Francozi so se postavili po robu pohlepnim izdelovalcem elektronike
Marjan Kodelja 1. marca 2021 ob 06:45

Slab vpliv na okolje najlažje ublažimo, če elektronsko napravo uporabljamo čim dlje. Zato je dobro vedeti, kako dolgo bo delovala in kako preprosto jo je popraviti!

Načrtovana zastarelost kot Damoklejev meč visi nad glavami uporabnikov. Izdelovalci kajpada vse skupaj zanikajo in trdijo, da gre za zaroto, okoljevarstveniki opozarjajo na kopičenja elektronskega odpada, medtem ko je vsakemu jasno, da bo surovin zaradi pretirane izrabe enkrat zmanjkalo. Če morajo biti naprave označene z energijskimi nalepkami, čemu ne bi bile označene še s trajnostnim kazalcem. Nedvoumnim dokazom, da bomo izdelek z višjo oceno uporabljali dlje od izdelka z nižjo. Apple je drugo generacijo tablice ipad predstavil pred desetimi leti. Še vedno deluje. Obupno počasi, zato je primeren samo še za brskanje po spletu in gledanje televizije. Na drugi strani je v tem času odšlo rakom žvižgat že kar nekaj Samsungovih! Razlika v dolgotrajnosti je očitna in zato bi to morali obvezno vedeti, ko se odločamo za nakup.

Cilj evropskega projekta PROMPT je povečati trajno zasnovo naprav, zagotoviti dostop do storitev popravila, nadgradenj in demontaže ter vzpostaviti testni program za ocenjevanje trajnostne naravnanosti. (vir: Zveza potrošnikov Slovenije)

Proizvajalec najlažje doseže načrtovano zastarelost, če v naprave vgradi kritične sestavne dele, ki so najbolj občutljivi in se bodo naprej pokvarili. S tem bo neuporabna tudi naprava. To so hkrati tudi triki, ki otežujejo popravljanje in vplivajo na krajšo življenjsko dobo.

1.   Baterije ni mogoče preprosto zamenjati oziroma so potrebna nestandardna orodja za razstavljanje. Ko baterija izgubi zmogljivost polnjenja in jo ni več mogoče dovolj napolniti, lahko napravo nesete na pooblaščeni servis ali jo vržete v smeti.

2.   V vse več napravah so vgrajeni plastični zobniki namesto kovinskih. Zobki plastičnih zobnikov se prej obrabijo, in ko se to zgodi, je uporaba naprave najmanj omejena.

3.   Ohišje je zlepljeno, namesto da bi bilo privijačeno. Tako napravo je nemogoče odpreti, ne da bi poškodovali ohišje, zato je ne morejo popravljati poceni serviserji, ampak le pooblaščeni serviserji, ki imajo ustrezna orodja in znanja.

4.   Pri nekaterih prenosnikih ventilator ni dostopen, zato ga ne more redno čistiti. Prašni delci, ki se v njem nabirajo, znižajo njegovo učinkovitost, odvajanje toplote je zato slabše in elektronika se prej okvari.

5.   V naprave so vgrajene poceni in nekakovostne tipke, zaradi česar hitro izgubijo odzivnost. Izrabijo se »pretanke« kontaktne površine stikal, ki so glavni del tipke. Veliko uporabnikov verjame, da tipk ni mogoče zamenjati, običajno imajo celo prav, zato zavržejo napravo in kupijo novo. Pa čeprav krivec za okvaro stane le nekaj centov.

6.   Vgradnja poddimenzioniranih kondenzatorjev povzroči, da se ti prej pokvarijo, saj niso dovolj neobčutljivi na toploto. Odpoved kondenzatorja zagotovo pomeni tudi odpoved naprave.

8.   Nekatere naprave imajo vgrajen pametni detektor, ki zazna, da v napravo ni vstavljen del, ki ga zahteva proizvajalec. V tem primeru po menjavi ne deluje ali neprestano javljajo napake.

Medtem ko se v Evropi pogovarjajo, bo Francija storila prvi korak in od izdelovalcev nekaterih naprav, med katerimi so tudi pametni telefoni in prenosniki, zahtevala, da kupcem sporočijo, kako preprosto jih je popraviti. Lani sprejet zakon o ravnanju z odpadki namreč uvaja »kazalnik popravljivosti«, ki ga izračunajo na podlagi, kako preprosto je izdelek razstaviti, razpoložljivosti in cen rezervnih delov, dostopnosti tehnične dokumentacije in specifičnosti popravljanja posameznih kategorij izdelkov. Čeprav bo obvezen šele z začetkom prihodnjega leta, ga nekateri izdelki že imajo.

Višja ocena na intervalu med 1 in 10 pomeni večjo popravljivost in nižja manjšo.

Kazalnik popravljivosti je del prizadevanj Francije za pospešen prehod v trajnostno naravnano krožno gospodarstvo in proti načrtovani zastarelosti ter kopičenju elektronskega odpada. Že dlje opažamo, da naprave, še posebej telefoni, prenosniki in tablice, zaradi kombinacije konstrukcije in programskih blokad, vedno težje popravljiva. Samostojni serviserji nimajo orodij in dokumentacije, medtem ko so cene pooblaščenih višje, zato raje kupimo novo napravo. Ni samo načrtovana zastarelost rak rana tehnološkega razvoja. Podobne težave povzroča tempo predstavljanja novih modlov. Razen komercialnih drugih razlogov zanj ni. Kar se vpeljave novih tehnologij tiče, bi bilo enako, če bi nove modele televizorjev ali telefonov predstavljali na dve ali celo na tri leta. To bi bilo bolje za kupce, okolje in čeprav tega ne priznajo, za izdelovalce.

Francoski primer je lahko osnova za oznako popravljivosti in trajnosti, ki bo obvezna na vseh Evropskih trgih. Vendar ocenjujejo, da je ta oddaljena vsaj nekaj let.

Boljši je majhen korak v pravo smer kot nobeden. Tako odgovarjajo na kritike, da sistem ocenjevanja ni popoln. Oblikovan je bil namreč na podlagi dogovora med izdelovalci in zagovorniki pravic potrošnikov, kjer imajo običajno prvi več pogajalske moči. Zato so bili sprejeti nekateri kompromisi. Tudi ta, da izdelovalec za prenosnik in telefon dobi nekaj dodatnih točk, ker uporabnikom zagotavlja informacije o varnostnih in drugih nadgradnjah, kar nima ničesar skupnega s »popravljivostjo«. Izdelovalci sami sebi izračunajo oceno in ni znano, kdo (če sploh) bo nadziral pravilnost oznake. Vsaj slednje bo pod pogojem sprejetja oznake še drugje rešilo tržno tekmovanje, saj bodo izdelovalci drug drugemu gledali pod prste in poskrbeli, da se jim ne bo splačalo lagati.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja