Medtem ko tehnologija 3G odhaja, VoLTE še naprej ni vsesplošni standard za klice
Matjaž Ropret 2. septembra 2023 ob 06:15

Operaterji mobilne telefonije eden za drugim ugašajo tehnologijo 3G, v Sloveniji sta to že storila najprej Telekom Slovenije in to poletje še A1 Slovenija, kar pomeni, da slednja ni več na voljo niti kot »rezerva« za glasovni klic, če ta ni mogoč z uporabo novejšega, na prenosu podatkov temelječega standarda VoLTE. Težava je pri predplačnikih, ki jim operaterji možnosti VoLTE sploh ne nudijo, pa tudi pri gostovanju v tujini.

Klic prek omrežja četrte generacije, VoLTE namreč pomeni Voice over LTE, je v bistvu izvedba protokola VoIP za mobilno telefonijo in je prisotna že dolgo, a zdaj postaja še nekoliko pomembnejša. Pri njej se zvok, enako kot pri priljubljenih storitvah, kot so Viber, Whatsapp in podobne, prenaša kot vsak drug internetni promet, ki ga razvozla končna naprava, ne kot dejanski prenos zvoka. Zadevo morata podpirati tako oba telefona, udeležena v klicu (in seveda imeti omogočeno), kot tudi ponudnik(a) storitev. Pri tovrstnem klicu je kakovost in tudi zasebnost (šifriranje) na višji ravni. Kadar pa eden od prej omenjenih pogojev ni izpolnjen, se zgodi t. i. fallback na eno od starejših tehnologij. Doslej in pri določenih operaterjih še vedno na 3G, pri tistih, ki so to generacijo mobilne telefonije poslali na smetišče zgodovine, pa na 2G (GSM) oz. prvo digitalno generacijo (NMT je bila namreč še analogna). V praksi velike razlike v kakovosti zvoka sicer ni, je pa precejšnja glede potencialnega »prisluškovanja« in prestrezanja klicev.

Za domače klice naročnikov so operaterji poskrbeli. Ne pa tudi za predplačnike in za gostovanje v tujini. Dogovori za gostovanje VoLTE so redki, prav tako ga A1, Telekom in Telemach še ni ponudili predplačnikom. V A1 so napovedali, da bodo to storili prihodnje leto, pri Telekomu bi lahko iz odgovora, da delajo na tem, sklepali podobno, medtem ko v Telemachu niso podali konkretne časovnice. Vsi trije pa kot razlog navajajo zahtevno implementacijo storitve, ki je po naših informacijah nižje na listi prioritet tudi zaradi dokaj nizkega števila predplačnikov.

Poglavitna težava pri implementaciji tehnologije VoLTE je v prepoznavanju tega prenosa podatkov kot glasovnega klica. Operaterji namreč večinoma, toliko bolj to velja za predplačniške ponudbe, še naprej razlikujejo med klici in prenosom podatkov. Prvi imajo eno ceno, običajno na minuto, drugi drugačno, obračunano po kilobajtu ali megabajtu. V paketih z veliko ali celo neomejenimi količinami podatkov to ne predstavlja tolikšnega problema, a tudi tam se klic VoLTE obračunava kot glasovni klic. Teh ima običajno naročnik na voljo neomejeno ali vsaj nekaj tisoč minut, in kadar kliče s telefonovo osnovno funkcijo, ne s kakšno dodatno storitvijo, tudi pričakuje, da se bo to štelo v zakupljene minute, ne v mega- oz. gigabajte. Še bolj delikatno je to pri predplačnikih, saj so tam megabajti še veliko dražji in bi klic VoLTE, obračunan kot podatkovni prenos, nanesel precej evrov, daleč čez mejo, ki so jo tovrstni uporabniki pripravljeni plačati in zaradi česar sploh uporabljajo predplačniško storitev.

V tujini zna vklopljen VoLTE na telefonu celo povzročiti neželene stroške, saj poskuša vzpostaviti podatkovno povezavo in pri tem prenese nekaj bajtov, preden gre klic vseeno čez 2G ali 3G. Podobno je pri prijavljanju v omrežja LTE ali 5G, četudi ima uporabnik izključen prenos podatkov oz. podatkovno gostovanje. Žal tehnološke lastnosti omrežnih tehnologij, delovanje telefonov in operatersko obračunavanje storitev niso vedno prijazne do uporabnikov in od njih zahtevajo dodatne ukrepe (izklapljanje povezovanja v omrežja LTE in 5G ter storitve VoLTE zunaj EU), ki ne bi bili potrebni, če bi industrija te stvari uredila sistemsko.

Naslovna fotografija: DepositPhotos

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja