Mastercardov kalkulator pove, ali so nakupi okolju prijazni
Matjaž Ropret 3. maja 2021 ob 13:05

Bolj striktna obdobja »zaprtja« v zadnjem letu so nam med drugim prinesla bežen pogled na malo čistejše okolje. Manj je bilo prometa in izpustov, a po drugi strani morda celo več odpadne embalaže, ker smo več kupovali na daljavo. Zato ni presenetljiv odgovor skoraj polovice vprašanih Evropejcev v najnovejši Mastercardovi raziskavi, da je zmanjšanje njihovega ogljičnega odtisa zdaj še bolj pomembno kot pred pandemijo. Pri čemer bi jim lahko pomagal namenski kalkulator, podprt z najnaprednejšo tehnologijo.

Rezultati nove raziskave o trajnosti, ki je nastala pod okriljem podjetja Mastercard, in je združila odgovore iz 14 držav, so pokazali večje zavedanje o pomembnosti varovanja okolja. Pri tem lahko nekaj storimo potrošniki z bolj premišljenimi nakupi in doslednim ravnanjem z odpadki, a vendarle običajno nimamo veliko izbire glede vrste embalaže, nakupa nove naprave, ker je obstoječo težko ali celo nemogoče popraviti, ali glede izbire varčnih, okolju manj škodljivih ali enostavno popravljivih izdelkov, ker jih ali ni ali pa so predragi. Skoraj tri petine vprašanih je prepričanih, da bi se morala podjetja obnašati bolj trajnostno in okolju prijazno. Kot tri najpomembnejše teme, za katere želijo, da jih podjetja in blagovne znamke naslovijo poleg spopadanja s pandemijo, pa so vprašani izpostavili: zmanjšanje količine odpadkov (39 odstotkov), manj nepotrebne plastike v embalaži in izdelkih (38 odstotkov) in zmanjšanje onesnaževanja zraka in vode (35 odstotkov).

Morda bomo v prihodnje informacije, kako trajnostno se obnašamo pri svojih nakupih, dobivali kar od svoje banke. Tem je namreč družba Mastercard ponudila kalkulator za izračun ogljičnega odtisa, ki ga lahko implementirajo v svoje mobilne aplikacije. Na voljo je namreč programski vmesnik (API). Hkrati pa lahko tudi banke preverijo svoje poslovanje in ga prilagodijo, da bo v prihodnje manj obremenjevalo okolje. Gre za eno od iniciativ v okviru platforme za trajnostni razvoj Združenje za neprecenljiv planet (Priceless Planet Coalition). Ta se je dolgoročno zavezala pomagati tako podjetjem kot tudi posameznikom pri njihovi podpori planetu, eden od ciljev je posaditi 100 milijonov dreves.

Ni mi znano, da bi katera od slovenskih bank že ponudila omenjeni kalkulator, vsekakor pa je na voljo ponekod v nordijskih državah. Uporablja tehnologijo neodvisno potrjenega indeksa Åland Index, ki ga družno razvijata švedsko finančno (fintech) podjetje Doconomy in finska banka Ålandsbanken. Indeks izračunava (približen) vpliv dobrin in storitev, ki jih komitent kupi s svojo plačilno kartico. Pri tem torej posamezniku ni treba ničesar vnašati, temveč kalkulator iz samih opisov nakupov in baze, ki jo ima omenjeni indeks v oblaku, preračuna, koliko gramov izpustov CO2  je oz. bo prispeval posamezen nakup.

Zadeva poenostavljeno povedano poteka takole. Aplikacija preverja nakupe glede na njihove kategorije in opise, ki jih nato primerja s kategorijami na strežnikih (v Amazonovem okolju AWS). Iz tega lahko indeks dobi pravile podatke, saj ima v svoji bazi ogromno izdelkov in storitev, s precej natančno opredelitvijo njihovega okoljskega vpliva. Tako lahko slednjega izračuna za posamezne nakupe. Uporabnik nato v aplikaciji dobi podatke o izpustih in drugih vplivih svojih nakupnih odločitev, pa tudi napotke, kako lahko v prihodnje zmanjša svoj ogljični odtis, s čim lahko obstoječega izravna in kako lahko spremeni svoje vedenje.  

Razvijalci indeks Åland neprestano posodabljajo in vanj vnašajo nove podatke, dodajajo pa tudi nove vire vplivov na okolje in finančne podatke. S tem omogočajo bankam in podjetjem s področja »fintecha« ponujanje podatkovno uporabnih in personaliziranih storitev. »Z jasnim vpogledom v to, kakšne učinke na planet ima vaš vsakodnevni odtis, lahko opravite majhne prilagoditve, ki se na koncu odrazijo v velikih spremembah. Vaš odtis se meri iz meseca v mesec na različnih področjih in iz tega lahko izveste, s katerimi nakupi najbolj obremenjujete ali okolje ali pripomorete k največjemu zmanjšanju izpustov in ostalih vplivov,« poudarjajo snovalci kalkulatorja.  

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Predsednik Mastercard Europe Mark Barnett pa je v pripravljeni izjavi poudaril: »Podjetja se moramo nujno začeti zavedati vloge, ki jo imamo pri zagotavljanju kakovosti okolja na našem planetu. Ne le zato, ker v to verjamejo potrošniki, ampak predvsem zato, ker je to edina prava pot. Naša skupna odgovornost je, da začnemo ukrepati. Od pričetka pandemije smo opazili eksponentno rast skrbi za okolje in temu morajo slediti naša prizadevanja. Zato iščemo nove in inovativne načine, kako lahko pri tem pomembno prispevamo kot podjetje in kako lahko ostale spodbudimo, da te ključne korake naredijo z nami.«

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja