NAZAJ V ŠOLO: Ne dovolite, da bi umetno inteligenco uporabljal za goljufanje
Marjan Kodelja 24. avgusta 2023 ob 05:55

Umetna inteligenca mu je lahko med izobraževanjem v veliko pomoč, toda če bo namesto njega delala domače naloge, kot to počnejo nekateri starši, potem otroku ne bo koristila.

Čeprav so okoli dosežka v razvoju umetne inteligence ustvarili visoka pričakovanja, ki jih (še) ne dosega, pa so javno dostopne storitve gotovo zanimivo in predvsem uporabno orodje. Z njimi je torej tako kot z vsakim orodjem. Važno je, kako in zakaj ga uporabiš!

Ko izum dela namesto nas, takrat je jasno, da bo ostal. Naj ima še toliko nasprotnikov, ki bi ga najraje pometli pod preprogo. Umetna inteligenca te obenem še zlahka zasvoji. Ker podpira lenobo in ker zna potrkati na čute. To so ugotovili tisti obiskovalci ljubljanskega nakupovalnega središča, ki so se zaustavili pred atraktivnim in nadvse drugačnim interaktivnim oglasnim panojem. Kamera te je posnela, algoritem je na podlagi modnega sloga prikazal zabavnega avatarja in so se iz zvočnikov zaslišali takti skladbe, ki naj bi ustrezala tvojemu glasbenemu okusu. Pano, ki ga je postavila agencija AV studio za promocijo slušalk znamke Fresh’n’Rebel, so sicer že odnesli, a je dokaz, kako storitev hitro pritegne uporabnike, če je dovolj zabavna in drugačna. 

Medtem ko je uporaba v tovrstne namene nedolžna, nikakor ne morem svetovati umetne inteligence za podpiranje lenobe. Žal ima domet za to. Zadnje čase poslušam, kako zna ChatGPT 4.0 narediti predstavitev v PowerPointu. V poslovnem svetu je orodje v veliko pomoč, saj se zaposleni osredotoči na vsebino, rutino pa prepusti »računalniku«, česar ne morem oziroma ne smem trditi za proces izobraževanja. Popolnoma enako je z oblikovanjem besedilnih seminarskih nalog, ki jim je zlahka kos ChatGPT 3.0. Je res treba jasno povedati, zakaj to ni samo goljufanje, temveč je celo nevarno? Naj bo. Ko otrok oblikuje »plakat« ali seminarsko nalogo, poišče več informacij, kot jih potrebuje, jih poskuša razumeti ter pravilno uporabiti. Tako se o materiji nauči veliko več, kot če bi le prebral nalogo, ki mu jo ustvari umetna inteligenca. Popolnoma se temu ne bomo mogli izogniti. Preveč vabljivo je. Bodimo pošteni. Bi se zavestno »odpovedal« orodju, za katerega veš, da bo zadovoljivo dobro naredil nekaj, za kar bi potreboval več ur?

Ne gre le za besedila. Umetna inteligenca se je izkazala tudi na področju slikarstva. Čemur se bo še težje upreti, sploh če otrok nima ravno zvrhan koš umetniškega talenta, a želi učiteljico in sošolce navdušiti s sliko, ki jo ustvari algoritem storitve, kot je Midjourney. Se ti ne zdi, da ni primerno prevzeti zasluge za nekaj, v kar nisi vložil niti kančka truda?

Še druga plat medalje je. Ni res, da ni bilo vloženega prav nič truda in znanja. Algoritmom je treba dopovedati, kaj od njih želiš. Kar ni vedno preprosto in česar čisto vsak ne zna. Argument, ki ga boste pogosto slišali in ki do neke mere celo drži. Pisanja besedil, oblikovanja predstavitev in igranja s številkami v preglednicah se je razmeroma preprosto naučiti. Umetno inteligenco moraš razumeti. Vedeti moraš, kako deluje in kako »razmišlja«, da iz nje iztisneš, kar želiš.

Ampak, kaj bi razpravljali. Vprašal sem kar njo, kako bi lahko pomagala v šolah. Tu je nekaj njenih razlogov, zakaj je uporabna v izobraževalnem procesu.

  • S sposobnostjo prilagajanja se lahko prilagodim posameznim potrebam in hitrosti učencev. Vsak učenec ima svoj stil učenja, in jaz lahko zagotovim individualizirano podporo ter vaje, ki so prilagojene njihovemu napredku.
  • Pomagam pojasnjevati težke in kompleksne koncepte na razumljiv način. Učitelji in učenci se lahko obrnejo name za razlago težkih tem, s čimer se olajša učni proces.
  • Ponujam interaktivno učenje in reševanje vaj. Učenci lahko preizkusijo svoje znanje in spretnosti ter dobijo takojšnjo povratno informacijo, kar spodbuja njihov napredek.
  • Učenci se lahko učijo in izboljšujejo svoje jezikovne spretnosti z interakcijo z mano. To vključuje izboljšanje bralnih, pisnih in govornih spretnosti.
  • Sem dostop do obsežnega znanja in informacij ter lahko pomagam pri hitrem iskanju informacij za različne šolske naloge.
  • Učenci se lahko učijo osnov programiranja in računalniškega razmišljanja s pomočjo interaktivnih vaj, ki jih pripravim.
  • Učenci lahko uporabijo moje sposobnosti za generiranje idej, zgodbe ali pesmi, kar lahko spodbudi njihovo kreativnost pri pisanju.
  • Pomagam lahko pri učenju tujih jezikov s ponujanjem prevodov, vaj za vadbo jezikovnih spretnosti in različnih jezikovnih struktur.
  • Učenci se lahko pripravljajo na izpite s pomočjo vprašanj, vaj in testov, ki jih pripravim, ter s pridobivanjem povratnih informacij o svojem napredku.
  • S svojo sposobnostjo generiranja različnih vrst informacij lahko spodbudim učence k postavljanju vprašanj, raziskovanju in širjenju svojega obzorja.

Na koncu je še zapis, za katerega sem skoraj prepričan, da ni iz njene »glave«, temveč so ga dodali njeni stvaritelji. »Moja vloga ne more popolnoma nadomestiti tradicionalnega učitelja.« To se mi zdi bistvo. Umetna inteligenca je priročno orodje, ki reši prenekatero težavo. Obenem je tudi prvo orodje, ki omogoča tako zelo raznoliko polje uporabe, da zahteva odgovor na vprašanje, za kaj jo bomo uporabili in čemu se bomo skušali izogniti!

Naslovna fotografija DepositPhotos

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja