Plačljiva družabna omrežja ne rešijo ničesar
Matjaž Ropret 26. oktobra 2023 ob 06:17

Minuli vikend smo v anketi spraševali, ali bi plačevali za aktivno uporabo družabnih omrežij, in to idejo ste prepričljivo zavrnili. Morda mi v določenih pogledih nekaj smisla, vsaj v teoriji, toda v praksi je verjetno bolje, če te platforme ostanejo brezplačne, in skoraj zagotovo tudi bodo. V kolikor želijo biti relevantne ali sploh preživeti.

Ta anketa je zaključena

Bi plačali za uporabo družabnega omrežja?

Rezultat ankete – malo več kot 80 odstotkov ne bi nikoli plačevalo za Facebook, X, TikTok ali kaj drugega podobnega -, daje jasno vedeti, da plačljivo družabno omrežje nima možnosti. Nikakor za občo relevantnost, a tudi za preživetje, saj bi z največ petino uporabnikov, ki bi v blagajno prispevali malo – slabih 19 odstotkov bi vas plačevalo do deset evrov na leto – težko že pokrilo stroške, kaj šele ustvarilo kakšen dobiček. Tudi z oglasi, ki pa jih uporabniki v plačljivih storitvah ne prenašajo najbolje. Peščica, manj kot za prste ene roke, vas je odgovorila, da že zdaj plačuje naročnino na X Premium, modro kljukico na nekdanjem Twitterju. To je sicer nekoliko drugačna naročnina, ker prinaša dodatne ugodnosti, od tiste, ki smo jo imeli v mislih pri vprašanju. Spraševali smo namreč glede plačevanja za osnovno uporabo storitve – aktivno objavljanje.

Taka naročnina se morda na prvi pogled ne zdi napačna ideja, ker bi morda platformo vsaj delno prečistila, morda bi bilo manj uporabnikov, ki so tam pretežno za izlivanje gneva, zmerjanje drugih, »trolanje«, tudi »prodajanje« različnih prevar in ničvrednih storitev ali izdelkov. Toda tega ne moremo zares vedeti, morda bi plačevali ravno ti. In, kot je nekdo zapisal na enem od omrežij, »Plačeval naj bi za to, da me bodo drugi zmerjali?« Zelo verjetno pa bi bil osip preveč temeljit, na to namigujejo rezultati ankete, in potem ne bi bilo več kritične mase za dobre debate, kot je denimo ni na Mastodonu.

Verjetno bi bilo bolj smiselno kot zaračunavati, uvesti obvezno identifikacijo. S tem bi vsaj upravljavec platforme vedel, kdo stoji za določenim profilom, tudi če se ta ne bi predstavljal s pravim imenom, najsi bo zaradi anonimnosti, parodije ali česa tretjega. X je seveda identifikacijo povsem razvrednotil, ker je mogoče »potrditev« identitete kupiti o omenjeno kljukico. Če bi bila prava bi to najbrž kaj pomagalo, a morda ne preveč, če resnično ime ne bi bilo obvezno tudi na sami storitvi. In če bi bilo, bi spet lahko videli precejšen osip.

Odnos do družabnih omrežij je nekoliko shizofren. Marsikdo jih kritizira, »komaj čaka na dokončni povod, da se poslovi z njih,« a hkrati »visi na teh časovnicah« tudi po več ur na dan. Zato nisem povsem prepričan, da bi se jim res 80 odstotkov uporabnikov odpovedalo, če bi morali plačati nekaj evrov na leto. Ker pa taka plačljivost storitve ne bi nikomur nič rešila, je najbrž ne bo. Navsezadnje bi morali upravljavci, če bi zaračunavali, tudi storiti precej več, kot počno zdaj. Narediti red – glede botov, sovražnega govora, objavljanja očitnih neresnic in poskusov prevar ter še marsičesa –, ker bi se potem težko izmikali, da zgolj dajejo prostor in naj bomo celo hvaležni, ker je storitev zastonj. Takoj, ko zanjo zaračunajo, se perspektiva popolnoma obrne.  

Naslovna fotografija: DepositPhotos

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja