej ali slej ga vsak potrebuje. Zaplete pa se že s prevzemom, saj je mogoč le z brskalniki Firefox in Internet Explorer na sistemu Windows ter privzeti v sistemu MacOS. Morda čisto solidno pet let nazaj, danes pa ne. Četudi ni podpore za Chrome jim je očitno vseeno, da je na veliko računalnikih sistem Windows 10, v njem pa kraljuje brskalnik Edge. Sicer je stari dobri Internet Explorer še vedno del sistema, a me zanima, koliko ljudi to ve. Bom pač naložil še brskalnik Firefox, škoditi ne more. Navodila za prevzem potrdila so natanko takšna, kot očitno v javni upravi morajo biti. Pravno formalno popolnoma točna, a večini težko razumljiva, brez kančka smisla za vključevanje primerov, »kaj če oziroma kako« razloženo za telebane. Na srečo pa vsaj proces prevzema deluje kot mora.

Zagotovo pa je bolje, če navodil za uporabo storitve »Prijava za vpis« niti ne poskušate brati, kajti potem vam gotovo ne bo nič več jasno in boste dvomili celo, kako vam je ime! Ampak to je le delček sestavljanke, ki lahko pripelje do živčnega zloma. Ko se prijaviš s potrdilom, vsaj to deluje kot mora, se na zaslonu pojavi prvi korak prijave. Spominjam se, da sem pred leti kritiziral javne storitve, ker so med postopkom prikazovale preveč pravne latovščine ter ker ni bilo prikaza korakov, ki so potrebni. Zdaj so, pa tudi pravno formalnih besedil okoli vnosnih polj je za javno storitev neobičajno malo, pa še večina njih je dokaj razumljiva. Ampak par njih pa je takšnih, da resno podvomiš o svojem intelektu. Na primer v koraku za vnos dosežene izobrazbe, kjer večini srednješolcev, ki morajo narediti maturo ter dokončati zadnji letnik, verjetno ni jasno, kaj je pesnik hotel povedati. Nič ne de, kdor ima v glavi vsaj minimalno sposobnost logičnega mišljenja, bo skoraj gotovo polja izpolnil brez napak, saj lahko izbira samo med ponujenimi možnostmi.

Pokrov pa je sodu izbilo sesuvanje storitve. V prvem koraku sem moral izpolniti malo vnosnih polj, vendar po pritisku na spustni meni enega od njih, je bilo to prazno, na zaslonu pa se pojavi opozorilo o »podatkovni napaki«. Zaprem brskalnik in začnem od začetka, zdaj gre prek prvega koraka, vendar v drugem, kjer so osebi podatki, ne deluje gumb za naprej in spet se pojavi opozorilo. Ponovim vajo in začnem od začetka. Zdaj grem fino skozi nekaj korakov, zaplete pa se pri vnosu želenih študijskih smeri. Vpišem eno, a ne dela dodajanja naslednje. Podatkovna napaka ali karkoli že storitev izpiše. Ponovno od začetka, četrtič ali petič pride skoraj do konca. Pred mano je gumb podpiši in oddaj. Previdno se kazalec pritihotapi nanj, pogledam stran, ko kliknem, saj se bojim, da bo kaj počilo ali pa mi bo v glavo skočil Jack iz škatle. Še huje – pojavi se opozorilo »nimate komponente za podpis«. Halo, a mi niso mogli tega povedati prej. Grem na stran, kjer je manjkajoča komponenta, navodila so dolga celo stran in že na pogled spisana tako, da jih res razume le njihov avtor, zato pritiskam po neki logiki in upam, da se bo manjkajoče pravilno naložilo in da se v postopku ne bo na računalnik pritihotapilo kaj neželenega. Spet grem prek vseh korakov prijave, vsaj polja so že izpolnjena, ter ponovno poskusim, pred tem pa prosim vse bogove, da bo zdaj šlo. Gre, a se najprej pojavi obvestilo, ki je videti, kot da se je spet zalomilo, a nato se končno pojavi razveseljivo zapis, »uspelo je«. Zakaj sem potem dobil kar dve enaki poštni sporočili s potrdilom, pa me niti ne zanima kaj dosti.

Nima smisla govoriti, kako morajo izgledati in delovati elektronske storitve, kajti to je izguba časa. Zadnja leta se žal nič ne spremeni, verjetno menijo, da so storitve odlične in jih ni treba dodelovati. Če bodo vmes ukinjeni vsi podprti brskalniki toliko bolje, bo manj dela in stroškov. Ampak če bi prej vedel, kaj me čaka, bi zadevo naredil drugače. Dragi fant, najdi obrazce za vpis, izpolni jih, ter pošlji po pošti. Trajalo bo dlje, a vsaj v stresu ne bom, saj se mi ne bo treba ukvarjati s prenosom digitalnega potrdila in za moje pojme pomanjkljivo delujočo storitvijo, ki odžene vsakogar brez znanja informatike. Ni moja težava, če je razlog za sesuvanje v različici brskalnika, sistema ali v kozmičnih žarkih, ki so čisto naključno ravno takrat motili eno leto star srednje zmogljiv prenosnik. Javna storitev mora delovati in mora biti v koraku z razvojem programske opreme, saj nam je nihče ni poklonil, temveč smo jo plačali.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.


Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
1 komentar
  • Se strinjam v celoti, da je tale sistem za vpis malo zgrešen, a na drugi strani portal eUprava vsaj po mojih izkušnjah deluje odlično, prav tako so pred kratkim prenovili eDavke in veliko stevilo drzavnih spletnih mest, ki so sedaj odlicno prilagodljiva in ustrezajo standardom modernih spletnih mest. Pocasi se spreminja na boljse, tudi tole bo dozivelo prenovo slej ko prej.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja