Po mesecih čakanja smo si lahko podrobno ogledali Renault 5 v električni reinkarnaciji za novo obdobje in naredili prve kilometre, četudi tokrat pretežno zato, da smo ga nekje fotografirali. Tisti pravi še pridejo, toda že prvi vtis je ekstremno pozitiven, ta avto ima nekaj več, premore tisti »žmoht,« ki marsikateremu, že kar malo preveč generičnemu manjka.
Bo nova Petka, sicer aktualni »Evropski avto leta,« najboljša v svojem razredu? Ali jo bodo njene nekatere tehnološke (in druge) pomanjkljivosti ustavile na poti k uspešnici? Mislim, da je tako eno kot drugo nepomembno. O tem, ali se bodo dobro prodajala – v Franciji in še kje je sicer začela izjemno obetavno – bodo odločala predvsem čustva, v povezavi s ceno. Če se le ne bo začetno navdušenje prehitro poleglo. Pri avtu s cenami na ravni Clia oz. malce višjimi, je tudi naivno pričakovati hude tehnološke preboje in popolnost. Morda glede kapacitete baterije ali hitrosti polnjenja res ne prinaša kakšnega napredka v primerjavi z nekaterimi uveljavljenimi konkurenti (npr. Peugeotom e-208) in tudi prejšnjim Renaultovim adutom Zoejem, toda od večine, še posebej pa od »predhodnika« je boljši, naprednejši, zanimivejši v marsičem drugem.

Kot je na predstavitvi dejal eden glavnih inženirjev Gilles Godinot, so želeli zasnovati in izdelati avto, ki bo lastnikom vzbujal veselje vsakič, ko ga bodo pogledali, se vanj usedli in ga vozili. Glede na videno, si predstavljam, da jim je to kar uspelo. V videu si lahko ogledate nekatere podrobnosti, vse polno jih je tako zunaj kot znotraj, ki ga res naredijo posebnega, zanimivega, atraktivnega, šik, seksi. Določene so zagotovo nepotrebne, kot je številka pet v vlogi prikazovalnika napolnjenosti baterije na motornem pokrovu (vsaka črta predstavlja 20 odstotkov), a brez njih ta avto ne bil imel duše, kot jo ima. Na zunaj je pogled nanj res nekaj posebnega, znotraj pa je vsaj spredaj počutje izjemno prijetno. Ne vem, kako je zadaj, a za visokorasle najbrž ne najbolj udobno. Kolikor sem lahko na hitro ocenil, ima kateri od že omenjenih konkurentov tam več prostora. Tudi prtljažnika s 326 l ni v izobilju, vendar tudi ne ekstremno malo za 3,92 m dolg avtomobil. Vsekakor pa bo bolj namenjen vsakodnevnem prevažanju, lahko tudi vikend izletom kot pa daljšim potovanjem z veliko prtljage.

Po motorni plati bodo na voljo tri izvedbe, za zdaj sta dve, z 90 in 110 kW moči, tretja bo najšibkejša s 70 kW. To bo vstopna Five, za katero še ni jasno, kdaj prihaja. Sicer pa je šibkejši motor namenjen manjši bateriji s 40 kWh kapacitete, močnejši pa večji z 52 kWh (kolikor je nekoč imel že Zoe, a baterija ni vzeta od slednjega, temveč je nova). V prvem primeru je uradnega dosega 312 km, v drugem 410 km. V vsakem pa obljubljajo okretnost, agilnost, užitek v vožnji, tudi lahkotnost, saj (prazen) avtomobil ne presega tono in pol mase. Vse to bomo najbrž lahko preizkusili in ko bomo, seveda povemo svoje ugotovitve.
Pri polnjenju so tokrat torej številke dokaj standardne. Z izmeničnim tokom gre (trifazno) do 11 kW, tokrat ni nekoč poudarjanih 22 kW, na enosmernem toku pa je najvišja moč 100 kW, od 15 do 80 odstotkov naj bi polnjenje trajalo natanko 30 min. Izbira začetne točke napolnjenosti baterije je zanimiva, a verjetno so hoteli ostati znotraj pol ure. Baterija ima sicer kemijo NMC, za LFP pravijo, da z njo v tako majhnem avtu nikakor ne bi mogli ponuditi 52 kWh. Po drugi strani bi bil najbrž tudi s 45 kWh učinek pretežno enak, če bodo uporabniki večinoma polnili do nekje med 80 in 90 odstotkov.
Petka je precej digitalizirana, zaslona sta za enojnim steklom, in sistem poznamo že iz drugih modelov Renault. Seveda pa ima tu načrtovalnik poti, ki prikazuje predvideni odstotek baterije na koncu, predlaga polnilnice, pokaže njihovo zasedenost. Na voljo je aplikacija, v avtu pa tudi navidezni pomočnik Reno Avatar, pri katerem odgovore servira ChatGPT, možno pa je z njim tudi upravljati določene funkcije avta, denimo spreminjati temperaturo ali spuščati okna. Asistenčnih sistemov je kar 25, to je 5 več kot pri Cliu, med drugim se da dokupiti aktivni regulator hitrosti oz. avtocestnega pomočnika, medtem ko ponekod drugje »radarja« sploh ni ponudbi.
Pričakujem vsaj kakšen komentar v slogu, »Škoda, da ni tudi bencinske izvedbe,« ali, »Zakaj ne vtaknejo še motorja notri in s tem popolnoma nadomestijo Clia.« Čeravno nekako razumem željo nekaterih, da bi se še naprej vozili na bencin, bodo pač morali razumeti, da so določeni avtomobili zgolj popolnoma električni. In da so ne samo tudi, ampak primarno zaradi tega tako kulski. Enako kot npr. Volkswagen ID.Buzz. Beterijska zasnova in vse, kar to potegne za seboj, jima omogoča proporce, ki jih imata, prostornost kabine, zanimive rešitve in detajle in tudi osredotočenost razvojne ekipe in proizvajalca na vse te malenkosti. Če bi morali avto prilagajati še za motor z notranjim zgorevanjem, ne bi bil pol toliko zanimiv in posrečen. In, obratno, ker je zasnovan iz koncepta »rolke,« zgolj za baterijo v podvozju in električni pogon, ni nobene osnove, da bi ga prilagodili še na pogon z motorjem na notranje zgorevanje.
Cene se začno malce na 27 tisoč evri, za moj okus najbolj zanimiva izvedba s srednjo opremo (Techno) in večjo baterijo stane nekaj čez 32 tisoč evrov. Na financiranje je tisoč evrov popusta, praktično vse Petke pa so upravičene do subvencije v višini 7.200 evrov. »Moja« različica tako na koncu stane okroglih 24 tisočakov. Imel bi jo v rumeni barvi, ali v rdeči, ko bo na voljo. Zelena je sicer tudi zanimiva, medtem ko se mi zdi modra premalo živahna, črna in bela pa ob ostalih popolnoma nezanimivi. Uvoznik načrtuje letos prodati najmanj 200 primerkov, a je prepričan, da ima avto več potenciala. »Ciljamo med tri najbolje prodajane električne avtomobile v Sloveniji,« so še dodali. Lani je bila na tretjem mestu (za dvema Teslama s 446 in 390 registriranimi) Cupra Born, ki so jih registrirali 304.

Totalna jajca, tile vsiljeni električarja. Original 5 je tehtala manj kot tono in stala 10 jurček, tale pa…oboje oboje.
“Originalni” Renault 5 so prenehali izdelovati l. 1996, pred skoraj 30 leti. Kakršna koli primerjava, še posebej cenovna, je popolnoma nesmiselna. Tudi bencinska bi bila bila danes zaradi vseh varnostnih, okoljskih in drugih zahtev ter tehnoloških pričakovanj kupcev mnogo težja in dražja. Poleg tega takratna ni slovela kot zelo varen avto.
Škoda, da jim za 24.000€ po odšteti subvenciji ne uspe ponuditi avtomobila z vsaj 60 kWh baterijo. Saj smo že v 2025. Bi bil resen konkurent vsem s termičnim motorjem. Prikupno oblikovan tudi za tiste, ki prave petice niso poznali.
Morda, ampak baterije s cca 60-65 kWh imajo precej večji avtomobili, na tej dolžini dejansko ni prostora za kaj dosti več. Pa tudi, kaj bi s temi dodatnimi 15 odstotki zaloge uporabnik dejansko pridobil (ob tem, da bi bil zaradi dodatne mase v marsičem na slabšem)? To že v osnovi ni avto za izrazito dolge proge, tudi prostora za potnike zadaj in za prtljago nima za take namene. Za vsakdanje vožnje pa je 52 kWh čez glavo dovolj, za marsikoga lahko tudi 40 kWh.