Niso težava samo Kitajci, temveč tudi velika zahodna tehnološka podjetja!
Marjan Kodelja 20. februarja 2020 ob 06:18

Tehnološki velikani, kot so Amazon, Apple, Fecebook in Google, so postali preveliki, zato dušijo konkurenco in ustvarjalnost?

Evropska unija je s predpisi o zasebnosti, varstvu zasebnosti in napovedi pravičnega obdavčenja globalnih digitalnih podjetij pionir, ki mu počasi sledijo tudi druge države. S tem pa vse bolj dreza v Trumpovo politiko, s katero želi narediti Ameriko spet veliko, predvsem na račun drugih držav, tudi zaveznikov. Ameriška politika je bila sicer vedno takšna, razlika pa je, da Trump pove, kar so predhodniki zavili v celofan. Takrat v javnosti namreč nismo slišali, da bi Američani državam grozili s sankcijami, ker so se namesto za ameriško, raje odločila za rusko orožje ali pa so se jim kako drugače postavila po robu. Svet ni črno-bel in tudi Kitajska podjetja imajo kar precej masla na glavi, vendar omejevanje mednarodne trgovine, protekcionizem in blokiranje podjetje, kar se zadnje leto dogaja Huaweiu, dolgoročno ne bo prineslo prav nič dobrega. 

Ker se področja, ki jih namerava EU regulirati, tičejo poslovanja Facebooka, Amazona, Googla in še koga, tehnološki velikani na obisk na staro celino pošiljajo vrhunske lobiste. Ta teden se je tako v Evropi mudil Mark Zuckerberg, ki je naprej na konferenci v bavarski prestolnici opozoril na nujnost regulacije škodljivih vsebin, nato pa je obiskal nekatere vidnejše politike evropske komisije. Meni namreč, da presoje o tem, kaj šteje za svobodo govora, ni mogoče prepustiti podjetjem, temveč da je to stvar zakonodaje, s čimer pa v resnici želi le vse breme odgovornosti prevaliti na vlade držav. Nič novega in čeprav ni pravično, kaže na uveljavljeno razmišljanje (pre)velikih tehnoloških podjetij, ki želijo pravzaprav naslednje. “Mi bomo poslovali in zaslužili veliko denarja, težave pa boste reševali vi.” Podpredsednica evropske komisije, Vera Jurova, je zato po pogovoru jasno povedala, da zakonska regulacija običajno ne reši vsega. Po njenem mora za svoj ugled poskrbeti podjetje samo, hkrati pa ni pozabil Marka opomniti, na negativno vlogo, ki jo ima Facebook pri ustvarjanju panike glede širjenja koronavirusa. Čeprav delovanje algoritmov ni znano, pa je dejstvo, da omrežje vse pogosteje daje velik pomen tako ali drugače družbeno škodljivim objavam, ki v normalnih pogojih ne bi dosegle omembe vrednega dosega.

Google, Apple, Facebook in še kdo so začeli odločati, kaj lahko kupite in česa ne, kaj lahko vidite in česa ne smete, hkrati pa napenjajo vse sile, da se stvari ne bi spremenile. Tudi v Združenih državah zato razmišljajo, ali ne bi bilo bolje za vse, če bi velikane preprosto razdelili na samostojna in neodvisna podjetja. Menijo namreč, da če bi bil na primer Youtube samostojen, bi vodstvo zahtevalo razvoj iskalnika, vodstvo Googla pa razvoj video storitve. Podobno velja tudi za Facebook, če si ne bi lastil Instagrama in Whatsappa. Spet bi nastalo tekmovalno okolje namesto okolja, kjer so velika tehnološka podjetja popolnoma dominantna na svojih področjih, zaradi česar nismo dobili nobenega novega iskalnika od pamtiveka in nobenega novega družbenega omrežja od leta 2011. Ga ni podjetja, ki bi se spustilo na področja, kjer tržnega tekmovanja ni oziroma kjer bi se moral bosti z nepremagljivimi velikani. Posledica pa je, da nimamo na primer iskalnikov in družbenih omrežij, ki bi upoštevala zasebnost uporabnikov, ne bi prodajala njihovih podatkov oziroma bi svoj poslovni model gradili na drugačnih temeljih. Tržna konkurenca, ki so jo politiki polnih ust kot rešitev za vse tržne anomalije, v primeru tehnoloških velikanov ne deluje! 

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Da bi konkurenca delovala, je določena regulacija nujna. V primeru omenjenih bi veljalo poostriti (in upoštevati obstoječe) zakone o zasebnosti uporabnikov. Podjetja se obnašajo enako kot državljani. Če so na cesti dobili že več kazni, začnejo upoštevati predpise. Ko vidijo, da jim država gleda pod prste in kaznuje vse nepravilnosti, bo morda vodstvo sprejemalo drugačne odločitve. Občasno pa je treba preveliko podjetje razbiti in v tem imajo Združene države bogato zgodovino. Težave je le v tem, da je storjeno veliko škode, preden se tamkajšnji mlini zganejo. A ko se bodo (če se bodo), bosta Google in Facebook verjetno prva na vrsti. 

Naslovna fotografija: DepositPhotos

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja