Lahko malo višje subvencije znova spodbudijo trg električnih vozil?
Matjaž Ropret 27. avgusta 2024 ob 05:40

Električni avtomobili se cenovno še niso spustili na nivo primerljivih bencinskih, večinoma tudi ne dizelskih, in njihova letošnja prodaja je v Sloveniji izrazito slaba. Zato morda ni presenetljiva odločitev za zvišanje subvencij, o katerih odloča Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, podeljuje pa jih od letošnjega poletja naprej Borzen, potem ko je to dolga leta počel Eko sklad. Pri tokratni spremembi je najbolj zanimiv višji srednji cenovni razred (znotraj tega razpisa), kjer lahko upamo, da se bodo uvozniki in trgovci odzvali prilagoditvijo cenikov ali dodatnimi popusti za lovljenje višje subvencije.

Po novem najvišja subvencija za nakup novega električnega vozila znaša 7.200 evrov in kot prej je zgornja meja nabavne cene zanjo 35 tisoč evrov (spodnje meje ni). Avti s končnimi cenami med 35 in 45 tisoč evri so zdaj upravičeni do 6.500 evrov subvencije. Torej toliko, kolikor so prej dobili kupci vozil do 35 tisoč evrov. Med 45 in 65 tisoč evri pa subvencija znaša »starih« 4.500 evrov. Za rabljene (in že registrirane pri trgovcih), tudi uvožene, je do 45 tisoč evrov tri tisočake subvencije, od te meje do 65 tisoč evrov pa dva tisočaka.

V Sloveniji so sicer tovrstne subvencije na voljo že 14. leto zapored in do konca lanskega leta je država skupno za ta namen razdelila 44,49 milijonov evrov, bodisi proračunskega denarja bodisi evropskih sredstev. V sklopu ta čas odprtega razpisa, ki so ga zdaj posodobili s prej omenjenimi zneski, je v malhi 11,25 milijonov evrov. V tabeli je statistika Eko sklada za prvih 13 let. Letos so doslej podelili približno 1.500 subvencij, torej bo končno število skoraj zagotovo višje kot lani, kljub temu, da je prodaja električnih vozil upadla za približno četrtino. Iz tega bi lahko sklepali, da je najbolj upadla prodaja za namene operativnih lizingov in drugih oblik, pri katerih kupci ne izkoriščajo subvencij.

Dodeljena spodbuda, v milijonih evrovŠt. vozil
občanipodjetjaskupajrast
20110,040,030,0616
20120,190,110,304,779
20130,100,080,180,641
20140,240,280,522,973
20150,300,821,122,1130
20160,950,961,901,7230
20171,481,983,451,8374
20181,982,444,431,3490
20192,902,875,771,3710
20205,225,5010,721,91273
20213,331,795,120,51208
20223,440,684,120,81200
20235,161,646,801,71849
7673

Subvencije niso nič novega, ne veljajo za res drage avtomobile in jih lahko izkoristi vsak

Na družabnih omrežjih ne manjka pridušanja čez subvencije, češ da »revni (in tisti, ki sploh nimajo avta) sofinancirajo nakupe avtomobilov bogatim.« Preden podam svoj odgovor na to in podobne pripombe, je treba razjasniti izvor tega denarja. Gre namreč za evropska sredstva v okviru Načrta za okrevanje in odpornost (NOO), znotraj katerega je Slovenija v razvojnem področju REPowerEU pridobila projekt »Spodbujanje vzpostavitve infrastrukture za alternativna goriva v prometu (razširitev).« Če torej sredstev ne bi porabila za točno ta namen, jih ne bi mogla počrpati, in bi jih namesto naše ena od preostalih držav članic EU.

Razpis je napisan tako, da v ničemer ne razlikuje med kupci. Vsak, ki kupi električni avto do 65 tisoč evrov, se kvalificira, in nikomur ni treba gojiti zavisti. Tudi ni treba, da gre za drag avto. S subvencijo se določene da znižati na ceno malo boljših bencinskih iz nižjega razreda, do česar še pridemo. Medtem ko zares bogati kupujejo bistveno dražje avte in njihove izbire daleč presegajo zgornjo mejo za upravičenost do subvencij.

Kaj lahko prinesejo nove subvencije?

Ko so jih dvignili na 6.500 evrov za avtomobile do 35 tisoč evrov, so se nekateri uvozniki potrudili ujeti to mejo in s tem nekaj kupcev, ki jih sicer ne bi. Med prvimi denimo Citroen z e-C4, najbolj uspešna pa je bila znamka Cupra z modelom Born (v izvedbi Bold), malce manj Volkswagen z »bratrancem« ID.3 in MG s konkurentom MG4.

Mislim, da bi lahko videli tri učinke. Po eni strani bo mogoče malo manj lovljenja meje 35 tisoč evrov, kajti razlika med 7.200 in 6.500 evri subvencije je zdaj zgolj 700 evrov, ne več 2.000, zato ne bo tako neprijazno do kupca, če bo avto stal 35.800 evrov namesto 34.999, kot je bilo prej. Toda tisti (redki) modeli oz. izvedbe, ki jih je mogoče odpeljati za manj kot 30 tisočakov, bodo ob povrnitvi subvencije lahko stali le še 21, 22 tisoč evrov, kar pa je lahko že primerljivo ali celo boljše kot bencinski avto. In tudi to bo verjetno smiselno oglaševati. Primer je denimo MG4 z osnovno baterijo in opremo za 28.490 evrov, z upoštevano subvencijo bo kupca stal 21.290 evrov. Manj kot nekateri za razred manjši avtomobili. Tudi prejšnjo izvedbo Peugeota e-208 ali Opla Corse-e, še s staro baterijo in motorjem, je mogoče dobiti za podobno ceno, kar je prav tako konkurenčno bencinskim različicam.

Največjo spremembo pa pričakujem v tistem drugem »razredu,« predvsem v delu proti njegovi zgornji meji. Uvozniki in trgovci bodo zdaj imeli motiv, da cene s kakih 48 do 50 tisoč evrov znižajo na mejo 45 tisoč evrov ali krepko pod njo in s tem kupcem zagotovijo višjo subvencijo. Če vzamemo primere prihajajočega Renaulta Scenic e-tech electric, Forda Explorerja ali Peugeota e-3008 s ceno 49 tisoč evrov, ki mu dajo štiri tisočake popusta (ne bi bil presenečen niti ob kakšni Teslini akciji za Model Y), kupec pa dobi dodatnih dva tisoč evrov subvencije v primerjavi s prej, to na koncu pomeni 38.500 evrov namesto 44.500 evrov. Šest tisoč evrov ali za skoraj 15 odstotkov cenejši nakup, kar nikakor ni zanemarljivo. Povsem lahko bi kdo izkoristil te spremenjene razmere na trgu in prodaja bi utegnila končno spet zrasti.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
2 komentarja
  • Danes v financah:
    Zakaj višje subvencije za električne avte niso dobra novica:
    Višje subvencije za električne avte niso dobra novica, ker bodo mogoče za malenkost spodbudile povpraševanje po e-avtih, demotivirale pa bodo proizvajalce, distributerje, prodajalce, da bi cene spustili.

    • Če bi bili avti v NEM bistveno cenejši, kot so v SLO, bi rekel, da je nekaj na tem, pa niso. Večinoma so cene tam tam ali v Nemčiji malo višje. Pričakovanje, da bi noro padle ob ukinitvi subvencij je po mojem pretirano ali celo naivno. Že tako so tiste, s katerimi so lovili in še lovijo mejo 35K €, pod to je še naprej višja subvencija, spustili z 39K ali celo 42K. Priičakujem ali vsaj upam, da so bo podobno zgodilo s tistimi okrog 50K, da bodo lovili mejo 45K in s tem bistveno bolj atraktivno ponudbo za kupce. Če se zgodi to in kolikor spremljam, se že začenja dogajati, in če potem, ko subvencij ne bo več, cene vsaj ne gredo nazaj čez 50K €, bo že nekaj pozitivnega učinka. Podobno na spodnjem delu.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja