Pet razlogov, zakaj ne bom več kupil »bencinarja« in sploh ne »dizlaša«
Matjaž Ropret 4. septembra 2023 ob 06:09

Ob tem, ko se začenja avtomobilski salon IAA Mobility v Münchnu, s poudarkom na e-mobilnosti – z Marjanom sva na kraju dogajanja -, in po precej prevoženih kilometrih z električnim avtom, tudi v zadnjih dneh več kot 1500 do Berlina in nato od tam do bavarske prestolnice s Volkswagnom ID.4 GTX, lahko znova izlijem nekaj misli o tej temi. Popolnoma jasno mi je že namreč, da je bencinski avto, ki ga tudi še imamo, hkrati naš zadnji z motorjem na notranje zgorevanje.

Preprosto preveč všeč mi je vožnja in vsakdanja priročnost baterijskega. Toda po drugi strani vsakomur, ki ne more polniti doma, in/ali se pogosto odpravlja na daljše poti, še posebej če so te po državah s slabšo polnilno infrastrukturo, priporočam, da v tej rundi kupovanja še ostane na bencinu ali celo dizlu (četudi nikoli nisem bil ljubitelj dizelskih motorjev). Čez sedem in sploh deset let ne samo, da niti tem uporabnikom elektrika ne gine, skoraj zagotovo si jo bodo tudi že želeli. Poglejmo tokrat razloge, zakaj bom sam raje prej kot slej dokončno »presedlal«, v drugem delu čez nekaj dni pa sledijo še razlogi, čemu mnogi še ne bodo.

Tokrat ne bom govoril o ekologiji in tudi ne o stroških. Torej, nižja cena energenta ali servisov na eni in ugodnejša cena novega vozila na drugi strani ne bodo med razlogi, ki jih bom izpostavil. Prav tako ne bom razpredal in se prerekal, katera možnost manj ali bolj obremenjuje okolje. Običajno pridejo ravno ti razlogi v ospredje, a tudi sprožajo kup prerekanja med zagovorniki enega in drugega pogona, kar je precej brezplodno. Osredotočil sem bom na uporabniške vidike, ki po mojem mnenju prej pretehtajo pri odločitvi za eno ali drugo možnost.

Lepa, zvezna vožnja

Električni avto me je razvadil z boljšimi pospeški in spremenil način vožnje s koristnim izkoriščanjem zaviranja. Ne govorim o 3,6 s od 0 do 100 km/h, temveč o tem, da »skoči«, kadar je treba. Znotraj hitrostnih omejitev. Poleg pa je mogoče z rekuperacijo lepo, enakomerno zavirati do bližajoče se omejitve hitrosti (npr. zaradi naselja).  

Vsem je jasno, da ima elektromotor vedno na voljo poln navor in da so zaradi tega avti z njim(i) izjemno odzivni in hitri pri pospeševanju. V vsakdanjih situacijah pa to lastnost začne človek zares ceniti in pogrešati, če se vozi s čim drugim. Ta hitrost z mesta ali pri pospeševanju iz dokaj nizkih hitrosti (pod 40 km/h) tako pogosto pride prav, da je zagotovo med mojimi glavnimi razlogi, zakaj nimam več pravega veselja voziti omenjenega »bencinarja«, četudi je objektivno bolj dodelan in vsestranski, premore spodoben »hlev« (150 konjičev rezgeta pod motornim pokrovom) in ima uradno zelo podoben pospešek od 0 do 100 km/h (malo več kot 8 s). Z električnim namreč lahko dobesedno švignem mimo počasnega tovornjaka, hitreje smuknem skozi kakšen ozek predel te ali one vasi (brez preseganja omejitev), preden se nasproti pripelje kaj velikega, čemur se moram umikati, »zbežim« s kraja, kjer je nastal prometni zamašek, in podobno. Običajen avto z motorjem na notranje zgorevanje večinoma ne omogoča takih manevrov.

Potem je tu zaviranje, ki ga vsaj delno opravlja rekuperacija energije v baterijo. Nekateri avti omogočajo tudi tako močno, da praktično ni treba uporabljati pedala za zavoro. Naš ni tak in morda pogrešam še eno močnejšo stopnjo (kot izbiro), popolnoma enopedalna vožnja pa mi ni pretirano všeč. Toda blaga ali srednja rekuperacija je super, ker se hitro navadiš, da pred začetkom kraja ali omejitvijo spustiš ravno toliko, da prideš na pravo hitrost brez dodatnega zaviranja. Kadar vozim na tempomat, pač prilagodim tega. Fino je, da odvečna energija pri zaviranju ne gre v nič, ampak zvišuje doseg. V klanec resda električni avto porabi precej, a s klanca tudi dosti pridobi. Bencinski zgolj ne porablja, v tank pa ne steče nič nazaj.   

Zakaj bi se prerekal o ročnem ali samodejnem, če sem lahko brez menjalnika?

Še drugi, s prvim povezani vidik vožnje s popolnoma električnim avtom. Občutijo ga sicer lahko tudi tisti s hibridi, kadar ti vozijo brez pomoči termičnega motorja. Menjalnika namreč ni in zato je vožnja še toliko bolj gladka, kajti poleg stalnega maksimalnega navora ni treba »telovaditi« z ročico menjalnika ali čakati samodejnega, da bo prestavil in da bo motor ali dobil ustrezen zagon ali se umiril na zmerne vrtljaje. Prav menjalnik je pogosto omejujoči vidik za tisto, kar sem opisoval v prvi točki. V počasni koloni je premikanje z aktivnim regulatorjem hitrosti, ki zna tudi speljevati, skoraj kot vožnja s samovozečim avtomobilom. Ničesar ni treba početi, nobenega cukanja in drugih nevšečnosti, vmes bi lahko gledal kakšno serijo, če bi se mi zahotelo in če bi bilo dovoljeno. Če meni ne verjamete, lahko povem, da je ta točka daleč na prvem mestu prepričljivih lastnosti električnega avta pri najbolj pogosti uporabnici našega. Nad dejstvom, da ji ni treba preklinjati menjalnika, je naravnost navdušena.

Odličen je za hlajenje in ogrevanje

Razširilo se je prepričanje, da ogrevanje električnega vozila v nizkih zimskih temperaturah ali hlajenje s klimatsko napravo v poletni vročini »požre« ogromno energije in drastično znižuje doseg. Najbolj prestrašeni (in hkrati najslabši v poznavanju osnov fizike in računanju) celo svarijo pred izpraznjenjem baterije v kakšni koloni. Možnosti za kaj takega so zelo majhne. Še več, na osnovi izkušenj trdim, da je električni avto boljši za oba scenarija. Pozimi sem ga nekajkrat odtajal v treh minutah, poleti pa ga uporabljal kot mobilno pisarno, s prijetnimi 22 stopinjami, vmes se je polnil telefon, avto pa ni povzročal nobenega hrupa, izpustov, smradu ali česar koli. Pri bencinskem bi moral ves čas teči motor in pozimi bi se moral ta najprej še segreti, pri električnem ni treba čakati ničesar. Nekateri že ponujajo tudi močnejše priključke USB, ki zmorejo polniti prenosnike, ali celo vtičnice »šuko«, na katere je mogoče priklopiti močnejše porabnike, kot so hladilnik, mikrovalovna pečica, avtomat za kavo ali kakšno orodje.

Juhej, pretežno sem se znebil obiskov bencinskih servisov!

Za vsakdanjo uporabo ni treba avta priklapljati nikjer drugje kot doma. Dosega ima dovolj za veliko večino poti, če ga že kje polnim, ga bolj zaradi parkiranja kot zaradi nuje. Tudi na hitrih polnilnicah smo zelo redko z njim. Ko bomo zamenjali še bencinskega karavana z nečim električnim, bomo zagotovo več polnili kje na avtocesti ali na izletniški oz. počitniški destinaciji, hkrati pa bo ta avto imel tudi večjo baterijo in bo zmogel hitrejše polnjenje z enosmernim tokom, zaradi česar avtocestni postanki ne bodo predolgi (seveda se nadejam, da bo do takrat še kakšen ponudnik, razen Ionityja in Tesle, kaj uporabnega postavil ob slovenskem in tudi hrvaškem avtocestnem omrežju). »Stanja« zaradi polnjenja tako skoraj nimam, medtem ko priklapljanje doma vzame nekaj sekund, kakšno več potem zvijanje kabla okrog polnilnice, ko avto odklopim, na javnih polnilnicah celoten postopek traja malce več, ker je treba zagnati polnjenje, a tudi ne veliko.

Pogosto poslušam ali berem, koliko časa traja polnjenje na daljši poti, to je tudi vedno znova eno prvih vprašanj. Relevantno je samo za tiste, ki se res pogosto vozijo na daljše razdalje. Za veliko večino bo tega »izgubljanja časa« zelo malo, vmes pa si bodo prihranili veliko tistega na bencinskih črpalkah. Na teh, kadar jih še obiščem, skoraj nikoli ne opravim točenja v petih minutah, kakor gre mantra zagovornikov fosilnih goriv, kajti praviloma nisem prvi na vrsti. Odkar je na avtocestah gorivo občutno dražje, je gneča na lokalnih »črpalkah« pogosto taka, da na vsakem točilnem mestu čakajo tudi po trije avtomobili, še posebej v naših koncih, ki so nekoliko bolj turistični. Nič ne pogrešam tega obreda, niti vonja ali preračunavanja, kje se mi najbolj splača ustaviti.

Sčasoma se bo dalo polniti kjerkoli

Ta točka še ni realnost. V bistvu še zdaleč nismo tam. Pa vendar si lahko zamišljam prihodnost s počasnimi priključki na parkiriščih, kjer bodo avti stali dolgo (ob službah, trgovskih centrih, živalskem vrtu, smučiščih, letališčih, pred bloki, itd), običajnimi 11 kW povsod tam, kjer se bomo zadržali od ure do treh ur (mestno središče, kino, gledališče, cerkev, gostilna, itd), ter hitrimi in ultra hitrimi, koder bomo želeli v pol ure naprej. Lepota elektrike je v tem, da jo je mogoče potegniti praktično kamor koli. Tako so lahko tam tudi priključki in za vse še zdaleč ni treba, da so hitri. V nekaterih primerih je povsem dovolj čisto običajno vtičnica šuko ali pa morda polnilnica, ki da je štiri kilovate. Tako se avto v šestih, osmih, desetih urah ali pa celo v več dneh napolni več kot dovolj za pot nazaj domov ali pa vsaj do ustrezne ultra hitre polnilnice. Vem, nismo še tam, niti približno. Vendar upam in vsaj delno pričakujem precej drugačno sliko v začetku ali vsaj pred koncem prve polovice naslednjega desetletja. Morda sem pretiran optimist, toda dejstvo, da je mogoče avto polniti malodane povsod, bi bilo treba izkoristiti.

V drugem delu pa, kot rečeno, razlogi za vztrajanje pri avtu z motorjem na notranje zgorevanje. In morda v tretjem še o hibridih. Kmalu.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje in pol novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
19 komentarjev
  • No ta opis termicnih motorjev je opis kaksnega podhranjenega mlincka ali pa kaksnega old tajmerja. Enako opis menjalnika. Opis lepot elektricnega pa….maxsimalno optimisticen. Realnost je bistveno drugacna in ker mreza polnilnic nikakor ne bo mogla slediti povprasevanju( se posebej ob turisticnih destinacijah) bo cakanje in uskanje polnilnice se velik problem. Da ne imenjam nedelujocih in nepotrebnega kompliciranja pri placevanju. Cena po kilometru polnjenem.na hitri polnilnici pa…..druga zgodba.
    Kako bo popnjenje reseno recimo v Stepanskem ali Fuzunah. Ja to verjetno nikomur ni jasno. Ni problem samo v polnilnicah , temvec da vsa ostala elektro struktura nikakor tega ne premore in brez silnih miljard tega niti ne bo mogla.

  • Kakšna mreža polnilnic?
    Že 5 let vozim Kangoo ZE in ga polnim samo doma ali pa, ker je že tam, na kakšni brezplačni polnilci.

    • Mreža ultra hitrih, kakršno smo npr. zadnje dni uporabljali v Nemčiji. Za daljše izlete in potovanja, najsi bo na morje ali kam drugam, so pač nujne. Drugače pa, ja, tudi mi polnimo skoraj izključno doma. Res pa te daljše poti, tistih nekaj na leto, še vedno opravljamo na bencin.

  • Kolikšen je domet id.4 pri hitrosti 170kmh kot se vozimo ponavasi po.Ger avtocestah? 200km znese?

    • Na celotni tisoč km dolgi trasi do Berlina je bilo mogoče vsega skupaj 150 km brez omejitev. Vse ostalo po Nemčiji 130 ali celo 120 km/h, po Avstriji pa večinoma 110 km/h. Pa tudi tam, kjer ni bilo omejitev, se večinoma ni dalo voziti zelo hitro, ker je bil precej gost promet. Parkrat sva prišla do najvišje hitrosti avta (183 km/h po “števcu”), a morala kmalu znižati, ker je celoten tok prometa šel počasneje. S hitrostjo okrog omejitev se da s polno baterijo narediti do 350 km, tako da bi najbrž pri 170 km/h tudi naneslo 200 km.

    • Ko sem v drugem odstavku prebral, da nam v roku 10 let elektrika “ne gine”, sploh nisem več nadaljeval, ker vsi vemo, da bomo v to prisiljeni s strani lobijev in ne zato, ker nam bo “elektrika” tako všeč.

      • Mogoče vseeno preberite do konca. 😉 Je pa zelo priročno dogajanje vedno znova naprtiti nekakšnim “lobijem”. Glede bencinskih in dizelskih (če bodo slednji sploh še zdržali do naslednjega desetletja) čez deset let pa sem že pisal – https://tehnozvezdje.si/kaksna-bo-sploh-ponudba-bencinarjev-in-dizlasev-l-2035-in-kdo-jih-bo-se-hotel/ Na kratko povedano, se bo ponudba hitro krčila in bo vse manj atraktivna, ko bodo obstoječi modeli in nove, zadnje generacije tovrstnih prišli do izteka svojega življenskega cikla na trgu.

        • Heh…. kakšna reklama, ohhh in sploh…
          Ja gospod Ropret, vse lepo opisujete in hvalite. Jaz vas bom pa deloma demantiral. Zakaj! Zato, ker na nekaj zelo pomembnega ste pa popolnoma pozabili.
          Zima.
          V nagovoru ste pohvalili kako hiter in okreten je električni avto. Pa vi veste, da kot takšen, ki ima takoj polni navor NIKAKOR ne more v hrib na ledeni ali zasneženi cesti? Še niste poskusili? Recimo, da vam je to zdaj moj challenge.
          Jaz delam pri Pošti Slovenije. Imamo v uporabi električno vozilo znamke Renault Kangoo. Za razvoz pošte po okoliških hribih. Vse lepo dokler je lepo vreme. Ko pa se zgodi že omenjeno, potem pa že najmanjši hribček z električnim avtomobilom ni več prehoden. In kaj se zgodi? Spet pride prav en dizelaš Z MENJALNIKOM, ki naredi to, kar električni ni mogel.
          Seveda je problem v navoru, ki je za zimske razmere prevelik.
          Predlagam vam, da o čemur koli kaj pišete, da pišete o vseh dejstvih in ne samo o tistih kar vam je všeč in dobro.

          • Obožujem tak pokroviteljski odnos, približno enako pa tudi površno branje člankov. Dvakrat sem napisal, da so to (moji) razlogi za električni avto, razlogi za bencinskega ali dizelskega pa sledijo čez nekaj dni v ločenem članku. Poleg tega pišem z vidika običajnih uporabnikov, ne različnih dostavljavcev, obrtnikov in drugih, ki so na cesti zaradi službe (ne zgolj na poti v službo). Skoraj vsak električni avto ima tudi vsaj eko način, ki mu zmanjša moč in navor, oba se da dozirati s pedalom, nekateri imajo še način za spolzko ali sneženo podlago, lahko pa tudi dva motorja in s tem štirikolesni pogon. Do doma imam klanec in sem na Gorenjskem, pa je povprečno ena dan na zimo tak, ko bi lahko imel težave, če sploh.

  • Že 6 let vozim pretežno EV. Vsako leto je, razen službenih potovanj v Nemčijo, na vrsti tudi kakšno počitniško potovanje. Predlani Portugalska, lani Norveška, letos Francija. Potovanje poteka v ritmu približno 200 – 250 km, 20 -30 minut postanka na (pretežno Ionity) polnilnici. Tudi z dizlom ni bilo bistveno drugače, saj je potrebno pretegniti noge, obiskati WC, kaj popiti ali prigrizniti. Le enkrat se mi je na Norveškem zgodili, da sem moral 5 minut čakati, da se je ena od polnilnic sprostila. Vsakodnevna uporabnost pa za tiste, ki živimo v hiši ali pa imamo možnost polniti v službi, sploh ni vprašljiva.

  • Elektriko vozim 6 let. Ni bilo vse gladko, ioniq ima le 200km dometa polnilnice pa katastrofa. Sedaj imam Teslo. Čisto druga zgodba. Lahko se zaneseš na polnilnice, hitrost polnjenja je cca 600km/h kar je 3x toliko kot pri ostalih. V 15 min lahko napolniš če ti kaj zmanjka. Jih je pa malo. Hibridna tehnologija je stvar prihodnosti. Najboljše iz obeh svetov.

    • V določenih segmentih, kot so superšportniki, terenci in morda še kakšen, zelo verjetno. V množičnih kategorijah vozil pa mislim, da hibridi niso nič drugega kot vmesna stopnja do takrat, ko bodo električni imeli “dovolj” dosega tudi za največje skeptike in bodo nekoliko bolj cenovno dostopni.

  • Hmm .. skoraj bi verjel, a to velja samo za ljudi z globljimi žepi…..
    Zanima me kdo lahko kar tako da 15000 € za nove baterije?
    Prav tako mi je laže tankat kot vsaki drugi dan priklapljat…
    Ekologija je res v mestih, ampak skupni oglični odtis je večji pri E-vozilih…

    • Praktično en sam model avta ima težave z dolgotrajno vzdržljivostjo baterij, ker pač nima tekočinsko hlajenih. Pri vseh ostalih tega ni, zato tudi ne nikakršnih menjav. Seveda se zgodi kaka tu in tam, vendar je značilnost vsake naprave, da se pri manjšem odstotku pojavijo nepričakovane napake. Glede tankanja ali domačega priklapljanja pa se absolutno ne strinjam in tudi glede zadnje točke ne. 😉

  • Sponzoriran članek.Vsaj tako deluje….Sem že v preteklosti bil skeptik kaj bo s ceno elektrike, sedaj sem prepričan v to da ga ne kupim.Izsiljujejo nas da gremo na elektriko medtem ko se ta draži ko nora.O tem koliko bo stalo javno polnjenje in kako bodo v blokovskem naselju polnili raje ne bom.Na naši ulici so “zrasle” tri Tesle in dve home elektrarni pa je že problem z omrežjem.Elektrika, ne hvala.Ko padejo cene na raven ” za ljudi” in se domet poveča, mogoče a bo zato potrebna nova tehnologija.No Toyota baje dela na njej, mogoče bo to zame….

    • Kdaj se je elektrika podražila v zadnjem času (po tem, ko se je situacija po začetnem ukrajinskem šoku umirila), sploh pa “kot nora”? Tudi jaz raje ne bom o “rekla-kazala” zgodbah o problemih z omrežjem zaradi parih avtov in elektrarn.

    • V povprečju avto v Sloveniji naredi 1.000 km/mesec. To je pribljižno 150 do 200 kW/h elektrike porabljene na mesec. In uporabniki e-vozil večinoma polnijo v ugodnejši tarifi, ko omrežje ni obremenjeno. V povprečju gre to 5 kW/h elektrike na dan.
      Zanimivo mi je predvsem to, da pa noben od nasprotnikov ne izpostavi, koliko dnevno porabijo toplotne črpalke za ogrevanje domov. in to v tistih urah, ko je omrežje že tako ali tako zelo obremenjeno.
      Kdor vidi tako velike težave s polnjenjem električnih vozil doma, enostavno ni domač z matematiko in si ne zna izračunati, da njegova toplotna črpalka pozimi v povprečju porabi več elektrike, kot vsi sosedovi avtomobili.
      Kar se tiče degradacije. Imam preko 100.000 km pa ni opazne še prav nobene degradacije. Razen prvih nissan leafov sem prepričan, da bodo vsi ostali električni avtomobili obrnili preko 300.000 km, pa degradacija baterije ne bo bistvena. Seveda so tudi izjeme, ko gre kaj narobe, ampak to so skrajni in redki primeri. Poznam veliko lastnikov električnih vozil in vsi po vrsti uporabljajo avto brez težav in so zelo zadovoljni. Se mi zdi, da so najbolj nezadovoljni z električnimi vozili tisti, ki jih sploh še nikoli vozili niso.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja