NEDELJSKI NASVET: Debate o domačih hranilnikih elektrike bodo morda (kmalu) NEPOTREBNE!
Marjan Kodelja 6. oktobra 2024 ob 06:25

Elektrifikacija voznega parka bi lahko rešila težave, ki jih imamo s shranjevanjem energije iz obnovljivih virov. Pomislite, koliko energije bodo shranjevale baterije pol milijona ali celo milijon električnih avtomobilov, ki bodo večino časa parkirani.

Marsikatero težavo bo prej treba rešiti. Kako povezati parkirane avtomobile v omrežje, kako zagotoviti, da bo v bateriji dovolj »štroma«, ko se lastnik vrne, in podobno. Morali bodo spisati program za upravljanje s takšno »razdrobljeno baterijo« ter vanj vključiti zmogljive algoritme umetne inteligence. Ne nemogoče in predvsem dosegljivo z obstoječim znanjem.

Ob celovitem sistemu za shranjevanje energije ni vrag, da bomo nekateri rešitev zase našli že prej. Morda ne z osebnim električnim avtomobilom, temveč z elektrificiranim »kamperjem« (avtodomom). Gre za vozila, ki večino časa čakajo, največkrat pred hišami, da se z njimi odpeljete na krajše ali daljše oddihe. Ta čas bi na primer baterijo polnili, ko bi bila elektrika poceni, in jo uporabljali v gospodinjstvu, ko bi bila dražja. Škoda, da tovrstna rešitev še ni mogoča, kajti z enim zamahom bi rešili še morebitne posledice nove sheme omrežnine.

Da ideja ni čisto iz trte izvita, kaže predstavitev hibridnega avtodoma ameriškega proizvajalca Thorn Industries. Preden skočite s stola – zavedam se, da evropska pravila tega trenutno ne dovoljujejo. Nemogoče je narediti hibridno vozilo, ki skupaj s potniki in vso nujno opremo ne bi preseglo dovoljene mase treh ton in pol, razen če nimate namena pridobiti vozniškega dovoljenja za tovornjake. Bojim se, da niti predlagana sprememba na nekaj več kot štiri tone ne bo zadostovala, zato se bomo v Evropi morali s tem kmalu spet ukvarjati.

Dejstvo, da se je ameriško podjetje odločilo za hibridni pogon podjetja Harbinger, je dokaj pragmatično. Izračunali so, da z baterijo kapacitete 140 kilovatnih ur doseg ne bi presegel 400 kilometrov, kar je ob dolgotrajnem polnjenju baterije za ta tip vozila premalo. Zato so mu dodali podaljševalnik dosega oziroma motor na fosilna goriva, s katerim so podvojili predvideni doseg. Da omogočajo hitro polnjenje z enosmernim tokom na javnih polnilnicah, so uporabili arhitekturo 800 V, na strehi pa so nameščene še sončne celice. Avtodomi imajo na strehi, v nasprotju z osebnimi avtomobili, dovolj prostora za nekaj konkretnih kilovatov. Električni sistem v testnem avtodomu je oblikovan tako, da baterija po potrebi zlahka napaja hišo in električne aparate v njej. Za zdaj sicer le v nujnih primerih, v prihodnosti pa bo to morda namenoma del širšega sistema shranjevanja energije.

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
1 komentar
  • V Sloveniji bo to obdavčeno, in še dodatek k omrežnini če boš uporabljal parkiran EV za shranjevanje elektrike ter nato odajal iz vozila elektriko hiši….

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja