Brez muje se niti čevelj ne obuje, vendar je zadevščina z električnimi avtomobili vse bolj podobna vsiljevanju nečesa česar naj ljudje ne bi hoteli. Je to res? Jih res nočemo ali pa so razlogi za odpor drugje?
Kar koli si že mislim o električnih avtomobilih, ni skrivnost, da nanje gledam z odobravanjem ob ravno pravšni meri kritike, vse bolj postaja jasno, da se projekta e-mobilnosti ne lotevamo na pravi način. Omejitve in prepovedi so nujne, vendar če ne bomo ljudem predstaviti prednosti z argumenti, ki jih bodo sprejeli, potem nismo naredili ničesar. Samo z argumenti in dejstvi se je mogoče boriti proti neumnosti, kot je tista, da star dizelski motor deluje čistejše od novejših, potem ko po zagonu iz drobovine izvrže zajeten oblaček saj.
Začel bom nekje drugje. Prepovedi so nujne. Ne gre drugače. Brez pravšnje mere prisile nihče pri zdravi pametni ni pripravljen spreminjati navad. In zanje gre pri večini sprememb. Dokler niso prepovedali kajenja v zaprtih prostorih, nihče ni upošteval priporočil. Šele po prepovedi in postopni podražitvi smo se zamislili. Nekateri smo prenehali kaditi, drugi pa so se sprijaznili, da je kajenje dovoljeno samo zunaj. Rekli boste, da je prav, saj gre za zdravje. Cigaretni dim je škodljiv. Res je. A ravno tako so škodljivi izpusti termičnih motorjev. Dokazano. O tem torej ne bi smelo biti dvoma. To še zdaleč niso bile edine prepovedi, ki smo jih bili priča v dobrih dvajsetih letih. Prepovedali so prodajo plazma televizorjev, žarnic z nitko, termometrov z živim srebrom in sesalcev močnejših od 1,6 kilovata. Svet se ni podrl. Preživeli smo.
Mimo tega ne moremo. Industrija je prisiljena do leta 2035 opustiti izdelek, ki ga večina ljudi še vedno želi in uporablja. Kljub zaprepadenosti ljubiteljev rakotvornih bencinskih hlapov je na to pot stopil celo poskočni konjiček (Ferrari).
Omejitve so torej nujne, s še zdaleč niso dovolj. Novost moramo sprejeti, jo vzeti za svojo, šele takrat revolucija ne bo »krvava«. Na tej črti so politiki popolnoma pogrnili. Subvencije niso dovolj, da bi bili električni avtomobili cenovno izenačeni s klasičnimi. Obenem je neodgovorjenih še nešteto vprašanj, predvsem glede izgradnje infrastrukture ali kako bomo reciklirali avtomobilske baterije po preteku življenjske dobe. Ni dovolj eden ali nekaj dogodkov, člankov, oddaj in še česa. Da se spremeni javno mnenje, so potrebna leta. Uspeh bi bil že to, da bi se čim več ljudi prvič usedlo za volan električnega vozila. Ali ga celo uporabljala en cel teden, kajti marsikdo bi spremenil mnenje v njihovo korist. Težave so, o tem z Matjažem redno piševa. Za vse so rešitve. Le da so ene bolj in druge manj boleče.

Ker razen pisanja o Tesli in pogostih omembah težav s polnjenjem, nismo naredili ravno veliko za popularizacijo električnih avtomobilov, nas ne bi smelo presenetiti, da se kljub milijardnim vložkom v tovarne vozil in baterij trg ohlaja. Tesla ni znižala cen, ker je Musk dober človek iz Pretorie, temveč ker so ščitili tržni delež. Ukrep, ki gre nam v korist, a obenem kaže na težave, s katerimi se soočajo »stari« izdelovalci avtomobilov, ki so jih birokrati skoraj s pištolo na sencah silili v pospešeno elektrifikacijo. Zaradi nižjega povpraševanja je Volkswagen že moral sprejeti neljub ukrep. Proizvodnje linije tovarne v mestu Emden bodo ustavljene šest tednov. Nekaj sto delavcev bo izgubilo delo, kar verjetno zaradi kroničnega pomanjkanja delovne sile v Nemčiji ni ravno tragično, in zamaknjena bo dobava modelov ID 4 in ID 7.
Poleg Tesle in Volkswagna ostali izdelovalci nudijo manj električnih modelov. Izjema so Kitajska podjetja, ki pa v Evropo še niso prodrla z vsem svojim potencialom. Ford praktično še nima vozila za širše ljudske množice. Explorer pride šele naslednje leto. Električni Megane se je izgubil v ponudbi klasičnih avtomobilov znamke Renault, podobno, kot opazimo še pri večini drugih blagovnih znamkah. Jeep Avenger obeta v vseh pogledih, kot napovedani Fiatovi vozili na električni pogon.
Pri obeh so uporabili znana imena, eden pa je znan tudi drugače. Po skoraj sedmih desetletjih se vrača Topolino. Sploh ni pravi avtomobil, saj za vožnjo ne potrebujete izpita. Ravno tako ni nov. Fiat je predrugačil Citroenov Ami. Navzven ne skriva podobnosti, zato ga zlahka označim kot njegovega klona. Italijani so zgolj dodali platneno streho, ki jo po želji zviješ, in možnost, da odstraniš vrata za frajrski mestni videz. Stal bo 7500 evrov ali za naročnino 39 evrov mesečno. Me zanima, ali bo ta možnost na voljo v Sloveniji. Drugi avtomobil nam je ravno tako poznan. Pred davnimi leti je Kragujevška Zastava na njegovi osnovi naredila Fiča. Zdajšnji Fiat 600e je čisto drugačno vozilo. Večje, kar poleg petih sedežev dokazuje 360 litrov prostornine v prtljažnem prostoru. Narejen je na Stellantisovi platformi e-CMP2, kar pomeni, da bo bratranec Avengerja ter dolg 4,17 metra. Baterija s 54 kilovatnimi urami (51 kWh neto) naj bi zadoščala za do 400 kilometrov ali celo do 600 kilometrov ob izključno mestni vožnji. Na hitrih polnilnicah bo moč polnjenja omejena s 100 in na domačih z 11-kilovati. Opremljen bo s 115-kilovatnim motorjem in bo na voljo v dveh različicah – Prima in RED. Cena naj bi se začela pri slabih 36 tisočakih.
»V sektorju električnih vozil se soočamo z močnim odporom kupcev«. Manfred Wulff, VW
Bo to dovolj, da bo večina drugače gledala na električna vozila? Močno dvomim. Ob vsem tem hitenju pozabljamo na dejstvo, ki se tiče vseh nas. Ne pomeni, da bi se morali odpovedati prehodu na električna vozila, temveč nekaj, s čimer se bomo morali spopasti. Posledica Fordovega ambicioznega prehoda so bila odpuščanja. Po analizah je za razvoj električnega avtomobila potrebnih 40 odtokov manj osebja. Poleg tega bo treba upoštevati še upad zaposlenih v spremljajočih dejavnostih, saj ti avtomobili ravno tako potrebujejo manj vzdrževanja.
Fotografije: Stellantis (Fiat), Tesla
- Dacia Spring ima zdaj kar sto »konjev,« a ni za nas
- Samsung in Telekom Slovenije že 18 let podpirata Združenje Europa Donna Slovenija
- Lynk & Co 02: Povej pošteno, ti zaradi njega zaigra srce?
- NEDELJSKI NASVET: Nostalgija nas vedno zavaja, ne podlegajte ji
- NEDELJSKI NASVET: Ali bo Flik po 9. oktobru še potreben?
Dokler bo izdelava ene baterije bolj umazana, kot naredi en dizelski motor euro 4 celo zivljensko dobo, bo mnenje taksno kot je. Also blokasi, bodo polnili skozi okna svojih stanovanj? Vsi samo govorite o avtih, nihce pa o infrastrukturi ki ni zmozna take obremenitve. Se precej vode bo preteklo preden, bo to postala realnost. Prej bo verjetno Litija zmanjkalo. Pa tovarne, ki izdelujejo baterije bodo morale zmanjsati izpust co2ja.
Polno zank se je tu, ni samo avto.
Zopet komentar “strokovnjaka” , bolj verjetno polpismenež, ki mislu, da kaj ve, trosi pa neresnice, brez dokazov
Ker se včasih zdi da smejo samo strokovnjaki(oz mladina ki nima še nikakršnih praktičnih izkušenj), je včasih dobro da pove kakšno tudi kdo ki je naredil izpit na diagonalkah, ki je vozi kombi IMV s Perkinsovim motorjem brez hlad. tek. in prevozil več 100t km brez posebnega dogodka. Ti članki o elek. av. so plačani! oz se povzemajo iz tujine morda še s krajšo uporabo . Ko bo šlo 30 ali več procent od sedanje cene vozil za obnovlji. vire el. ko bo mogoče na črpalki enostavno zamenjati akumulator bom tudi jaz verjel v el. vozila. Sedaj pa je to v glavnem NATEG ljudi ki imajo polne mošnje (redko kaj komentiram sem pa se v živo)
Zelo priročno je primerjati pri enem samo uporabo, pri drugem pa vse zunanje dejavnike. Že ta primerjava je sicer po večini raziskav (glede CO2) v korist električnih, je pa treba tudi dizelskega izdelati, potem stalno črpati, razfinirati in dovažati nafto zanj, v vsakem metru, ki prevozi, izpušča še marsikaj drugega kot zgolj CO2, itd
Imam stanovanje na tretjem nadstropju..kako bom punil moga El.avta?? Delam kot taxist..peljem 150km po Ljubljani, pride stranka, išče letališče zagreb..kako naj je otpeljem, če je baterija na 40%..kako za nazaj? Preveč vpravšanj.. rešitev je to kaj pravi Toyota, ali hibrid,ali povsem nove baterije..glej, spet so pri toyoti
Until then, I’ll stick with my hybrid
V takem primeru bi bilo za pot do letališča dovolj nekje od 5 do 15 minut polnjenja na hitri polnilnici, odvisno od velikosti baterije (pri cca 65 kWh ne bi bilo treba več kot 10 min), ne dosti več, kot če bi bilo treba tankati dizla in ne bi bili ravno prvi na vrsti na črpalki. Za nazaj pa še postanek na hitri polnilnici v Zagrebu (v prihodnosti verjetno kar na letališču) za približno 20 – 25 min. Ne zdi se mi nič groznega. Predvidevam pa tudi, da tistih 150 km po LJ ne bi bilo brez vsaj nekaj lukenj, ko bi se tudi dalo polniti. Še posebej čez x let, ki jih boste zadovoljno preživeli s hibridom. 😉
Evropa ne bo rešila sveta!!!Kaj pa druge države ?Kitajska,Rusija,Brazil,Afrika,….Ko bo Evropa UMRLA upam kmalu…naj si JM vsi …bo spet vse normalno….IDIOTIZEM prevladuje v Evropi…
Veliko od tega je res, ni pa vseeno ne tako črno belo, EU bi lahko vse skupaj zelo upočasnila brez prisile, saj bo prisila v tem primeru res pokopala EU. Poraba dela denarja za ta namen ne sme biti problem, da pa porabi EU proračun za 7 let v dveh letih je kriminal, ki bi moral biti takoj zdaj raziskan in rešen.
Žal je sistem polnjenja premalo razširjen… Za vsako pot delati raziskavo kje in kako se bo polnilo (in ob visoki zasedenosti cakalo na polnilnico) pa nima smisla…
Ko mi bo omogočen doseg z el. avtom 450 km z hitrostjo 130 do 140 km/h s klimo ali gretjem na polno za ceno do 30.000€ pa začnem razmišljat o el. avtu.
Ko bodo tudi letala in ladje na elektriko se z veseljem lahko menimo o avtomobilih..
Točno tako! In še ves tovorni promet vključno s še vedno delujočimi dizelskimi lokomotivami, gradbenimi stroji in agregati velikih moči.
To bo verjetno prej ali slej šlo na vodik, ampak tehnologija še ni čisto tam. Poleg tega npr. tovorni promet in še kaj od tega ne onesnažuje neposredno v mestih. Izkoriščanje fosilnih goriv ima mnoge, ne samo okoljske negativne vidike. In električni avtomobili so zanimivi tudi brez vsakršne ekološke komponente.
Moje mnenje je, da vaš podatek, ki ste ga napisali, da tovorni promet ne onesnažuje neposredno v mestih, skrajno zavržen, saj dokazuje človeško vzvišenost in potuhnjenost. Naj pocrka narava, ki ni nič kriva samo, da bo lahko podgana človek živel v rožicah. Sram naj nas bo. Drugi podatek, ki ga stalno želite razvrednotiti je ekološka bomba izrabljenih baterij, saj vsi vemo, da bodo zopet šle enormne količine kemikalij v naravo in s tem vodo, ob vaši uradno imenovani reciklaži, ki je po navadi itak izpust v naravo z dobičkom nekoga. Tretji podatek pa je pomemben tudi v kontekstu naših famoznih škodljivih izpustih CO2 v naravo, ki so trenutno okoli 420 ppm in bi pod 300 ppm že pomenil skrb za premalo CO2 v zraku za optimalno rast nekaterih rastlin. Večina rastlin lahko brez problema tolerira tudi 1500 ppm in več, torej klobasa elektro lobija, ki želi zmago nad strojniki. Idioti, ki želijo zaradi ega škodovati sebi in vsemu okoli sebe. Res je, da kurjenje nafte nikakor ni dobro, saj v zrak spuščamo meč milijonov let, dobro shranjen CO2, ampak je še vedno bolje, kot zemeljski plin in premog, ki sta popolnoma enak problem in ju potrebujemo še več, kajti izgube pri pridobivanju elektrike so še večje in na koncu so izgube še pri hranjenju električne energije in zopet pri sami porabi. Kar pa zopet pripelje do začetka mojega komentarja, termoelektrarne in človeške potuhnjenosti kje onesnažuje, če ni v mestu je pa vseeno. Po podatkih moderni dizli spuščajo ven bolj čist zrak, kot ga posesajo. Pa smo potem pri jedrski energiji, ki je čista, dokler ni umazana;) Torej moje mnenje je, da mora podganaman zmanjšati porabo energije in nujno rešiti probleme vodika, ne pa si zatiskati oči in reči današnjemu batreijsko-elektro avtu 0% emission. PS: Sploh veste, da se največ strupov in goriva v kmetijstvu na m2, uporabi pri padganamanovi domači trati.
Vi se morate odločiti ali je res slabo, da v ozračje spuščamo milijone let v nafti vezan co2 ali smo res malo pred tem, da rastlinam začne primanjkovati co2. Oboje hkrati namreč ne pije vode. Ostalih napisanih nebuloz in nesmislov raje ne bi komentiral.
Te dni lahko prebiramo članek, kako nesmiselno je uporabljati klimo za hlajenje celotnega stanovanja. Po drugi strani pa vsak oglas- električni avto. V glavnem nateg stoletja!
Elektricen avto naceloma ni slaba zamisel. Ampak ob dejstvu da je v sloveniji se vedno 33 procentov elektricne energije pridelano iz oglja TE6. Nas to vraca v dobo parnih lokomotiv. Se pravi se vsak 3 elektricni avto vozi na fosilno gorivo ki smo se ga uvazali iz kitajske ker ga doma nimamo dovolj. Smesno ne…
Ta podatek ne drži. V zadnjih mesecih je proizvodnje električne energije iz termoelektrarn okrog 20 odstotkov in delež pada. https://www.stat.si/statweb/News/Index/11203
Klobasa, saj kitajci non stop gradijo nove in nove, da ne govorimo o afriki, ki šele prihaja na vrsto. Tudi fusija ni ok, čakamo na fisijo, ki bo verjetno rešila problem energije.
Uradni podatki o proizvodnji v Sloveniji so “klobasa”? Pa Kitajska ali Afrika nima nobene zveze s to statistiko.