NEDELJSKI NASVET: Nepričakovano visoke izgube polnjenja električnih avtomobilov
Marjan Kodelja 25. septembra 2022 ob 06:11

Nemški ADAC je naredil preizkus, da bi dognali obseg izgub med polnjenjem doma, in svetovali, kako jih zmanjšati na minimum.

Kamor koli se zadnje čase obrnem, povsod naletim na bipolarni svet. Bodisi nečemu brez sence dvoma verjameš ali pa imaš diametralno nasprotno stališče. Tako se vodijo tudi debete na temo električnih avtomobilov. Zagovorniki jih vidijo v svetli luči in obenem najraje spregledajo očitne slabosti in težave, medtem ko nasprotna stran izrabi laži in polresnice, da bi dokazala svoje. Predvsem, da je elektrifikacija neumnost, saj električni avtomobili niso nič bolj »ekološki« kot oni z motorjem na fosilna goriva. Njihov priljubljeni argument je pomanjkanje polnilne infrastrukture. Prav imajo. Vsaj trenutno. Toda kot vedno infrastruktura nastaja postopoma glede na potrebe. Me zanima, koliko bencinskih črpalk je bilo pred stotimi leti, ko so se pojavili prvi avtomobili. Verjetno manj, kot je danes ponekod polnilnic.

Ne glede na to je vedno potreben celovit in kritičen pristop. Sploh zato, ker bodo le tako izdelovalci dojeli, da ni pomembno le, kakšno energijo avto porablja, temveč tudi kako učinkovito. Zdi se mi, da jim je trenutno popolnoma vseeno, ako je poraba na sto kilometrov 17 ali 19 kilovatnih ur, čeprav dva kilovata na daljši čas pomenita občuten prihranek (ali občutno metanje denarja skozi okno). Električna energija je morda (pre)poceni, a bojim se, da ne bo več dolgo. Enako velja za izgube med polnjenjem. Vedeti moramo, kolikšne so in zakaj nastanejo, da poskrbimo za njihovo zmanjšanje.

Ko tok teče po vodniku, vedno prihaja do večjih ali manjših izgub, ki se kažejo v njegovem segrevanju. Kolikšne so v resnici, je odvisno od starosti in kakovosti električne inštalacije, toda če je upoštevan nemški standard DIN VDE 0100, potem naj ne bi presegle štirih odstotkov. V kolikor bi želeli avtomobil polniti doma, zato ni brezpredmetna dolžina kabla do vtičnice. Vendar to ni glavni razlog izgube med polnjenjem, ugotovljene v primeru avtomobilov Tesla 3, Renault Zoe, VW ID.3 in Fiat 500e. Prevladujeta namreč pretvarjanje izmenične v enosmerno napetost (do 10 odstotkov) in poraba elektronike avtomobila med polnjenjem na vtičnici (celo do 15 odstotkov).

Izkazalo se je, da je izguba odvisna od moči polnjenja. Veliko večja je v primeru polnjenja preko običajne vtičnice (2,3 kW) kot domače polnilne postaje na trifaznem priključku (11 kW).

 Stenska vtičnicaDomača polnilnicaDomača polnilnica (s polovičnim tokom)
Renault Zoe24,2 %9,7 %–         
WV ID.313,6 %9 %9,2 %
Tesla model 315,2 %7,7 %11,4 %
Fiat 500e12,7 %6,3 %13,9 %

Vir: https://www.adac.de/

Izgube so v primeru polnjenja na stenski vtičnici konkretne in daleč od tega, da bi bile zanemarljive. Sploh v primeru Zoe-ja. Za dobršen del je krivec pretvarjanje, saj je baterije mogoče polniti le z enosmernim tokom. Nekaj dodajo kabli in pa 12-voltna elektronika, ki v avtomobilu deluje in nadzoruje polnjenje. Zahteva namreč med 100 in 300 vati, odvisno od modela. Izgube so manjše med polnjenjem z večjimi močmi na domači polnilnici. Poleg ostalega je razlog tudi v tem, da so priključene na trifazni vod z debelejšimi kabli v primerjavi z debelino kablov ostale inštalacije.

Glede na pridobljene podatke ADAC svetuje krajši čas polnjenja z višjimi močmi, medtem ko izdelovalcem avtomobilov svetuje, da objavijo pričakovane izgube domačega polnjenja, izboljšajo učinkovitost pretvornikov ter da delovanje elektronike v avtomobilu med polnjenjem zmanjšajo na minimum.

Naslovna fotografija: Depositphotos

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja