NEDELJSKI TRIK: Kako slediš svoj VO2 Max in zakaj je pomemben? (#VIDEO)
Marjan Kodelja 12. aprila 2020 ob 06:56

VO2 Max je merilo učinkovitosti porabe kisika med telesnim naporom. Odseva aerobno telesno pripravljenost in je pomemben dejavnik vzdržljivosti telesa.

Gre za enega od podatkov beleženja telesne dejavnosti, kjer velja pravilo »večje je boljše«, upoštevajoč, da so rezultati različni. Odvisni so namreč od stopnje telesne pripravljenosti posameznika, spola, starosti in genetike. Starejši ste, nižji bo VO2 Max, moški pa imamo višjega od žensk! Ime izhaja iz prostornine (V), molekule kisika O2 in besede MAX – največ. Izražen pa je lahko absolutno v litrih kisika na minuto (l/min) ali relativno v mililitrih na kilogram telesne mase v minuti (ml/(kg*min)). Zadnjega boste našli med rezultati vadbe, s katerimi postrežejo nekatere nosljive naprave.

Če sodite med dve tretjini Slovencev, ki je na čakanju ali pa dela od doma, potem imate verjetno vsaj malo več časa za izboljšanje telesne pripravljenosti. Vreme bo lepo, Slovenija pa ima dovolj gozdov, da se umaknete in ohranjate socialno distanco, ki je v teh časih zapovedana.

Do »absolutno« natančnega podatka lahko pridete le na en način, ta pa ni najbolj udoben. Tek na tekaški stezi ali vrtenje pedalov sobnega kolesa z masko na obrazu, povezano s pripravo, ki meri koncentracijo kisika in ogljikovega dioksida v vdihanem in izdihanem zraku. Merjenje je končano, ko poraba kisika postane enakomerna (se ne povečuje več), kljub povečani obremenitvi telesa. Ali drugače povedano, ko ste na koncu z močmi. Je pa tudi preprostejši način, z uporabo pametne ali športne ure, ki zna na podlagi drugih izmerjenih podatkov oceniti tudi VO2 Max. Podatek sicer ni natančen kot v primeru laboratorijskih meritev, v večini primerov pa je ocena precej spodobna.

Nosljiva naprava za začetno oceni uporabi podatke o srčnem utripu v stanju mirovanja, starosti, telesne teže in morebitne druge podatke o uporabniku. Na osnovi teh izračuna začetno vrednost, ki jo med vadbo korigira z meritvami tempa in srčnega utripa. Strokovna dognanja namreč kažejo, da imajo osebe z višjo vrednostjo VO2 Max nižji srčni utrip na primer med tekom z enako hitrostjo v primerjavi z osebami z nižjimi vrednostmi. Gre torej za statistiko na osnovi podatkov veliko števila uporabnikov, kar kot vedno pomeni, da se bo natančnost ocene v prihodnje verjetno izboljšala.

Da poda oceno, morate teči vsaj 10 minut najbolje z napravo s satelitskim sprejemnikom, da pridobi natančne podatke o hitrosti teka, vadbo pa nekajkrat ponovite. Paziti morate tudi, da tečete po ravnem terenu, saj tek navkreber ali navzdol oceno izkrivi. Če pa napotke upoštevate, potem lahko dosežete tudi 95-odstotno natančnost ocene VO2 Max v primerjavi z meritvijo v laboratoriju.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Veliko razlogov imate, zakaj se splača potruditi in izboljšati svoj VO2 Max. Z izboljšanjem telesne pripravljenosti (kondicije) boste lažje prenašali dnevne obremenitve, zato bo življenje tudi v pogojih karantene znosnejše. Kako pa ga lahko izboljšate? Najboljša načina sta redna telesna vadba in po potrebi tudi izguba pretirane telesne teže na zdrav način. Nekateri primeri namreč kažejo, da lahko v dveh do treh mesecih VO2 Max izboljšate za 20 odstotkov, če vadite več, ste telesno bolj aktivni kot običajno.

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja