Plačaj več, če hočeš svoj burger takoj
Matjaž Ropret 25. januarja 2018 ob 08:51

Internetna nevtralnost je pojem, ki ga marsikdo ne razume, pa se dotika vsakega uporabnika. Še najlažje jo je ponazoriti s prispodobami z drugih področij. Kar ni nova taktika, saj je že Jezus Kristus govoril v prilikah, da so si njegovi poslušalci lahko bolje predstavljali, kaj jim razlaga. Pred časom so nekatere evropske potrošniške organizacije že posnele videe, ki so z realnimi primeri (v trgovini, pekarni, …) pokazali, kaj se zgodi, če nevtralnosti ni. Zdaj je nekaj takega storil tudi Burger King.

Video, ki si ga lahko ogledaš spodaj (a prej lahko še prebereš do konca), je del kampanje proti odpravi internetne nevtralnosti v ZDA. Kot je znano, je tamkajšnji telekomunikacijski regulator, Federal Communications Commission (FCC) s tesno večino decembra izglasoval razveljavitev pravil, ki jih je sam postavil v prejšnji zasedbi. To pa bo dalo operaterjem in ponudnikom vsebin proste roke, da bodo pri prodajanju svojih storitev zaračunavali hitrejši in prednostni dostop.

Prav na to se osredotoča video. Veriga restavracij s hitro hrano v njem uvede tri čakalne dobe za svoj najbolj priljubljen burger. Kdor ga hoče dobiti takoj, mora plačati 26 dolarjev, polovična cena pomeni »hitro« pripravo, osnovnih pet dolarjev, kolikor sicer stane ta sendvič, pa kar dolgo čakanje nanj. Kupci, ki izberejo »hiperhitro« možnost dobijo svoj sendvič pred drugimi, in kdor noče plačati več, mora čakati, četudi je Whopper že pripravljen in v restavraciji ni nobene gneče. Za piščančje sendviče in krompirček, ki se korporaciji bolj izplačajo, pa ni nobenega čakanja. Kupci nad spremembami, ki so jih pričakale v restavraciji, niso niti malo navdušeni.

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.


 

Podobno je pri spletnih storitvah. Tiste vsebine, ki za katere se bo operater dogovoril s ponudnikom in mu bo v interesu, da jih uporabniki naročajo, bodo poceni in s hitrim delovanjem. Za druge pa bo treba plačati več ali doplačati, da bodo delovale enako dobro kot prve. Primer bi bil, če bi operater kot primarno storitev ponujal Netflix, medtem ko bi Voyo z osnovno naročnino deloval samo pri standardni ločljivosti, za boljšo sliko (hitrejši prenos podatkov) pa bi bilo treba konkretno doplačati.

Utemeljitelj izraza internetna nevtralnost Tim Wu se je na Twitterju oglasil s komentarjem, da video dobro prikaže v čem je poanta tega načela. Da pač ni dobra ideja omogočiti korporacijam umetno ustvarjanje pomanjkanja in zastojev ter zaračunavanje, da se temu izogneš.

Seveda se je Burger King osredotočil samo na en vidik nenevtralnega prodajanja hrane. Možnosti zlorab je še veliko več, predvsem v povezavi z izkoriščanjem monopola, v kar pa se najbrž niso želeli spuščati, da si ne bi nakopali kakšne tožbe. Kako se bo razpletal ameriški boj za nevtralnost bomo še videli, glede na to, kdo sedi v Beli hiši, pa zagovornikom odprtega in za vse enakega interneta ne kaže najbolje.

Booking.com INT
Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od začetka leta 2009 do jeseni 2016 urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja