Greš na daljšo pot? Dodaj še baterijo ali dve v podvozje!
Matjaž Ropret 9. marca 2019 ob 06:48

Ob vsem govorjenju o električni avtomobilski prihodnosti že nekaj časa razmišljam, katera znamka bi utegnila zares sprožiti »revolucijo«. Tesla to ne more biti, je premajhna in preveč osredotočena na premijski segment. Od recimo temu resnih proizvajalcev, takih, ki imajo konkretne kapacitete in celotno mašinerijo (čeravno imajo tudi te konkretne probleme z dobavo baterij), pa se mi je ves čas zdelo, da bi bila najbolj primerna kakšna od manj pomembnih znamk v večjem koncernu, mogoče Nissan znotraj naveze Renault-Nissan-Mitsubishi, Seat v Volkswagnovi družini ali pa Jaguar od podjetij pod okriljem Tate. Vendar me je ob prebiranju novic z ženevskega avtosalona prešinila druga ideja – je slučajno potencialni kandidat Fiat? In je mogoče prihodnost v uresničitvi njegove ideje o modularnem električnem avtu?

Seat el-Born. Foto: Seat

Priznam, na Fiat kot zastavonošo električne dobe ne bi pomislil niti v sanjah. Nissan je z Leafom eden pionirjev elektro dobe. V WAG-u bi lahko “žrtvovali” Seat, da bi z električnim programom nekoč nadomestil izpad prihodkov ob ukinitvi naftnega, kar bi bilo v začetnih letih seveda boleče. Jaguar pa je pravkar osvojil titulo evropskega avta leta z baterijskim modelom i-Pace in precej govori o elektrifikaciji.

Prav nič še ni nujno, da bo Fiat res stopil v tako vlogo. Vendar je ta znamka v zadnjih letih ostala tako na obrobju, da kaj dosti nima izgubiti. V množičnih razredih že dolgo ni več relevantna. Nekdanjega razrednega prvaka Punta je pustila v zaton in slovo, Tipo je v Golfovem razredu nepomemben igralec, Crome ni več, glavnino prodaje predstavljajo model 500 in njegovi derivati, v Italiji verjetno tudi še Panda. Skupino FCA pa naprej vlečejo druge znamke (Alfa Romeo, Jeep, Ferrari). Glede na to, da je Fiat 500 tako ali tako premijski model, ki s svojimi cenami nikoli ni nagovarjal množic, bi bila uvedba električne izvedbe in postopen umik bencinskih in dizelskih logičen naslednji korak. Če študija Centoventi (ime je tako zaradi 120-letnice Fiata) ni samo dimna zavesa, bi morala tudi naslednja Panda voziti na baterijsko energijo, in potem bi lahko sledili še ostali modeli.

Za Fiat 500 so že potrdili, da bodo prav v Ženevi ob letu osorej predstavili električnega. Ta bo stal na novi platformi, prav tej, ki jo razvijajo in kažejo s konceptom Centoventi. Ta pa je nekaj posebnega. Res se mi ne sanja, koliko je realen ali sploh realističen in kaj bo čez dve leti pod imenom Panda prišlo na trg. Toda tu je nekaj svežega in vsaj kot študija inovativnega, veljalo bi vsaj poskusiti s konkretnim izdelkom, da vidimo, če se obnese. Študija kaže avto, ki je modularen na več koncih. Najbolj zanimivo je dodajanje baterij pod dno in pod sedeže. V osnovi naj bi bila namreč vgrajena samo ena baterija za do sto km dosega, kar bi tudi omogočilo dostopno ceno. Potem pa bi lahko uporabniku na servisu »v manj kot petih minutah« dodali še največ tri baterije na spodnjo stran podvozja, sam pa bi lahko priključil še eno pod sedeži in tako bi se doseg skupno povišal kar na 500 km. V podjetju zagotavljajo, da bodo podvozje, zavore in vse ostalo zasnovali za večjo maso, ki jo prinesejo dodatne baterije, in da se zaradi tega ne bodo spremenile karakteristike avta. Kdo ve, koliko to drži, ampak ideja o dodajanju energije, kadar jo rabiš (baterije bi bilo mogoče kupiti ali najeti), je definitivno simpatična.

Potem pa so tu še drugi modularni vidiki. Pred voznikom bo instrumentna plošča z zaslonom, zraven pa prostorom, kamor bo mogoče vtakniti telefon ali tablico. Dalo pa se bo tudi zamenjati celoten sklop s takim, ki bo že imel dvojni zaslon, da ne bo treba komplicirati s telefonom. Na armaturni plošči boo luknjico za vstavljanje vsega mogočega, od držala za pijačo do nosilca akcijske kamere. Namesto sovoznikovega sedeža se bo dalo vgraditi kaj drugega, npr. otroški sedež ali mizico za prenosni računalnik. Na streho bodo šli modularni kovčki, menjavati bo mogoče zunanje obloge in dekoracije. Bo? Kaj pa vem, zanimivo bi bilo, a marsikakšno študijo smo že srečali na salonih, ki se ni nikoli prelevila v vsaj približno podoben prodajni izdelek.

https://www.youtube.com/watch?v=h2wGA-1WBjM

Marsikje smo tudi že videli poskuse s tako razširljivostjo in menjavo posameznih elementov, ampak malokje se je tovrstna modularnost obnesla in prijela. Vsekakor pri telefonih ideja ni prodrla. Pri avtih ne deluje napačna, zato se veselim, ako Fiat to zares spravi v proizvodnjo. Če bo prav italijanski proizvajalec ta, ki se bo najbolj predano podal na pot elektrifikacije, pa se mi bo to zdelo še toliko bolj zanimivo. Pustimo se presenetiti.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.


Fotografije: Fiat

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja