Celotna tehnoindustrija postaja kickstarter
Matjaž Ropret 9. maja 2019 ob 14:09

Pred leti je Tesla zbrala 400 tisoč vplačil po tisoč dolarjev kot rezervacijo za prihajajoči »dostopen« električni avto. Z obljubo, da ga bodo začeli proizvajati čez dobro leto in pol. »Kupci« pa so lahko samo videli zunanjost avtomobila na fotografijah in poznali nekaj številk od pospeških in dosegu. Samsung je letos pozimi zbiral prednaročila na telefon/tablico s prepogljivim zaslonom Galaxy Fold, ki ga od blizu ni pokazal nikomur, niti novinarjem, še manj javnosti, prodajati pa ga je nameraval za dva tisoč evrov (oz. dolarjev). Podobno je Huawei že pred predstavitvijo, ko razen iz neuradno pricurljanih informacij o njem še nismo vedeli ničesar, tudi cene ne, že jemal prednaročila za telefon P30 Pro. In tako je zdaj pri Volkswagnu mogoče »naročiti« električni avto ID.3, ki so ga pokazali z zakamuflirano zunanjostjo, povedali nekaj okvirnih številk o dosegu, in ga bodo začeli izdelovati konec leta, prodajati pa v bistvu šele čez eno leto.

Vsi ti primeri, pa gotovo sem na marsikaterega še pozabil, so najmanj bizarni in me spominjajo na platformi za zbiranje zagonskih sredstev za proizvodnjo Kickstarter in Indiegogo. Ti dve sta se že zdavnaj spremenili v čisti kramarski sejem, ampak pustimo to. Večina teh podjetij sodi med največje in najbogatejše korporacije na svetu, zato nikakor ne potrebujejo denarja vnaprej, da bi sploh lahko zagnala stroje v tovarnah. Ustvarjanje pompa je gotovo del razlogov, a to se da početi tudi brez pobiranja »are« za nekaj, kar še nekaj mesecev ali celo let niti ne bo obstajalo. Glavno, da se lahko tisti, ki imajo dovolj pod palcem, prvi bahajo z novotarijo. Kaj pa bi bilo, če je ne bi mogli rezervirati mesece (leta) vnaprej? Bi se potem stepli zanjo? Dvomim, da bi bilo toliko navala na tesle ali folde, da jih najbolj neučakani ne bi mogli dobiti med prvimi. Sploh pa sam nimam prav nobene želje po zapravljanju denarja za nekaj nepreverjenega.

Poglejmo samo, kako so se razpletli ti štirje primeri. Najbolj gladko seveda Huaweijev, tam niti ni bilo dvomov o izdelku, šlo je res samo za navijanje zanimanja pred novo, rutinsko predstavitvijo telefona. Samsungova je šla precej manj uspešno. Prvi novinarski testi so pokazali krhkost tega izdelka, še posebej njegovega zaslona (logično!), in Samsung je moral Galaxyja Fold začasno umakniti. Kmalu bo verjetno tudi preklical prednaročila in začel vračati denar, kdaj se bo prepogljivko vrnil, če se bo, pa je za zdaj popolnoma nejasno. Tesla se je šele letos začela proizvajati pred tremi leti napovedano različico trojke za 35 tisoč dolarjev, a je v bistvu nočejo prodati nikomur, vsakogar poskusijo prepričati naj vzame zmogljivejšo baterijo in boljšo opremo. Nekateri od tistih štiristo tisočih še zdaj niso dobili svoje »poceni« tesle, mnogi so že preklicali avans. Pri Volkswagnu verjamem, da ne bo tako hektično in bodo kupci (pravočasno) dobili, kar so naročili.

Vseeno pa se sprašujem, ali smo res tako nečimrni, da nam je pomemben samo status. »Glavno, da sem prvi, da sem med izbranci, da se pokažem.« Ni mi všeč, da celotna družba in industrija zapadata v to ničevost. Naj podjetja najprej konkretno pokažejo svoje izdelke, še posebej tista, ki jih res lahko. Razumem, da kdo mora na kickstarter in lahko na začetku vidimo samo risbe in prototipne izdelke, ampak vodilni proizvajalci na katerem koli področju niso v takem položaju. Ko zadeve vidimo, jih preizkusimo, se prepričamo, koliko obljube držijo in kakšna je kvaliteta, potem se lahko odločamo o nakupu. Bolj ali manj vseeno mi je, kaj ljudje počnejo s svojim denarjem, dokler zaradi njihovih napačnih odločitev ni občih posledic. Ni pa mi vseeno, da so zdaj glavne novice, kaj vse neobstoječega in mogoče v praksi celo nedelujočega (!) se ŽE da prednaročiti in še precej prej, kot bi bilo treba, debeliti bančne račune že tako najbogatejših korporacij.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja