Slovenska kultura je zdaj v Facebookovem primežu, a je prej preveč zlezla v njegovo naročje
Matjaž Ropret 27. aprila 2018 ob 09:54

Na blogu spletišča Kulturnik, ki ga vzdržuje društvo Ljudmila, sta Alenka Pirman in Luka Frelih včeraj objavila zapis s pojasnili in potencialnimi rešitvami težave z napovedmi kulturnih dogodkov. Na kratko je glavni problem v tem, da je večina organizatorjev svoje napovedi v zadnjih letih preselila na facebook, upravljavec največjega družabnega omrežja pa je pred dvema tednoma zaprl dostop do vtičnika, ki je omogoča izvoz ključnih podatkov in objavo (agregacijo) napovedi tudi na Kulturniku. Rešitev je očitna, ne pa takoj izvedljiva – rešiti se odvisnosti od zaprtih platform, ki lahko v vsakem trenutku spremenijo pravila igre.

Tudi pisca iz Ljudmile brez težav ugotovita, zakaj je glavnina kulturnih društev, zavodov in ostalih prirediteljev kulturnih dogodkov prešla na objavljanje napovedi na njihovih straneh na facebooku. Zaradi praktičnosti in ker je bilo zastonj. Lani so pri Ljudmili zajeli 18 tisoč napovedi na omenjenem omrežju, kar je predstavljalo 60 odstotkov vseh. Več kot polovice najav torej zdaj zunaj facebooka ni mogoče videti.

Objavljanje zgolj in izključno na največjem družabnem omrežju – in enako bi veljalo, če bi se društva in zavodi preselili na kakšno drugo podobno platformo – je problematično iz več vidikov. V osnovi so te informacije dostopne samo uporabnikom točno določenega družabnega omrežja. Kdor tam nima ustvarjenega uporabniškega računa, ne more prebrati ničesar. In so ljudje, ki ga nočejo imeti, kultura (ali kaj drugega) pa jih zanima. Prav zato so v Ljudmili vzpostavili način za pobiranje informacij s facebookovskih strani (v bazi jih imajo 1200), ki pa so jim ga zdaj onemogočili. Facebook že ves čas gradi platformo, vzporedno odprtemu internetu, zanimajo pa ga zgolj njegovi lastni interesi, ne interesi uporabnikov. Tako lahko, ker se mu v določenem trenutku zdi najbolj primerno, onemogoči dostop do podatkov prek vtičnikov, kar pomeni, da ni mogoče več ničesar izvoziti s platforme. Mogoče je to v luči škandala Cambridge Analytica in splošne uredbe o varstvu podatkov (GDPR) tudi edino pravilno, a še bolj potencira naravo zaprtega vrtička. In kdor vrtnari samo znotraj, je obsojen na publiko, ki se sprehaja tam. Pa tudi ta publika ne vidi nujno vseh objav, ker upravljavec ves čas spreminja in prilagaja algoritme. Predvsem temu, da se brez dodatnega plačevanja (»promoviranja objav«) ne doseže prevelikega števila uporabnikov. »Plačaj še evro ali dva, pa boš dosegel dodatnih dva tisoč ljudi.« Na ta način in z oglasi kalifornijsko podjetje služi milijarde. V letošnjem prvem četrtletju natanko 12 milijard dolarjev.

Nauk je povsem jasen. Facebook je lahko eden od kanalov. Zaradi številčnosti občestva ali občinstva, kakor hočete, je zagotovo pomemben. Vsakdo, ki hoče biti na internetu viden in neodvisen, pa se mora predvsem zanašati sam nase in na odprte platforme in rešitve. Svoja spletna stran je nujna, danes je res ni težko postaviti in najti cenovno ugodnega prostora, kjer varno živi. V Ljudmili priporočajo tudi uporabo ustreznega koledarja s strojno berljivim tokom RSS in seveda pravilno izpolnjenimi polji. Tako gredo lahko podatki k agregatorju brez kakšnega dodatnega truda. Zdaj se je najlažje jeziti na Facebook, toda prej je sistem s tem omrežjem vsem ustrezal. Vse se vrača, vse se plača, smo rekli včasih. Pa tudi v angleščini obstaja podobno reklo – what goes around comes around. Če se le kaj naučimo iz teh lekcij.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.


 

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
1 komentar
  • Kot neuporabnik Facebooka me precej moti dejstvo, da mnogi organizatorji objavljajo svoje dogodke izključno na tem omrežju, ki je zame nedostopno. To je precej nevarno početje, kot se je zdaj izkazalo, saj so podatki pač Facebookovi in če se lastnik tako odloči, organizator v hipu ostane brez baze svojih uporabnikov.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja