Podjetje Meta je napovedalo, da bo v državah Evropske unije, evropskega gospodarskega prostora in Švici uporabnikom ponudilo naročnino na storitvi Facebook in Instagram brez oglasov. To bo storilo, ker EU zahteva možnost uporabe brez zbiranja osebnih podatkov za posamezniku prilagojene oglase. Resnično pa upam, da taka rešitev »ne bo šla skozi.«
Že v kratkem bo mogoče skleniti naročnino na omenjeni družabni omrežji, ki pa ne bo taka, o kakršni smo spraševali nedavno, za »polno« uporabo storitve, temveč bo iz nje odpravila oglase. Stala bo 10 evrov na mesec, če jo bo posameznik sklenil na spletu, ali 13 evrov mesečno, če se bo naročil v aplikaciji na telefonu. Platformi iOS in Android oz. njuna upravljavca namreč pobereta 30-odstotno provizijo. Koliko uporabnikov se bo odločilo za to naročnino, si glede na ceno lahko mislimo, toda njena poanta tudi z vidika Mete verjetno ni v zaslužku temveč v ohranjanju statusa quo. Ameriška korporacija si namreč želi še naprej servirati personalizirane oglase, za to zaračunavati ogleševalcem, in sproti še zbirati kar se da veliko uporabniških podatkov.
Podjetje je v svojem sporočilu za javnost zelo jasno zapisalo, da bo izbira ali-ali. Na eni strani naročnina popolnoma brez oglasov in na drugi strani brezplačna uporaba s prikazovanjem »za posameznika relevantnih oglasov.« Vse skupaj izhaja iz več let dolgega izmikanja Mete pravilom, ki jih je uvedla Splošna uredba o varstvu podatkov (GDPR), saj ta nalaga, da morajo uporabniki dati privolitev za zbiranje osebnih podatkov. In v to polje še kako spada zbiranje podatkov za personalizirane oglase. Meta je najprej poskušala z uveljavljanjem t. i. zakonitega interesa in nato s »pogodbenim razmerjem« (češ, ko se prijaviš v storitev, podpišeš pogodbo za uporabo in ta določa prikazovanje »relevantnih« oglasov), vendar so razsodbe informacijskih pooblaščencev in tudi Evropskega sodišča za človekove (ESČJ) pravice potrdile, da je potrebna privolitev uporabnikov. Privolitev pa mora biti po GDPR »dana prostovoljno.«
Težava za EU in potencialna rešitev zagate za Meto je v ubesedenju sodbe ESČJ, ki pravi, da je lahko soglasje, če ne gre drugače, podano tudi v obliki primernega plačilo. Interpretacija tega je mogoča na več različnih načinov, a skoraj zagotovo sodišče kot »primerno plačilo« ni imelo v mislih deset (ali še več) evrov na mesec oz. 120 evrov na leto. Vprašanje je tudi, kaj so sodniki imeli v mislih z »če je nujno« (angl. If neccessary). Znani avstrijski aktivist za digitalne pravice uporabnikov Max Schrems pa se je ob tem vprašal, ali to pomeni, da bomo za uveljavljanje svojih pravic, ki nam pripadajo po zakonodaji, morali začeti plačevati.
Tudi moje stališče glede tega je jasno. Vsak uporabnik bi moral dobiti možnost dati soglasje za personalizirane oglase ali pa ga zavrniti. In če ga zavrne, bi se mu morali prikazovati splošni ali morda kontekstualni oglasi (prilagojeni na tematiko posameznih objav). Plačevanje za storitev brez oglasov s tem sploh ni povezano, to je naslednja stopnja, za katero se odločamo šele, ko gremo skozi tisto prvo. Podobno kot Meta, tudi Google v storitvi Youtube že nekaj časa odreka prikazovanje predlogov, kaj naj gledajo, vsem uporabnikom, ki imajo izklopljeno zgodovino ogledov (in s tem ne posredujejo »štofa« podatkovnim mlinom). Pod pretvezo, da »nima pravih informacij.« Četudi je pred tem zlahka prikazoval predloge na osnovi najbolj priljubljenih ustvarjalcev, najbolj gledanih videov, novih vsebin in še česa. Obe podjetji uporabnike s tovrstnimi metodami naravnost silita k temu, da jima hote ali nehote dajejo čim več podatkov o svojih navadah, željah in še čem, ter se v kar največji možni meri odpovedujejo zasebnosti.
Mimogrede, od sredine januarja naprej bodo morale spletne strani, ki prikazujejo oglase iz Googlove mreže AdSense, prav tako ponuditi obiskovalcem možnost privolitve (ali zavrnitve) zbiranja podatkov za personalizirane oglase. Sami se še nismo dokončno odločili, kaj bomo storili, vendar se za zdaj nagibamo k temu, da se na portalu raje odpovemo oglasom prek Googla, ki tako ali tako ne prinašajo omembe vrednih prihodkov.
Naslovna fotografija: DepositPhotos
- Poslavlja se najbolj priljubljeni Model Y, namesto njega nova, cenejša izvedba
- KRATKI TEST Samsung Galaxy S25 FE: Naj me kolja brcne, ne vem, kam naj ga dam!
- Eden najboljših mesecev za električna vozila doslej
- Pametne ure Huawei Watch GT 6 z zanimivo novostjo – virtualnim merilnikom moči, ki bo navdušil številne kolesarje.
- Nikamor ni treba za plačilo položnice!
Brez komentarjev