Prihajajočo zimo se bomo predvidoma še zadnjič ukvarjali z nadležnimi lepilnimi vinjetami, saj je vlada v parlamentarno proceduro poslala spremembe zakona cestninjenju, ki uvaja elektronsko vinjeto. Ta bo vezana na registrsko tablico in odčitavanjem tablic jo bodo tudi preverjali.
Elektronska vinjeta prihaja decembra 2021. Od takrat naprej jo bomo lahko kupili na bencinskem servisu, na spletu ali (celo) v aplikaciji. Sploh nakup v aplikaciji se sliši fino, ker bo to mogoče izvesti kadarkoli, lahko tudi med samo potjo. Spremembe zakona, ki naj bi jih poslanke in poslanci potrjevali oktobra, ne predvidevajo kakšnih sprememb pri vrstah in cenah vinjet. Tako bomo verjetno še naprej imeli letne, polletne (za motorje), mesečne in sedemdnevne z enakimi cenovnimi postavkami kot zdaj. Razlika pa bo v tem, da bo letna veljala 365 dni (do enakega datuma naslednje leto). Kupec se bo lahko odločil, ali teh 365 dni začne teči takoj ob nakupu ali mogoče kdaj kasneje (če se še ne bo takoj vozil po avtocesti). Ta sprememba je odlična za vse, ki na primer zamenjajo avto jeseni, in so morali po aktualnem sistemu ali preplačati letno vinjeto, ki je trajal samo do konca naslednjega januarja, ali pa nekako krpati s prav tako ne ravno poceni opcijo mesečnih nalepk.
Ker bo vinjeta po novem vezana na registrsko tablico (in pri tujcih še na označbo države) in ne več na vetrobransko steklo, na katerem je nalepljena, bo drugačno tudi preverjanje, kdo jo je kupil in kdo ne, odpadle pa bodo še nekatere zdajšnje zagate. Ne bo več težav, če je vinjeta narobe ali grdo nalepljena ali če je treba menjati steklo pri avtu. Ta bo imel plačano avtocesto, dokler se bo vozil z enako registrsko številko in bo vinjeta veljavna. Ob prodaji in odjavi vozila, bo uporabnik dobil vrnjeno razliko glede na veljavnost vinjete. Prav tako, če bo avto dobil nove tablice (denimo zaradi kraje prejšnjih). V primerih, ko bo nekdo prodal vozilo s tablicami vred, torej ga ne bo odjavil, pa gre seveda vinjeta zraven, kot gre zdaj na steklu.
Dars bo po novem kontroliral plačano cestnino s kamerami. Takole piše v zakonu:
Zaradi ugotavljanja izpolnjevanja pogojev za uporabo cestninske ceste ali cestninskega cestnega objekta sme upravljavec cestninske ceste uporabljati tehnična sredstva za samodejno optično prepoznavo registrskih tablic.
Morda bodo za to uporabljali portale, ki so jih že namestili za cestninjenje tovornjakov (DarsGo), v vsakem pa bodo še naprej na cestah tudi nadzorniki, verjetno z ustrezno opremo za odčitavanje številk, ki bodo ustavljali »prekrškarje«. Podobne sisteme s prepoznavo registrskih tablic že poznajo v nekaterih državah, tudi sosednjih, tako za vinjete kot denimo za plačilo predornin. Tam nismo zasledili kakšnih afer s sledenjem lokaciji in upravičeno pričakujemo, da jih niti v Sloveniji ne bo. Že pred časom je informacijska pooblaščenka posvarila, da je treba pri sistemu elektronskega cestninjenja zagotoviti varnost osebnih podatkov, in tudi zakon eksplicitno prepoveduje kakršno koli sledenje:
Elektronska vinjeta ne sme omogočati ugotavljanja lokacije ali spremljanja gibanja vozil na način, da je možno tako določiti določeno vozilo. Ne glede na prejšnji stavek je dovoljeno ugotavljanje lokacije vozila, če je to potrebno zaradi izvajanja cestninskega nadzora, vendar le v obsegu, ki je za te namene nujno potreben.
V naslednjih odstavkih je ta obseg definiran kot hranjenje podatkov o lokaciji vozila največ 20 dni, če ni mogoče takoj (samodejno) potrditi, ali vozilo ima vinjeto ali ne. To bi prišlo v poštev v takem vremenu, ko se tablica ne bi razločno videla. Sicer pa se fotografija in iz nje prepoznana številka ter ostali podatki takoj izbrišejo, če je cestnina plačana. Če ni, če torej uporabnik ni kupil vinjete, pa vse skupaj ostane na strežnikih tako dolgo, da je plačana kazen (ali je konec postopka pritožb). Potem se tudi v tem primeru podatki brišejo. Podatkov o lokaciji pa tudi ne bo smela uporabljati policija.
Vsekakor je v redu tudi to, da za e-vinjeto ne bo treba kupovati in v avte nameščati kakšnih napravic. Zanimive bi bile morebitne dodatne, poceni možnosti za domače državljane, ki bi se hoteli občasno kam peljati, nisem pa prepričan, če ne bi potem naleteli na kakšno tožbo EU zaradi diskriminacije tujcev. Mogoče bi to šlo vsaj zunaj poletne turistične sezone. Vsekakor pa elektronski način dopušča več fleksibilnosti pri trajanju in cenah kot nalepke.
Brez komentarjev