Digitalni radio v avtih bi moral postati obvezen, toda ustreznega zakona še ni
Matjaž Ropret 25. februarja 2020 ob 06:54

Evropska direktiva o elektronskih komunikacijah zapoveduje, da morajo od letošnjega 21. decembra naprej vsi avti, ki so v prodaji in imajo vgrajen radijski sprejemnik, podpirati sprejem digitalnega signala DAB+. Toda slovenskega predpisa na osnovi te direktive še ni.

Kadar v Bruslju sprejmejo uredbo, ta neposredno velja, kadar pa direktivo, morajo države njene zahteve prenesti v svoje zakone. Za nižaje cen roaminga smo denimo dobili uredbo, drugače zadeva najbrž niti ne bi šla skozi, tokrat pa govorimo o direktivi. Dokler torej njenih določb ni v slovenski zakonodaji, se jih v naši državi ni treba držati. Glede obveznosti o digitalnih radijskih sprejemnikih v avtih, je bilo najprej celo treba nekaj ping-ponga med agencijami in ministrstvi, da sem sploh ugotovil, kdo je za zadevo pristojen. Takole so mi nazadnje odgovorili z ministrstva za javno upravo:

Po predhodnih posvetovanjih z Ministrstvom za gospodarski razvoj in tehnologijo in Ministrstvom za infrastrukturo bo določba najverjetneje prenesena z novim Zakonom o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2). Ker je osnutek zakona trenutno v pripravi znotraj ministrstva, žal še ne moremo podati odgovorov na nadaljnja vprašanja glede podrobnosti implementacije. Osnutek zakona bo v javno obravnavo predložen predvidoma v prvi polovici letošnjega leta.

Preden se lotimo več odprtih vprašanj, ki jih zastavlja ta obveznost in neobstoj ustreznega zakona, najprej še enkrat poglejmo, kaj sploh nalaga direktiva. Evropski zakonik o elektronskih komunikacijah, kakršno je polno ime direktive, velja od 11. decembra 2018, proizvajalcem avtomobilov pa je dal dve leti in deset dni časa, da svoje celotne modelne palete opremijo z digitalnimi radijskimi sprejemniki. Zanimivo je sicer, da je ta zahteva zapisana povsem na koncu, v tretjem členu priloge 11 (XI). In sicer takole:

Vsakršni avtomobilski radijski sprejemniki, vgrajeni v nov avtomobil kategorije M, ki je dostopen na trgu Unije za prodajo ali najem od 21. decembra 2020, vsebuje sprejemnik, ki omogoča sprejemanje in reproduciranje vsaj radijske storitve, ki se zagotavljajo prek digitalne prizemne radiodifuzije.

Pri tem lahko osvetlimo nekaj vidikov. Zapisano ne pomeni, da mora vsak »avtomobil kategorije M« imeti vgrajen DAB+, kajti še vedno bo dovoljeno prodajati vozila brez radia oz. infozabavnega sistema. Če pa bo ta vgrajen, bo moral podpirati digitalni sprejem. Ne pa tudi analognega, tega bi lahko proizvajalci izpustili, a ga verjetno ne bodo, ker ga kupci še vedno pričakujejo in bo zagotovo aktualen še zelo dolgo (razen na Norveškem, kjer so analogno oddajanje že pred časom izklopili). V kategorijo M pa po definiciji spadajo »motorna vozila z vsaj štirimi kolesi, namenjena prevozu potnikov – zlasti avtomobili.« Torej zagotovo osebni avtomobili, a tudi potniški kombiji.

Glede na dejstvo, da zakon šele prihaja in bo sprejet najbolj zgodaj jeseni (če bo v prvi polovici leta res šel v javno obravnavo), težko prej, je vprašljivo, kakšen datum bo postavil za obveznost, povezano z DAB+. Z MJU odgovora na to vprašanje nisem dobil, možni pa sta obe interpretaciji. Na eni strani pričakovanje, da so proizvajalci tako ali tako seznanjeni z direktivo, in bo obveljal v njej zapisan datum. Po drugi strani pa bi jim zaradi poznega sprejema zakona lahko dali dodaten čas. Skoraj zagotovo drži, da bo večina prilagodila svoje avtomobile, če jih še ni, kajti obveznost velja v celotni EU, ne samo v Sloveniji.

Z enako gotovostjo pa lahko zatrdimo, da bodo takrat v prodaji še primerki (zaradi starih zalog in drugih razlogov), ki še ne bodo imeli DAB-a. Kaj bo z njimi in kdo bo preverjal, če proizvajalci izpolnjujejo zahtevo direktive, tudi še ni jasno. Pri nekaterih prejšnjih podobnih zahtevah je sicer veljalo, da se jih proizvajalci morajo držati šele za nove modele po določenem datumu, nekateri si tudi tokrat zadevo razlagajo na ta način, a moje razumevanje je drugačno. Namreč, da morajo z 21. decembrom imeti DAB+ vsi avtomobili z vgrajenim radijskim sprejemnikom. V Agenciji za varnost v prometu odgovarjajo, da radio ni del homologirane obvezne opreme, in zato pri agenciji ne preverjajo njegove skladnosti z zakonodajo. Morda se bo s tem ukvarjala Agencija za komunikacijska omrežja in storitve, ki pa glede tega še ni obelodanila ničesar.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Stanje pri posameznih proizvajalcih pa je tudi zelo različno. Ford je denimo že dodal DAB+ v serijsko opremo vseh svojih modelov, nazadnje pri Fiesti, nova Puma in Kuga seveda tudi prihajata z njim. Obratno se Kii ne mudi nikamor in ne samo, da večina modelov tega nima v standardni opremi, pri mnogih digitalnega radia ne prinesejo niti višje stopnje in zadeve ni med opcijsko opremo. BMW pri večini modelov to ponuja kot opcijo, pri skoraj nobenem pa v serijski opremi. Enako Audi, kjer je edini model s serijskim DAB+ v Mehiki (!) proizvajani Q5. Renault uvaja digitalno radio v nove modele, pri starih pa je večinoma stvar boljših oprem. Podobno je tudi marsikje drugje, kar skoraj zagotavlja, da bo konec leta pri trgovcih še veliko zaloge, ki zagotovo ne izpolnjevala zahteve iz direktive, morda pa tudi ne zakona.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
1 komentar

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.