Kako so se spletne prevare spremenile v desetih letih delovanja programa Varni na internetu?
Matjaž Ropret 19. februarja 2021 ob 11:30

Februarja 2011 je pod okriljem nacionalnega odzivnega centra za kibernetsko varnost SI-CERT (znotraj Arnesa) začel delovati nacionalni program ozaveščanja o informacijski varnosti Varni na internetu. V desetih letih je precej pripomogel k pojasnjevanju in boljšemu razumevanju groženj, ki prežijo na uporabnike, zagotovo tudi k manjšemu obsegu uspešnih prevar.

Število incidentov, ki jih obravnava SI-CERT, se še vedno vsako leto povečuje, kar je povsem logično. Tako uporabnikov kot prevarantov je vedno več, je pa spodbudno dejstvo, da skoki niso več nagli. Še posebej številki v zadnjih dveh letih sta praktično identični. Najbolj se je število incidentov povečevalo med letoma 2010 in 2014, nato pa se je situacija, recimo temu stabilizirala. V samem odzivnem centru konkretno povečanje v omenjenih letih pripisujejo tudi programu Varni na internetu, saj so se začeli uporabniki bolj zavedati tovrstnih napadov in jih prijavljati.

Po besedah vodje SI-CERTa Gorazda Božiča so bila pred desetimi leti najpomembnejša vprašanja o zaščiti in prepoznavanju vdorov ali spletnih goljufij. »To je bil jasen znak, da uporabniki potrebujejo konkretna navodila, kako se zaščititi na spletu.« Desetletje kasneje gledano s površja ni veliko drugače, saj velik del incidentov, ki jih obravnavajo, še vedno predstavljajo spletne goljufije in prevare z »ribarjenjem« (phishing). »Zaupanje v programske rešitve nas pred takšnimi zlorabami ne bo obvarovalo, edina rešitev je izobraževanje spletnih uporabnikov,« trdi Božič.

Vseeno pa je vsebina zdaj precej drugačna kot takrat. Na začetku so s programom Varni na internetu pretežno opozarjali na spam oz. neželeno e-pošto, krajo gesel za e-poštno storitev Gmail in nekaj prevarantov na spletnih oglasnikih. Deset let kasneje obravnavajo druge problematike, precej bolj občutljive, ki so lahko povezane z velikimi finančnimi posledicami. Ozarjajo namreč na kraje podatkov o kreditnih karticah s phishingom, številne prevare pri spletnem nakupovanju, izsiljevanje z intimnimi posnetki, lažne kredite, investicijske kripto prevare in podobno.

Kot dodajajo pa njihov namen delovanja ostaja enak. »Oblikovati učinkovito in dostopno platformo, ki bi bila vsem državljanom v pomoč, da se opremijo z ažurnimi in relevantnimi napotki, kako zagotoviti učinkovito informacijsko zaščito.« Še naprej ima osrednjo vlogo prevzel portal www.varninainternetu.si, kjer je med drugim največja zbirka gradiv in nasvetov s področja informacijske varnosti ter opisov spletnih goljufij v Sloveniji. Prebrati je mogoče več kot 480 prispevkov, ki so lahko v pomoč pri zaščiti spletne identitete, naprav in tudi bančnega računa.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

V tem času so pripravili nekaj izvirnih, zabavnih in poučnih video prispevkov (»oglasov«) o konkre tnih primerih prevar. Njihove hitri in podrobni opisi najnovejših načinov prevar so vedno v pomoč, tudi nam, in zato jim želimo še veliko zagona za nadaljnje osveščanje.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja