NEDELJSKI NASVET: Zakaj je mraz največji sovražnik baterije?
Marjan Kodelja 17. decembra 2023 ob 06:24

Vemo, da je baterija telefona med smučanjem hitreje prazna in da so dosegi električnih avtomobilov pozimi občutno krajši. Že prav, ampak ali si se kdaj vprašal(a), zakaj?

Preprost in hiter odgovor se glasi, da kemične reakcije v bateriji pri nizkih temperaturah potekajo počasnejše in manj učinkovito. Posledica tega je, da se med dolgotrajnim delovanjem v zanje ne najbolj prijaznem okolju zmanjša kapaciteta hranjenja energije. Toda to ni največja težava, kajti, ko je spet na toplem, se njene zmogljivosti povrnejo. Razen, če zaradi polnjenja hladne ne pride do mehanskih poškodb oziroma kratkega stika kot posledica predrtja tanke membrane (separatorja), ki fizično ločuje anodo in katodo. Zdaj približno veš, zakaj pozimi ni najbolj pametno polniti telefona na prostem in zakaj imajo električni avtomobili grelec, ki pred polnjenjem baterijo segreje na optimalno temperaturo.

Mraz je sovražnik vseh baterij, tudi litij-ionskih, ki so daleč najbolj razširjene, pri čemer je zanimivo, da so celo manj občutljive nanj kot nekatere druge. Kot sem dejal, energijo generirajo kemične reakcije. Natančneje prehod litijevih ionov iz grafitne anode (negativna elektroda) skozi elektrolit na katodo (pozitivna elektroda). V hladu je proces upočasnjen, litijevi ioni okoli anode ustvarijo oblogo, s čimer se poveča upornost elektrolita, in obenem je na voljo manj ionov, da ustvarijo električni tok. Kapaciteta je na ta način nižja za med 20 do 30 odstotkov nazivnih zmogljivosti. V idealnih razmerah litijeva baterija zagotavlja celo do 95 odstotkov. Na kratko to pomeni, da čeprav litijeve baterije še vedno ohranijo večino zmogljivosti, niso popolnoma neobčutljive na nizke temperature.

Na mestu je vprašanje, katere so primerne in katere neprimerne temperature za delovanje litijeve baterije. Optimalni razpon za delovanja je med -17 in 60 stopinjami Celzija, medtem ko mora polnjenje, ko se ioni gibljejo v nasproti smeri, potekati pri višjih temperaturah, da se izničijo možnosti za nastanek fizičnih poškodb. Ne sme pasti pod ledišče (0 stopinj) in biti višja od 55 stopinj Celzija. V tem je razlog, da avtomobili baterije po potrebi hladijo.

O tem, kako skrbeti za nosljive in mobilne naprave v hladnih razmerah, sem spisal članek za portal »Vse bo v redu« Zavarovalnice Triglav.

Najboljši način, da preprečimo poškodbe baterij nosljivih in mobilnih naprav, je, da jih pustimo doma na toplem. Dostikrat to ni mogoče, zato poskrbi, da je naprava čim bližje koži, kjer baterijo ogreva toplota telesa. Tako bo na primer telefon deloval dlje, kot če bo izpostavljen mrazu. Najbolj pomembno pa je, da ne hitimo s polnjenjem, ki seveda mora potekati v primerno ogretem prostoru. A predno napravo priključiš na napajalnik, počakaj nekaj časa, recimo pol ure, da bo segreta na za polnjeno optimalno temperaturo.  

Naslovna fotografija DepostiPhotos.

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja