Mala podjetja na muhi spletnih prevarantov
Matjaž Ropret 27. maja 2025 ob 12:35

Za razliko od velikih, mala podjetja pogosto nimajo znanja in virov, da bi se uspešno zoperstavila vse bolj pogostim in sofisticiranim kibernetskim prevaram. Predvsem pa je njihovo poslovanje veliko bolj ogroženo, če se goljufom uspe dokopati do konkretnega zneska. V družbi Mastercard zato povečujejo svojo vlogo pri zaščiti evropskega digitalnega ekosistema.

Četrtina evropskih malih podjetij v Evropi je že bila tarča (spletnih) prevarantov, je pokazala raziskava družbe Mastercard med 1.800 lastniki majhnih podjetij v Evropi (spraševali so v 18-ih državah, med katerimi ni bilo Slovenije, od njenih sosed pa sta bili vključeni Avstrija in Italija). Najvišji delež je raziskava zabeležila na Irskem (38 odstotkov), Danskem (35 odstotkov) in v Franciji (29 odstotkov). Poleg tega je 11 odstotkov sodelujočih podjetnikov potrdilo, da so že izgubili denar v prevarah, 9 odstotkov pa jih je po napadu prevarantov izgubilo stranke. Učinek kibernetskih prevar ne prizadene samo neposredne žrtve, 42 odstotkov lastnikov podjetij sicer še ni bilo neposredno napadenih, a poznajo druge podjetnike, ki so že bili. Mala podjetja so sicer hrbtenica evropskega gospodarstva, registriranih jih je 23 milijonov, kar predstavlja 99 odstotkov vseh podjetij v Evropi, zagotavljajo pa približno tri četrtine vseh zaposlitev.

»Kibernetske nevarnosti so eden največjih izzivov, s katerimi se danes soočajo mala podjetja. Eno od štirih evropskih malih ali srednje velikih podjetij se boji, da bi ga kibernetski napad lahko prisilil v zaprtje, zato nujno potrebujejo močnejše varnostne ukrepe,« je v pripravljeni izjavi izpostavila Tulsi Narayan, izvršna podpredsednica za komercialne tokove in nova plačila v Evropi pri družbi Mastercard. Velika podjetja imajo resda tudi svoje izzive, vendar imajo lažje tudi vzpostavljene ustrezne varnostne mehanizme in si lažje privoščijo vrhunsko notranjo in zunanjo zaščito ter izobraževanja in pomoč pri morebitnih incidentih.

Povzetek raziskave ne razkriva natančno, kaj so šteli pod odgovor »biti tarča prevarantov,« pravzaprav pa je to bolj ali manj vsakdo. Najmanj vsi, ki imamo kakršen koli »poslovni« uporabniški račun, pa tudi večina domačih uporabnikov, namreč redno dobivamo sporočila, ki nas poskušajo prestrašiti, da bi kliknili na povezavo, prek katere naj bi uredili, karkoli že lažna pošta sporoča, da je »narobe« (denimo nekaj v povezavi z banko, da smo »kršili avtorske pravice,« da je pošiljka na čakanju in podobno). Nekatera od teh »opozoril« ali »ponudb« delujejo dokaj prepričljivo in jih le še kakšne malenkosti izdajajo kot prevarantska.  

Kljub vse več grožnjam skoraj vsak drugi (47 odstotkov) lastnik podjetja ne ve, kako se zaščititi pred kibernetskimi napadi, zato bo nujnega še veliko izobraževanja. Deve tretjini sodelujočih je dejalo, da morajo izboljšati svoje poznavanje kibernetske varnosti, največ tovrstnih odgovorov so raziskovalci zabeležili na Irskem (83 odstotkov), Poljskem (82 odstotkov) in Portugalskem (79 odstotkov).

»Naša raziskava poudarja nujno potrebo po boljšem izobraževanju, močnejših varnostnih ukrepih in večjem sodelovanju znotraj panoge, da bi lahko podjetjem pomagali pri zaščiti. V družbi Mastercard se zavedamo, da so majhna podjetja hrbtenica evropskega gospodarstva in da je njihova odpornost ključnega pomena za rast in inovacije,« je poudarila Michele Centemero, izvršna podpredsednica za storitve v Evropi pri družbi Mastercard.

Kibernetske grožnje niso samo imaginarne ali se jih podjetja zavedo šele, ko je prepozno, temveč že prej vplivajo na poslovanje. Zaradi njih so podjetniki vse bolj previdni pri širjenju svojega poslovanja. Skoraj polovica (49 odstotkov) jih je dejala, da se zaradi tveganja prevar zadržano lotevajo rasti. Četrtina pa se jih, kot rečeno, boji, da bi zaradi kibernetskega napada in škode, ki bi jo povzročil, morali zapreti podjetje. Najbolj zaskrbljeni so, morda malce presenetljivo, mlajši podjetniki.

Več orodij za zmanjševanje tveganj

Ob prvi obletnici delovanja Evropskega centra za kibernetsko odpornost (European Cyber Resilience Centre, ECRC) podjetja Mastercard so izpostavili ključno vlogo sodelovanja in izobraževanja za boj proti kibernetskemu kriminalu. ECRC je postal eden od gradnikov evropske kibernetske varnosti, saj zagotavlja pomembno podporo institucijam, podjetjem in potrošnikom. Zdaj v njem deluje 30 specializiranih skupin, ki vključujejo strokovnjake za zbiranje in obdelavo informacij, specialiste za tehnično obnovo poslovanja in krizne vodje. Vsi ti s skupnimi močmi varujejo digitalno gospodarstvo.

Mastercard sicer ponuja kopico orodij, ki podjetnikom omogočajo, da se osredotočajo na svoj osrednji posel. Prilagodil je iskanje varnostnih ranljivosti RiskRecon ter ga ponudil prek storitve My Cyber Risk, da je primerno tudi za mala podjetja. Z njim lahko slednja natančno opredelijo varnostna tveganja v svojem spletnem okolju, jih razvrstijo glede na pomembnost ter se odzovejo nanje. Rešitev ID Theft Protection zagotavlja storitve spremljanja, opozarjanja in reševanja pri krajah identitete, središče Mastercard Trust Center pa predstavlja platformo, ki lastnikom majhnih podjetij omogoča dostop do raziskav, virov in orodij za skupen boj proti kibernetskim nevarnostim.

Naslovna fotografija: DepositPhotos

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja