Nocoj se z dirko v mehiški prestolnici začenja deveta sezona tekmovanja v električni seriji Formula E. In s tem tudi obdobje dirkalnikov tretje generacije, ki prinašajo bistveno višjo moč in rekuperacijo energije, so pa tudi lažji, predvsem na račun baterije z manjšo kapaciteto.
Dirka v Ciudad de Mexicu bo ena od šestnajstih v letošnjem koledarju, sezona pa bo zanimiva tako zaradi novih prizorišč, precej premešane konkurence (veliko je bilo sprememb pri ekipah in tudi prestopov dirkačev), kot še posebej zaradi povsem novih, bolj slokih, krajših, lažjih in predvsem občutno hitrejših dirkalnikov.
Velika razlika se opazi že v samem dizajnu, ki je mogoče za odtenek preveč preprost, kar pa gre zagotovo pripisati želji po ne previsokih stroških izdelave. Za moj okus je zelo dobrodošla sprememba odstranitev pokrovov za kolesa, ta so torej po novem odprta, kajti prav ta dodatna plastika je dajala dirkačem nekaj odpustkov, če so se poskušali nekoliko izrivati, zdaj morda dirkanja v slogu igre Carmageddon ne bo več (toliko). Še več novosti pa je pod šasijo, kajti moč motorja na zadnji osi, ki tudi poganja kolesa, so zvišali s 250 kW na 350 kW. Najvišja moč bo sicer na voljo samo v t. i. napadalnem načinu (angl. Attack Mode), medtem ko bo v preostanku dirke 300 kW, še vedno višja kot prej, kajti pri drugi generaciji je bilo v običajnem načinu na voljo 200 kW, v napadalnem 225 kW in v načinu »fanboost« (na vsaki dirki so gledalci izglasovali tri dirkače, ki so bili deležni tega bonusa) za kratek čas 250 kW. Najvišja hitrost bi lahko presegla 320 km/h, vendar je na testiranjih pred sezono redko, saj so se dirkači šele dodobra spoznavali z novimi »avtomobili«, in tudi gume imajo menda s to sezono manj oprijema.
Na sprednji osi je po novem še dodaten 250-kilovatni motor, vendar ta nima zveze s pogonom, torej formule nimajo pogona na vsa štiri kolesa, temveč je namenjen izključno rekuperaciji energije. Skupna moč rekuperacije torej znaša kar 600 kW namesto prejšnjih 250 kW. Skupno naj bi tako med dirko kar 40 odstotkov potrebne energije pridobili z zaviranjem, prej so je približno 25 odstotkov. Zaradi tega so tudi zmanjšali kapaciteto baterije s prejšnjih 54 kWh na 45 ali 46 kWh, četudi so dirkalniki zmogljivejši in hitrejši. Zaradi lažje baterije tudi v celoti lažji za nekaj deset kg, kar jih naredi še hitrejše in menda tudi bolj nemirne. Slednje naj bi bilo tudi posledica novih gum, ki jih z letošnjo sezono dobavlja korejsko podjetje Hankook, ne več francoski Michelin.
Nov način vožnje oz. dirkanja in drugačne karakteristike glede baterije (predvsem vračanja energije vanjo) naj bi precej vplivala na strategijo. Še vedno je treba tudi varčevati z energijo, saj je določeno, koliko jo lahko avto porabi med dirko. Te bodo zdaj šteli s številom krogov, ne več s 45 min + 1 en krog. Čeprav so specifikacije za vse enake in je za nekatere sestavne dele (baterija, sprednji motor, …) en sam proizvajalec, pa pogonski motor izdeluje vsaka ekipa (oz. skupina) zase, in predvsem je pomembna izraba te strojne opreme. Še posebej programska oprema za nastavitve motorja (angl. mapping), pri čemer se je že na prvem treningu v Mehiki pokazal zaostanek določenih ekip.
Spremembe so tudi pri že omenjenih popestritvah. Dvakrat na dirko mora vsak tekmovalec vzeti »napadalni« način – zapeljati čez navidezne puščice zunaj idealne linije za njegovo aktivacijo –, ki skupaj traja štiri minute. Potem se lahko odloči za enega od treh scenarijev (2+2, 3+1 ali 1+3 minute). S tem dobi tistih dodatnih 50 kW moči. Na nekaterih dirkah bo namesto tega »napadalno polnjenje« (Attack Charge). Dirkači bodo morali iti v bokse na ultra hitro polnjenje, pridobljeno energijo pa bodo lahko uporabili za napadalni način. S pomočjo kar 600 kW polnilnice (»boosterja«) bodo dobili 4 kWh energije v 30 s. Za primerjavo, na običajni domači (enofazni) vtičnici bi za 4 kW vozilo polnili približno dve uri. Fanboost je vsaj za letošnjo sezono odpade. Navijači so pretežno glasovali za peščico svojih ljubljencev, kakšnega večjega učinka od tega »pospeška« pa ni bilo.
Kaj vse se je spremilo v samih dirkah in kakšna so nova razmerja med moštvi, bomo lahko videli že nocoj ob 21h. Prenosi so na Eurosportu.
Tehnični podatki dirkalnika Formule E:
1. generacija | 2. generacija | 3. generacija | |
dolžina | 5320 mm | 5160 mm | 5016.2 mm |
višina | 1050 mm | 1050 mm | 1023.4 mm |
širina | 1780 mm | 1770 mm | 1700 mm |
medosna razdalja | 3100mm | 3100 mm | 2970.5 mm |
masa, vključno z dirkačem | 920kg (baterija 450 kg) | 900 kg (baterija 385kg) | 840 kg |
maksimalna moč | 200 kW | 250 kW | 350 kW |
maksimalna rekuperacija | 100 kW | 250 kW | 600 kW |
Najvišja hitrost | 225 km/h | 280 km/h | 322 km/h |
Pogon | Zadaj | Zadaj | Zadaj (rekuperacija še spredaj) |
Pnevmatike | Michelin | Michelin | Hankook |
Fotografije: Formula E
Brez komentarjev