Apple priznava slabšo prodajo iPhonov, glavni razlog zanjo pa samo posredno
Matjaž Ropret 3. januarja 2019 ob 06:36

Že mesec ali dva vsi pišemo o slabši prodaji novih iPhonov, pa so v Applu to poskušali zanikati, toda borzno poročanje prej ali slej razkrije, da je cesar gol. In tako je Apple včeraj popoldne oz. pozno zvečer po našem času, na prvi delovni dan v novem letu in četrtletju vendarle priznal, da bodo prihodki v pravkar končanem četrtletju nižji od prvotne napovedi in da je glavni krivec – iPhone.

V pismu vlagateljem je prvi mož korporacije Tim Cook obelodanil novo napoved prihodkov za prvo trimesečje fiskalnega leta, ki se je končalo decembra (to bi bilo koledarsko gledane sicer četrto četrtletje)  – 84 milijard dolarjev. V pismu je zamolčal, koliko milijard je napovedal pred dvema mesecema ob objavi rezultatov za fiskalni Q4 2018. Toda podatek delničarji verjetno dobro poznajo – med 89 in 93 milijardami dolarjev prihodkov. Znižanje je torej za skoraj desetino, Cook pa je naštel in pojasnil več razlogov, vendar tudi izpustil omembo glavnega, (pre)visokih cen novih modelov. Prav tako v pismu ni niti enkrat omenjen iPhone XR, ki po vseh dostopnih podatkih najbolj zaostaja za predvidevanji. Kot sem zapisal nedavno – Apple rabi stare cene. Preizkušanje, do kam se da iti s podražitvami telefonov, je verjetno doseglo plafon.

Cookovo pismo je neobičajno dolgo in podrobno. Kot razloge za nižje prihodke (beri – slabšo prodajo) od načrtovanih pa navaja neujemanje četrtletij – iPhone X je svojo pot začel v Q1 2018, XS in XS Max pa že v Q4, ne šele v Q1 2019 –, močan ameriški dolar, veliko novih naprav in zato omejitve v proizvodnji ter gospodarske težave na nekaterih trgih. Kar pa so v korporaciji vse predvideli, vendar menda ne v takem obsegu, kot se je dogajalo. Še posebej situacija na Kitajskem naj bi bila težka, saj se je gospodarska rast v drugi polovici leta, tako Cook, precej upočasnila. K čemur naj bi pripomogle tudi trgovinske napetosti z ZDA. Kar pa v Applu zamolčijo, je vse večja tehnološka in sociološka konkurenčnost tamkajšnjih domačih tekmecev. To se odraža tudi na drugih trgih, v Evropi je tak primer Huawei (skupaj z Honorjem), marsikje po svetu Xiaomi, pa tudi Oppo in Vivo sta se ponekod že dodobra vsidrala.

Nekateri proizvodi naj bi bili tako priljubljeni, da so imeli v Applu težave z zalogami. Med njimi Macbook Air, Apple Watch, iPad Pro. Vendar o kakšnih težavah pri dobavi prej nismo slišali in bolj verjetno je, da sta vsaj prenosnik in tablica predraga, mogoče tudi predobra za potrebe večine potencialnih kupcev. Močan dolar Cook omeni kot enega od vzrokov, da je manj ljudi zamenjalo svoj stari iPhone z novim, ko zapiše:

Potrošniki se prilagajajo na svet z manj operaterskimi subvencijami in podražitve zaradi moči ameriškega dolarja, nekateri pa so tudi izkoristili možnost bistveno cenejše zamenjave baterije v njihovem iPhonu.

Ta poved skriva v sebi več vidikov, ki so vredni kratkega komentarja. Že leta je jasno, da ima iPhone (katerikoli) približno razumno ceno samo v operaterskih ponudbah, nikakor v prosti prodaji. Svetu z manj subvencijami – v sosednji Italiji z vezavami prodani telefoni predstavljajo samo še približno 40 odstotkov vseh – se bo očitno moralo prilagoditi tudi podjetje, ki je zadnjih deset ali enajst let navajeno venomer in povsod uveljavljati svoje pogoje po načelu »vzeti ali pusti.« Da je iPhone XS in tudi XR v Evropi za najmanj sto, lahko pa tudi dvesto evrov dražji kot na drugi strani Atlantika, tudi če upoštevamo našo stopnjo DDV, je še najmanj kriv tečaj dolarja.

Tisti del o bateriji pa implicira vsaj dvoje. Prvič – da Apple že nekaj časa proizvaja tako dobre telefone, da uporabniki ne vidijo potrebe po čem drugem kot sveži bateriji. In drugič – da morda brez tistega znižanja Apple z dokaj visokimi cenami zamenjave baterij namerno spodbuja k nakupu novega telefona, čeprav s starim še ni nič narobe (razen tega, da ga je treba konstantno polniti, k čemur pa pripomorejo tudi nizke kapacitete baterij v jabolčnih telefonih, ki ob degradaciji postanejo res nizke).

Ne bojim se za Apple, še vedno služi bajne milijarde in še vedno izdeluje sijajne izdelke. Ena njegovih redkih težavic je v tem, da te naprave poskuša prodajati z vedno višjimi maržami. Zdaj očitno nekoliko previsokimi, ker so določene kategorije naprav (iPhone!) pred časom dosegle tak nivo, da nove ne privlačijo več kupcev kot nekoč, in ker v nekaterih pomembnih državah gospodarske razmere niso več naklonjene množičnemu preplačevanju logotipa.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.


 

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja