Začetek nečesa … enakega kot prej
Matjaž Ropret 19. marca 2018 ob 08:50

A1 že začenja “praznovanje” prve obletnice preimenovanja iz Simobila. Zato je čas za mojo oceno, ker mislim, da veliko razlogov za veseljačenje ni. Danes A1 ni niti v boljše finančnem položaju niti lepše zapisan pri uporabnikih kot je bil pred enim letom Simobil.

Še pred preimenovanjem sem zapisal, da ni hudo pomembno, kako se podjetje predstavlja uporabnikom. Izkazalo se je, da sem vsaj delno imel prav, ker se dotično podjetje z novim imenom in znakom obnaša pretežno enako. Vedno poskuša biti malo drugačno, a ne dovolj, dati kakšen bonbonček v primerjavi z drugimi operaterji, a takega, ki naročnikov ne zanima pretirano in poslovnih knjig ne obremenjuje preveč, rado bi bil tehnološki prvak, a v to vseeno ne bi vložilo preveč. Enakost ne čudi, saj so tam isti ljudje, ti pa pač svojega razmišljanja in načel zaradi drugačnega napisa pred stavbo ne bodo spreminjali.

Kaj je A1 počel v tem letu? Obljubljal je bum in »začetek nečesa izjemnega,« v praksi pa smo dobili dve lepi ponudbi in nekaj malenkosti, zraven pa veliko zamujenih priložnosti in tudi kar precej starega poslovnega »ziheraštva«. Verjetno najbolj izrazita posebnost je bila začetna ponudba za roaming, saj s(m)o naročniki lahko celotne količine prenosa podatkov porabili kjer koli po Evropi. Vendar so nam kasneje to ugodnost umaknili, ostala je le še pri posebnem paketu iz tega obdobja. Druga lepa poteza je ta čas aktualen »hibrid«, kombiniranje fiksnega dostopa do interneta z mobilnim, da naročnik dobi take hitrosti, kot bi jih moral ob dobri liniji. Za razliko od Telekoma Slovenije pri A1 ni doplačila za tak dostop.

Vse ostalo je bilo precej manj navdahnjeno. Dolgo napovedovana konvergenca, združitev fiksne in mobilne ponudbe, je bila mlačna. Neomejeni mobilni podatki, ki so bili v resnici omejeni na 50 GB, in nekaj popustov ni nikogar pretreslo. Prav tako ne prenovljeni paketi mobilne telefonije, ki na trg niso vnesli nič prelomnega niti v cenovnem niti v vsebinskem smislu, tu sta v zadnjem letu tempo narekovala HoT in Telemach. Prav tako nisem zasledil novih storitev in tehnologij. Pri hitrostih omrežja (LTE-A) ni bilo veliko napredka. Za boljšo in zmogljivejšo fiksno pokritost niso položili niti metra kabla. Pri televiziji zaostajajo še pri sliki HD, o kakšnem 4K ni niti govora in njihova televizijska aplikacija, naj bo to A1 Now ali Mobia TV, je konkretno slabša od vseh konkurenčnih. In kar je najbolj žalostno, od preimenovanja do danes ni niti za ped napredovala. Telekom razvija in tudi že prodaja nove storitve, kot sta e-oskrba in platforma za internet stvari, pri A1 ni videti česa takega, kot da je vse skupaj zastalo.

Predvsem pa se mi zdi velika škoda, da nekdaj glavni izzivalec vodilnega operaterja – počasi to že postaja Telemach – ne pokaže niti trohice drznosti in se vedno oklepa preračunov v excelu. Začelo se je seveda že pred leti, ko niso bili pripravljeni odšteti 120 oz. 150 milijonov (in mogoče še kakšnega zraven za ureditev vseh papirjev glede lastinštva omrežja) za T-2. In nadaljevalo z neodstopanjem od administrativnih stroškov ter poskusom uvedbe »pavšala«. Še v izdihljajih Simobila bi se lahko profilirali z drugačno televizijsko ponudbo, a so pokleknili pod zahtevami Pro Plusa in strahovi pred izgubljanjem naročnikov, četudi fiksni del (Amis) ni njihov osrednji del in so edini od velike četverice, ki bi si tu lahko privoščili kakšno na prvi pogled samomorilsko potezo. Nato niso storili ničesar drastičnega na mobilnem delu, ohranili so cenovno pozicijo, zmerno povečali količine in dodali nekaj stvari, ki malokoga ganejo, denimo roaming v Makedoniji in Srbiji. Uvedli so sicer družinsko povezovanje naročnin (dodatne uporabnike za nižjo ceno), kar pa so zapletli enako kot konkurenca, z nepotrebnim prenašanjem lastništva cenejše naročnine. Zdaj pa so napovedali podražitev (to itak počne tudi konkurenca) in znova pokazali, da ne razumejo ameriškega sistema nadgradne prodaje (upselling). Ta pravi, da kupcu, ki ti je že tako ali tako pripravljen odšteti pošteno vsoto denarja (v njihovem primeru iz meseca v mesec), ponudiš atraktivno ceno za še precej boljšo ponudbo. Pri tem ni nujno, da kupec »nadgradnjo« res potrebuje, pomemben je njegov občutek, da je dobil ugodno kupčijo. Če je pet evrov za dodaten gigabajt prenosa podatkov atraktivno, naj me kdo prosim polije z vedrom mrzle vode. Nesorazmerje med tistim, kar dobiš v paketu in tem dodatkom je ogromno. Pa je to samo en primer. Lahko bi omenil še roaming, kjer še vedno čakam na kakršne koli opcije za gigabajte zunaj EU, višje hitrosti, dodatne kartice SIM in še marsikaj. Še najbolje jim gre pri popustih na telefone. Prav tam, kjer si najmanj želim njihovih intervencij.

In da ne bo vse samo čez palec in subjektivno, lahko stanje na hitro pogledamo še skozi številke. Nekoč so se Simobilovci malodane pretrgali, da so dosegli 60 milijonov evrov EBITDA (dobička pred obrestmi, davki in amortizacijo). Vmesni rezultati (letnega poročila matične avstrijske družbe še ni) kažejo, da so lani komajda prišli čez 40 milijonov. Tudi prihodki so le marginalno zrasli, za 0,9 odstotka, z 214,1 na 216,1 milijonov evrov. In z dvesto milijoni prihodkov se je Simobil spogledoval že brez Amisa, jih tudi presegel, a takrat s pomočjo 30-milijonske poravnave s Telekomom.  Pa vseeno, zaradi zlorabe monopolnega položaja vodilnega operaterja je nastala poslovna škoda in dejstvo je, da zdaj s konvergenčno ponudbo A1 dosega slabše rezultate kot prej s samo mobilno.

Rad bi videl pogumnejši, odločnejši, atraktivnejši, napadalnejši, hitrejši, manj preračunljivi A1. Želim si, da bi res pokazal in ponudil kaj izjemnega. Rabimo ga za zdravo konkurenco. HoT in podobni palčki pač ne morejo usmerjati dogajanja in zares prestrašiti glavnih operatersko-medijskih konglomeratov. Nekdo z zaledjem – A1 ga ima v Avstriji oz. Mehiki – mora poskušati s čim nekonvencionalnim. Mora biti antipod dolgočasnim in počasnim telekomom. Pa se v Sloveniji že nekaj časa zdi, da je dogajanje ravno obratno. Več zanimivega prihaja s Cigaletove kot s Šmartinske in nad tem v A1 nikakor ne morejo biti ponosni. Še manj pa nad neizpolnjevanjem svojega rahlo pretencioznega oglasnega slogana.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.


 

Booking.com INT
Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
1 komentar
  • Odlično, se popolnoma strinjam. Naj nekdo pošlje ta članek, s katerim se strinjamo tudi stranke in potencialne stranke A1, upravi A1.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja