NEDELJSKI NASVET: Je polnjenje električnega avtomobila s sončno energijo smiselno?
Marjan Kodelja 15. maja 2022 ob 06:56

Zna biti, da imamo ali smo vsaj imeli glede tega napačno predstavo. V glavi smo si namreč zamišljali solarne panele, ki bi čez dan, ko nas ni doma, polnili domačo baterijsko postajo, da bi energijo preko noči »pretočili« v svoje vozilo. Naj vas potolažim. Čeprav možen, je sistem malo verjeten, saj je daleč od tega, da bi bil gospodaren. Vsaj ne samo za polnjenje avtomobila.

Takšen pristop pravzaprav pomeni, da bi imeli še eno baterijo enake kapacitete kot v avtomobilu, za katero že zdaj tarnamo, da je predraga. To nima pravega smisla, kajti cena na kilovatno uro bi gotovo presegla ceno energije iz omrežja. Drugo je, če se gradnje domače baterije lotimo sami in v ta namen uporabimo poceni rabljene, ki so še vedno sposobne hranjenja energije. Čeprav manj, kot ko so bile nove. To sicer s splošno uporabnostjo sončnega polnjenja nima veliko skupnega.

Zakaj bi sploh polnili avtomobili s sončno energijo? Ker je kilovatna ura cenejša od tiste iz omrežja, pod pogojem seveda, da upoštevamo sledeč »recept«. Baterijo polnimo takrat, ko paneli proizvajajo energijo s sistemom, dimenzioniranim na povprečno prevoženo dnevno razdaljo. Kolikšna je, je seveda različna od primera do primera. Kdor živi in dela v istem mestu prevozi manj, kot kdor se na delo vozi drugam. Za ilustracijo ideje uporabimo statistiko. Našel sem jo za leto 2018, ko je povprečen slovenski voznik prevozil letno 7200 in dnevno 20 kilometrov. V takšnem nekoliko idealiziranem primeru bi bilo torej dovolj, da v baterijo vsak dan vrnemo energijo, ki smo jo tisti dan porabili. Sanja se mi ne, koliko energije je potrebne za 20 kilometrov, kajti to je odvisno od vozila, načina voženj in temperature okolice. Zopet se moramo nasloniti na golo statistiko. Za omenjeno razdaljo najmanj porabi Tesla Model 3 (3 kWh) in največ od vozil za običajne smrtnike Volkswagnov ID.4 (4,6 kWh). Vzemimo srednjo vrednost 3,8 kWh, ki je drugi pomemben podatek za dimenzioniranje sistema polnjenja s sončno energijo.

Sledi izračun, koliko solarnih panelov potrebujemo. Vzemimo, da se odločimo za panel z najvišjo močjo 380 vatov v popolnih razmerah (velikost 1755 x 1038 mm) in predpostavimo, da bo energijo sposoben optimalno pridobivati med 3 in 7 ur na dan. Kar praktično pomeni, da v tem času proizvede med 1,14 in 2,66 kilovate ure. Za izračun bomo spet vzeli srednjo vrednost 1,9 kilovatne ure, kar je v povprečju dosegljivo (pet ur jasnega neba). Se pravi, da za 20 kilometrov dnevno potrebujemo 2 panela ali več, če bi želeli v baterijo avtomobila povrniti energije za daljšo razdaljo ali ga polniti krajši čas. Poleg panelov potrebujete še primeren regulator in ustrezno domačo polnilno postajo.

Mnogo bolje od tega je kakopak imeti na strehi sončno elektrarno s čim večjim številom panelom, proizvedeno energijo oddajati v omrežje in jo nato iz njega črpati takrat, ko jo potrebujete ali ko je najcenejše. Strinjam se s tem. Ampak! Nimamo vsi primerne strehe. Sleme moje je obrnjeno proti severu, zato je neprimerna za kolikor toliko uporabno sončno elektrarno. Prostor za največ štiri panele pa bi zlahka našel na nadstrešku. Poleg tega avtomobil večino časa žalostno preždi tam, zato bi bilo redno solarno polnjenje pri meni morda celo učinkovito.

Naslovna fotografije DepositPhotos

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.