Nove funkcije ne pomenijo, da bo Google poskrbel za tvojo zasebnost
Marjan Kodelja 15. junija 2021 ob 06:46

Google v Android 12 uvaja dodatne funkcije varovanja zasebnosti, vendar nas to ne bi smelo odvrniti od dejstva, da poslovni model ostaja oglaševanje ter s tem zbiranje in izmenjava podatkov z oglaševalci.

Medtem ko je Google pretirano podatkovno radovednost opravičeval z izboljševanjem in oblikovanjem novih storitev, se je Applu uspelo uveljaviti kot eno redkih tehnoloških podjetij, ki spoštuje uporabnikovo zasebnost. Razlogi kajpada niso človekoljubne narave, temveč pragmatični. Za oglase mu je bolj malo mar. Digitalni oglaševalski industriji je zato dodobra zagrenil življenje z možnostjo nadzora nad sledenjem med aplikacijami v zadnji različici sistema iOS. Vsaj na papirju podobno »močne« funkcije varnosti in zasebnosti dobiva tudi sistem Android. Novosti se večinoma vrtijo okoli kamere, mikrofona in lokacijskih podatkov.

  • V nadzornem središču bomo videli, katere aplikacije uporabljajo mikrofon in (ali) kamero ter imajo dostop do lokacijskih podatkov.
  • Indikatorja v zgornjem desnem vogalu zaslona, ki bosta svetila, ko bosta mikrofon in kamera aktivna. Pred časom sem pisal o aplikaciji za sistem Android, ki to funkcijo dodaja vsem različicam sistema Android.
  • Možnost, da bo aplikacija od telefona namesto natančne pridobila le približno trenutno lokacijo. Ni namreč za delovanje vseh aplikacij nujno, da le tega izvedo do nekaj metrov natančno. Za vremensko aplikacijo na primer je dovolj, če vem, da sem nekje na področju Ljubljane.
  • Bližnjice za popolno onemogočanje dostopa do mikrofona in kamere sistema in vseh aplikacij.
  • Zasebno računsko jedro, kjer se bodo izvajale funkcije strojnega učenja (umetne inteligence). S stališča varnosti in zasebnosti je namreč izrednega pomena, da se podatki, ki jih telefon zbira, obdelujejo lokalno. Med uporabo digitalnega pomočnika bo zapis glasu ostal na telefonu, na splet bo poslano le zahteva – karkoli smo z glasom vprašali ali ukazali. Ni pa še jasno, kako bo to v praksi delovalo oziroma kaj bo telefon kljub vsemu pošiljal na Googlove strežnike.

Z napovedjo o prenehanju uporabe piškotkov, enih glavnih načinov sledenja na spletu, ki mu je na žalost sledila pobuda, da bi jih zamenjali še bolj invazivni načini sledenja, in napovedanimi funkcijami varovanja zasebnosti v sistemu Android, želi Google izboljšati ugled. Vprašanje pa je, ali niso vse skupaj le drobtinice z njegove bogato obložene mize!

Dobrodošel dodatek, ki nam bo dal več moči nadzorovati, kako aplikacije dostopajo do fizičnih tipal in strojnih komponent naprave, toda to še ne pomeni, da je Google kakorkoli obrnil ploščo. Kot sem dejal, njegov poslovni model ostaja. Zbiranje in obdelava ogromne količine podatkov. Digitalna oglaševalska industrija jih potrebuje, da nas bombardira z učinkovitejšimi oglasi. Zato se zdi, da nas želi z napovedanimi novostmi prepričati, da ni slab, toda verjetno verjame, da jih ne bomo pretirano uporabljali.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Včasih se težko otresemo občutka, da nas telefon nadzira, še posebej, ko na spletu opazimo oglas za izdelek, o katerem smo klepetali s prijateljem. Kako bi lahko oglaševalec sploh to vedel, če ne bi prisluškoval? Resnica je drugačna in srhljivejša. V ozadju oglaševalske industrije se namreč skriva kompleksen ekosistem zbiranja vedenjskih podatkov. Katere spletne strani obiskujemo, katere aplikacije uporabljamo, s katerimi ljudmi na spletu sodelujemo, kje se pogosto zadržujemo in podobno. Majhni razdrobljeni podatki povezani ustvarijo sliko o posamezniku in o tem, kaj bo morda sčasoma želel kupiti, čeprav tega še sam ne ve. Nepomembna stvar, ki smo jo na spletu naredili pred meseci in nanjo pozabili, lahko v povezavi z dejanji podobnih oseb, vpliva na, kakšne oglase smo prisiljeni gledati. Da je opisano profiliranje mogoče, sta potrebna dva pogoja: čim več podatkov o dejanjih in sposobnost njihovega združevanja.

Vabim vas še k branju članka o zagotavljanju varnosti podjetnika med poletnim dopustom na portalu Vse bo v redu Zavarovalnice Triglav.

Čeprav je v tehnološki industriji ogromno »podatkovnih« podjetji, ki so specializirana za eno ali največ dve področji delovanja, zbiranje, profiliranje in ciljanje, je pravi kralj Google. Z nadzorom nad veliko večino »vidnega« spleta, številnimi lastnimi storitvami in podatki, ki mu jih več čas zagotavljajo naprave s sistemom Android, lahko ustvari izredno podrobne profile uporabnikov. Žal je hkrati dosegel dominantni položaj in je vseprisoten, zato ga je popolnoma izriniti iz našega življenja izredno težko. Če ne celo nemogoče.

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja