Baterije brez »jezička« obetajo večje dosege in več moči
Marjan Kodelja 28. septembra 2020 ob 06:55

Patent za novo konstrukcijo so dobili že konec lanskega leta, vendar je Musk šele pred kratkim predstavil zasnovo baterije, ki bo morda pocenila električna vozila na raven vozil z motorji na notranje zgorevanje.

Cilindrično celico bateriji naredijo tako, da v zvitek zvijejo plasti anode, katode in plasti, ki preprečuje, da bi se elektrodi dotaknili. Kratek stik med njima v primeru, da je baterij polna, se vedno konča v spektakularnem uničenju. Zvitek je na koncu obdan še z zunanjo plastjo z enakim poslanstvom. Katoda in elektroda, z eno besedo elektroda, se vodi za enovito plast, čeprav jo pravzaprav sestavljata dve. Aktivni material, ki hrani energijo, na prevodni kovinski foliji. Inovacija spremeni način, kako sta obe elektrodi povezani z obema poloma. Čeprav je na prvi pogled razlika majhna, prinese ogromno prednosti.  

Tradicionalno ima folija manjši jeziček (priključno točko) preko katerega teče tok, ko se barija prazni in polni, to pa velja tako za katodo kot anodo. Klasični pristop ima nekaj slabosti. Jeziček med izdelavo privarijo na folijo debeline kuhinjske aluminijaste folije, zato je varjenje zahtevno, drago, negotovo in nagnjeno k napakam. Povečano je tveganje poškodbe baterije med izdelavo, kar povečuje strošek. Ker morajo elektroni potovati preko jezička, postane ta ozko grlo, kjer naraste temperatura in ker potujejo po poti z najmanjšim uporom, tam nastanejo žarišča električne aktivnosti, ki vodijo do nastanka žarišč kemične aktivnost, kjer je tok najmočnejši. Vse skupaj povzroči, da je segrevanje baterije neenakomerno in ga je težje nadzorovati.

klasična konstrukcija z jezičkoma

Konstrukcija brez ježičja pomeni, da sta elektrodi z zunanjim svetom povezani s celo površino roba, zato odpade potreba po varjenju. Odpadka je manj in baterije so lahko cenejše. Odsotnost ozkega grla in večja prevodna površina pa vpliva na manjši notranjo odpornost baterije (med 5 in 20-krat), lažje odvajanje toplote in enakomernejši potek kemične reakcije v aktivnem materialu.

Kje so torej težave? Musk rad veliko obljublja, tudi če resničnost ni takšna. Baterije brez jezička gotovo pomenijo napredek, čeprav ne revolucionarnega, kot bi nekateri radi prikazali, žal pa ne vemo, kdaj bodo zrele za veliko serijsko izdelavo.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.

Baterijo brez jezička, ki celico povezuje s svetom, so imenovali »celice 4680«, in naj bi omogočila do 5-kratno povečanje kapacitete, daje do 6-krat več moči in naj bi podaljšala doseg vozila za do 16 odstotkov. Celica meri 46 x 80 mm, od tod ime, naj bi tudi znižala ceno za kWh shranjene energije za do 14 odstotkov.

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja