EU na pragu bolj premišljene »digitalne« regulacije
Matjaž Ropret 25. marca 2022 ob 11:00

Za razpravo in sprejem v Evropskem parlamentu je pripravljena uredba o digitalnih trgih, ki jo je Evropska komisija prvič predstavila decembra 2020. Na včerajšnjih končnih usklajevanjih med obema institucijama ter pristojnimi ministri so dodali še nekaj določil, ki bi lahko zelo spremenila sceno, predvsem pri klepetalnih aplikacijah.

Uredba o tekmovalnih in pravičnih trgih v digitalnem sektorju, kot je njeno dolgo ime (kratko je Akt o digitalnih trgih, DMA), naj bi predvsem omogočila poštene pogoje za tekmovanje med ponudniki različnih digitalnih storitev, omejila moč velikih igralcev in uporabnikom prinesla več možnosti izbire. »Poskrbeli bomo za odprt in tekmovalen trg,« je na novinarski konferenci poudaril podpredsednikca komisije, pristojna za konkurenco, Margrethe Vestager (na naslovni fotografiji). Po njenih besedah zdaj še na digitalnem področju Evropska unija uvaja podoben sistem, kot ga ima vpeljanega že za telekomunikacije, bančništvo, energetiko in druga področja, kjer »gresta konkuriranje ponudnikov med seboj in regulacija z roko v roko.« Uredba naj bi odprla več možnosti manjšim ponudnikom, ki bodo lahko tudi zahtevali povezovanje z velikimi, slednje pa bo lahko komisija udarila z visokimi globami – do deset odstotkov letnih prihodkov oz. do dvajset odstotkov za ponavljajoče se kršitve –, če ne bodo spoštovali pravil. Med temi je tudi prepoved uporabe precejšnjega dela osebnih podatkov brez izrecne privolitve posameznika.

Kot je dejal francoski državni sekretar za digitalni prehod Cédric O (Francija v prvi polovici 2022 predseduje Evropskemu svetu), ni namen uredbe razbijati velikih ponudnikov, temveč odpirati njihove zaprte platforme. Komisar za notranji trg Thierry Breton je dodal, da je vsako podjetje dobrodošlo s svojimi digitalnimi storitvami, a mora pri tem upoštevati pravila. Poročevalec za to uredbo v parlamentu Andreas Schwab pa je med drugim omenil, da je EU pri telekomunikacijski regulaciji pred desetletjem verjetno pretiravala in ima zdaj imamo priložnost, da na digitalnem področju regulacijo izpelje bolje. In zaključil: »Samo skupaj lahko branimo svojo digitalno suverenost!«

Kaj prinaša akt o digitalnih trgih?

Od leve proti desni: Thierry Breton, Cédric O, Andreas Schwab in Margrethe Vestager.

Kot prvo je pomembno to, da ne gre za direktivo, ampak kot že v nekaterih prejšnjih primerih (roaming, telekomunikacije, …) za uredbo, ki je neposredno uporabljiva. Državam torej po eni strani ni treba prenašati določil direktive v njihove zakone, kar bi pomenilo še večletni zamik začetka veljavnosti, po drugi strani pa nobena od držav ne more zadeve interpretirati po svoje in po celotni EU veljajo enaka pravila. Tako se tudi ponudnikom ni treba dodatno prilagajati in se ne morejo izgovarjati na posamezne zakone, temveč spoštujejo enoten sklop pravil ter lahko storitve ponujajo v vseh državah članicah.

Uredba bo določila pogoje – št. uporabnikov, letni prihodki in podobno –, na osnovi katerih bo komisija določila t. i. vratarje (angl. Gatekeepers), podobno kot regulatorji na področju telekomunikacij izpostavijo operaterje s pomembno tržno močjo in jim naložijo dodatne obveze. Tudi tu bodo morala podjetja, kot so Amazon, Apple, Booking.com, Google, Meta, Microsoft ali Rakuten (Viber), spremeniti način delovanja. Prepovedano bo dajanje prednosti lastnih storitvam, aplikacijam ali vsebinam, vsi potencialni ponudniki na platformah vratarjev, bodo morali imeti enake pogoje za vstop in delovanje, skratka vratarji ne bodo smeli zlorabljati svojega monopolnega položaja, in dokazovanje, da to počno, naj bi bilo poslej veliko lažje in predvsem bo za morebitne kazni obstaja prava zakonska podlaga.

Včeraj so v besedilo dodali t. i. interoperabilnost storitev za takojšnje sporočanje, kot so iMessage, Signal, Viber, Whatsapp in druge. Gre za to, da bi bila sporočila z ene aplikacije, vključno z večpredstavnostnimi vsebinami, vidna na drugi aplikaciji, če bi manjši ponudnik to zahteval od večjega. V praksi bi torej moje sporočilo s Signala ali Telegrama prišlo v prijateljev Whatsapp oz. bi lahko ustvarili skupino z uporabniki različnih aplikacij. Zelo verjetno bodo morali veliki ponudniki pripraviti ustrezne programske vtičnike (API-je), vprašanje pa je, koliko je to izvedljiv in kako bi v tem primeru zagotovili šifriranje sporočil, ki je ena ključnih prednosti določenih aplikacij.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Pri t. i. ciljanem oglaševanju bo prepovedano zbiranje (osebnih) podatkov, razen, če bo uporabnik, ki se mu bodo oglasi prikazovali, to izrecno dovolil. Oglaševalci, denimo na Facebooku, pa bodo morali imeti možnost, da neodvisno od upravljavca platforme preverijo, kakšen je doseg oglasov, ki jih plačujejo. Prav tako naj bi podjetja, ki na določenih platformah karkoli ponujajo oz. prodajajo, imeti dostop do podatkov, ki jih ima o njih upravljavec platforme.

Uporabniki bodo morali imeti možnost izbrati privzete aplikacije za vse ključne storitve (brskalnik, e-pošta, itd) in tudi odstraniti katerokoli od prednaloženih aplikacij. Vemo, da pri nastavljanju novega pametnega telefona določenih aplikacij ne moremo »odkljukati« niti jih kasneje odmestiti, četudi lahko zavzemajo več gigabajtov prostora.

Margrethe Vestager je ocenila, da bi uredba lahko začela veljati oktobra. Torej bi jo morali poslanke in poslanci potrditi najkasneje po poletnih počitnicah. Za uveljavitev nekaterih novosti bodo ponudniki imel dve leti časa, za druge pa štiri leta.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.