Električni avtomobili sprožajo negodovanje, ker silijo, da izstopimo iz cone udobja. Ko pa je nagrada užitek in prijetna vožnja, ki ga nudi Fordov električni Mustang Mach-E, je na mestu globok razmislek. Težav ni, so samo izzivi.
Pogosto slišim, da mi je lepo, kar živim v hiši in lahko po mili voljo polnim baterije električnega avtomobila. Za razliko od stanovalcev blokov, ki ga nimajo kam priklopiti. Res ga nimajo. Vsaj ne še. Nekoč bo drugače, saj so preprosti načini, kako rešiti to težavo. Toda, kaj bi dejali na to, da električnih avtomobilov doma sploh ne polnim. Tega ne počnem, ker nimam »normalne« polnilnice z močjo 11 kilovatov, za dobra dva kilovata pa se mi ne da ukvarjati s »šuko« vtičnico. To ni edini razlog. Želim se vživeti v kožo »blokarja«. Mi je uspelo? Zagotovo! Nekaj težav je bilo, a nobene večje. Takšne, ki bi me pustila na suhem brez prostih elektronov v anodi baterije. Ne vem, ali imam posebno »moč«, drugim se po njihovih zagotovilih težave pripetijo poredko ali celo nikdar, a občasno se predvsem s Petrolovimi polnilnicami grdo gledamo. Več o tem v enem od prihodnih člankov, ki bo posvečen infrastrukturi, saj mi ta ni pokvarila uživanja v vožnji z Mustangom.
Dvakrat se je šopiril na parkirišču pred hišo. Deset dni spomladi sem užival v različici GT ter deset dni jeseni v različici s štirikolesnim pogonom (AWD) in standardno veliko baterijo. Obakrat sem prevozil preko tisoč kilometrov oziroma dvesto na dan, kar je daleč nad slovenskim povprečjem. Ker se uradni doseg v obeh primerih suče nekaj prek 300 kilometrov, bo vsakemu jasno, da sem bi pogosto gost polnilne infrastrukture. Matematično vsak drugi dan, praktično vedno, ko se je pojavila priložnost. Ni je bilo malo!
Avtomobil je bil in je še vedno razmeroma potraten nakup. Narejen je za vožnjo, a večino časa nekje »ždi« in čaka. Torej! Razmisliti moraš, kje naj stoji. To pa je tista težava iz začetka oziroma siljenje iz cone udobje. Veliko nas najraje parkira pred »vrati«. Čeprav ni nujno. Je res težko sprehoditi se petsto metrov do pisarne, če je toliko oddaljena najbližja polnilnica? Tri ure, kolikor je dovoljeno, bo baterija sprejela dobrih trideset kilovatnih ur, kar v primeru Mustanga pomeni do 150 kilometrov. Ko je treba po trgovinah, nadvse mučno opravilo na enkrat postane koristno. Ena ura migne kot hip in zopet se v baterijo preteče nekaj kilovatnih ur. Takšnih primerov je bilo v mojem primeru veliko. Na začetku sem razmišljal in načrtoval, kasneje je polnjenje postalo stihijsko. Enkrat ali dvakrat, ko mi je voda bolj tekla v grlo, saj sem načrtoval daljšo vožnjo, sem celo obiskal hitro polnilnico. Sedel v bližnji bar, popil kavo, napisal članek, nakar je bila baterija do roba polna. Jaz pišem, nekateri ta čas gledajo filme ali igrajo igre (v konkretnem primeru lahko to počnejo tudi na zaslonu samega avtomobila), tretji za kratkočasenje najdejo nekaj drugega. Ni težko, ko si enkrat v glavo vbiješ, da ni tragedija, če obisk polnilnice traja dlje kot obisk črpalke za gorivo.
Ne sodim med tiste, ki bi kot prednost baterijskih vozil poudarjali cenejši kilometer. Fizika jasno pove, koliko energije je potrošene in ta ima ceno. Električna je najcenejša doma, sploh če se na strehi bohotijo sončne celice, sledijo polnilnice na izmenični tok in šele nato pridejo na vrsto hitre na enosmerni tok. Na srečo so slovenska mesta razmeroma dobro pokrita za izmeničnimi polnilnicami glede na številčnost registriranih električnih vozil. Vedno bi lahko bilo bolje, na primer, da bi bile postavljene na večjih parkiriščih v stanovanjskih naseljih, a čeprav še ni tako, se mi izgovori, da ne morem imeti baterijskega vozila zgolj zato, ker stanujem v bloku, ne zdijo najbolj tehtni. Ne rečem, da ni izzivov, a trdim, da so rešljivi. V primeru Fordovega električnega Mustanga se jih vsekakor splača rešiti. Ne pomnim, da bi se z Matjažem kadarkoli tako grebla za električni avtomobil, kot sva se zanj!
Kar se tiče baterije, bo Ford Mustanga s standardno še dodatno izboljšal. Pred vrati je vgradnja vrste LFP (litijev železov fosfat) s kapaciteto 72 kilovatnih ur, ki zna biti še bolj koristna za lastnike stanujoče v blokih. Ena od njenih prednosti je hitrejše polnjenje z enosmernim tokom. Ne vemo, ali bo Ford izkoristil lastnost in temu primerno nadgradil v avtomobil vgrajen regulator polnjenja. Še bolj pomembna je druga dobra lastnost. Brez bojazni, da bo prej izgubila sposobnost polnjenja, jo je dovoljeno polniti do polnih 100 odstotkov kapacitete. Se pravi. Če se nam bo dalo dovolj dolgo stati pred polnilnico, nam ne bo treba voziti okoli 20 odstotkov mrtve teže, kar se dogaja, če baterijo napolnimo samo do 80 odstotkov.
Če bi bil pred izbiro, kupiti enako drago Teslo ali Forda, potem ne bi dolgo razmišljal. Oba sem vozil, zato vem, kaj govorim, a obenem poudarjam, da je to zgolj moje mnenje. Poleg voznih lastnosti in splošnega občutka zadovoljstva, ki te prešine za njegovim volanom, je Mustang tudi drugače, izvirno oblikovan, kot od dobrega vozila tudi pričakujem, da je. S fizičnim gumbom za predstavljanje in zaslonom pred voznikom. Ta mi je še posebej všeč, ker je majhen, ker ne utruja z možnostmi prilagajanja in ker prikaže na skoraj popolnem mestu najnujnejše podatke. Boljši bi bil samo še polprosojni zaslon na višini oči. Ne želim gledati postrani na najbližji kot osrednjega zaslona, da bi prebral, kako hitro vozim v območju omejitve hitrosti na 30 kilometrov na uro in še manj, drsati po zaslonu, ko namesto naprej, želim voziti nazaj. Siljenje vsega na en sam osrednji zaslon se mi ne zdi najbolj pametna odločitev, dokler avtomobili ne bodo vozili sami, saj ne prinaša nobene prednosti. Prej slabosti!
Fordov električni mustang je poskočni konjiček, ki zahteva, da odgovorite na vprašanje, kdaj in kje ga boste polnili. Konjiček je izredno dober primer. Marsikdo bi želel imeti plemenito žival, vendar je nima, ker ne premore hleva in (ali) denarja zanj, a ne govori grdo o njej. Enako je z baterijskimi avtomobili. Nismo še tam, da bi bili primerni za vse, a vseeno nima smisla zanikati prednosti električnega pogona, ki jih med drugimi lepo pooseblja Fordov Mustang Mach-E.
Brez komentarjev