Ni dovolj samo priti in se potem pretvarjati, da je vse v najlepšem redu
Matjaž Ropret 17. avgusta 2022 ob 10:17

Velika podjetja, še posebej tista, ki se hitro in intenzivno širijo v tujino, so vedno polna sladkih obljub, toda ob pojavu resnejših težav se enako rada potuhnejo in pretvarjajo, da ni nič narobe, v upanju na pomiritev viharja.

Ponudnik izposoje električnih skirojev Bolt je ob prihodu v Ljubljano pred slabim mesecem dajal vtis, da je, tudi zaradi izkušenj iz drugih mest po Evropi, premislil vse ključne vidike, in se o njih tudi dogovoril s predstavniki slovenske prestolnice. Že takrat smo bili nekoliko skeptični glede puščanja skirojev, ker zanje ni postavljenih pritrdišč, kakršna nekateri drugi ponudniki ponekod poznajo (letos sem jih denimo videl v enem od hrvaških letoviških krajev). Opozoril sem tudi na (pre)trdo postavljanje skirojev na oporo.

Že v prvih dneh se je izkazalo, da marsikaj od tega, o čemer so govorili in napovedovali v Boltu, ne drži povsem. Glede na poročanja različnih medijev in dejstvo, da se je tega dotaknil ljubljanski župan Zoran Janković na svoji redni novinarski konferenci, s parkiranjem skirojev po vožnji še zdaleč ni bilo vse v redu. Prebrali smo lahko celo, da »ležijo vsepovprek« in da so v napoto kolesarjem in še komu. Nisem Ljubljančan in takrat sem bil tudi na dopustu, zato domnevnega kaosa na lastne oči nisem videl, vendar so mi znanci pritrjevali, da navedbe držijo. Kolikor sem bil v Ljubljani v avgustu, je bilo malo bolje od opisanega, a še vedno ne idealno. Skiroji so večinoma stali tam, kjer so tudi stojala za kolesa, niso pa bili kaj posebej urejeno parkirani. Morda se je situacija nekoliko izboljšala, morda tudi ne, imam premajhen vzorec videnega. V vsakem primeru pa bi od Bolta pričakoval več ukrepanja, odzivanja na poročanje in transparentnega komuniciranja. Samo tako bi se lahko javno mnenje, ki po mojih opažanjih ni najbolj naklonjeno tovrstni izposoji e-skirojev, spremenilo.

Na moja povsem konkretna vprašanja, kako ukrepajo za izboljšanje situacije in kako je možno, da ljudje skiroje puščajo vsepovsod, če smo na predstavitvi slišali, da je to mogoče storiti zgolj na približno stotih s koordinatami določenih območjih in s fotografiranjem vozila v aplikaciji, so odgovorili zgolj s splošnim opisom pravil in pogojev uporabe, kar je v bistvu ponavljanje že povedanega. Nikjer niso niti priznali, da problem obstaja, niti niso navedli kakšnih konkretnih ukrepov ali primerov, kako so morda kaznovali nevestne uporabnike. Priznanje, da ima težavo in da ne gre vse tako, kot so predvidevali, je za podjetje najtežji del naloge, toda nujen za kakršno koli resno izboljšavo. Požvižgavanje v času, ko se zadeva »rola« v javnosti, ne vzbuja večjega zaupanja v ponudnika. Lahko mu delam krivico in se v zakulisju aktivno trudi popraviti slab začetni vtis, toda v tem primeru bi lahko o tem tudi kaj javno povedal. Strategije so različne. Določeni se »posujejo s pepelom,« drugi vehementno zanikajo, da bi bilo tako hudo, kot trdijo članki, nekateri vsaj v neuradnem pogovoru povedo kakšne razloge in pojasnila, da zadevo malo bolje razumemo, četudi jih to ne opravičuje in odvezuje boljšega ukrepanja. Nisem zasledil, da bi v Boltu storili karkoli od naštetega ali morda kaj četrtega.

Nič kaj prepričljiv ni niti odnos s samim mestom. Predstavnik Bolta za Slovenijo in Hrvaško Ivan Begović je na moje vprašanje o vstopu v druga slovenska mesta odgovoril, da se drugod »še niso pogovarjali,« iz česar se je dalo sklepati, da v Ljubljani pa so se pogovarjali z mestom, preden so začeli ponujati storitev. Toda župan je na omenjeni novinarski konferenci po poročanju medijev izjavil, da se Bolt »z Ljubljano ni dogovarjal.« In kot problem te storitve izpostavil, »da je mogoče skiroje puščati kjerkoli,« četudi so v Boltu na predstavitvi večkrat izrecno zatrdili, da se jih pušča samo na točno določenih lokacijah. Ti izjavi in vztrajanje podjetja Bolt, da jih ne želijo komentirati, vse skupaj postavlja v nekoliko čudno luč. Povsem možno je, da župan zadeve ne pozna najbolje in da ga podrejeni z njo niso natančno seznanili, vseeno pa gre za dokaj opazno in pomembno spremembo na mestnih ulicah, zato so tako različne interpretacije najmanj nenavadne.

Iz Bolta tudi niso odgovorili na moje zadnje vprašanje, če je morda težava tudi v tem, da je postavljanje skiroja na oporo (»tačko«) precej težavno, in ali nameravajo to konstrukcijsko napako odpraviti. Tudi tu bi lahko rekli, da težavo poznajo in raziskujejo načine, kako jo odpraviti, lahko bi moji ugotovitvi nasprotovali in trdili, da ta težava ne obstaja, lahko bi poskusili zmanjšati njen pomen. Vsi od teh odzivov bi se mi zdeli povsem primerni in jih zlahka sprejmem. Ignoriranje vprašanj pa mi prej daje misliti, da nekaj je na tem in da določeni vidiki niso povsem taki, kot so jih na začetku predstavljali. Navsezadnje v Ljubljani ne uporabljajo najnovejših skirojev, ki so jih že uvedli v nekaterih drugih mestih.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Električne skiroje kljub vsemu v nasprotju z nekaterimi (glasnimi) kritiki vidim kot eno od zdajšnjih in prihodnjih oblik mestne mikromobilnosti, navsezadnje je Marjan njen reden uporabnik. Seveda pa je fino, če pri tem vlada vsak nekakšen red in če si ponudnik tudi s primernim odzivom na ne povsem gladek začetek poslovanja uspe pridobiti določeno zaupanje.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.