Nastavi, kaj vse Google lahko izve o tebi
Matjaž Ropret 13. februarja 2017 ob 13:07

Med brskanjem po spletu se lahko od časa do časa prikaže Googlov opomnik glede zasebnosti. Kaj vse je mogoče nastavljati v njem in kaj je sicer pri tem ponudniku še mogoče prilagajati glede zbiranja podatkov?

Tak opomnik se lahko prikaže povsem naključno. Splača se preveriti nastavitve, ki jih prikaže.

Že kakšni dve leti velja, da je pri Googlu na voljo več možnosti nadzora nad zasebnostjo kot pri večini drugih ameriških ponudnikov (Facebook, Twitter, …). V nastavitvah računa je namreč več razdelkov, kjer uporabnik lahko spreminja parametre, kaj od njegove dejavnosti na spletu se prenaša v strežnike ameriškega podjetja in kaj ne. Kje je prednost takega zbiranja in obdelovanja podatkov, zakaj bi bilo dobro, da Google ve, katere spletne strani sem obiskal, kje se bil s telefonom, katere naprave uporabljam ali kakšne glasovne ukaze sem dajal telefonu? Predvsem zato, da so priporočila iskalnika in odgovori glasovnega pomočnika (pa tudi pomočnika na telefonu) boljša, »bolj prilagojena« posamezniku. Nekaterim je to všeč, saj imajo občutek, da s tem dobijo večjo vrednost, da jim gugl dejansko bolj pomaga, da je bolj »oseben«. Drugim, tudi meni, pa ne, ker taka »priporočila na osnovi zanimanja« uporabnika zapirajo v mehurček njegovih interesov in mu ne kažejo širine informacij, zraven pa je še občutek, da nekdo, četudi samo računalniški algoritmi, ve preveč o meni.

Omenjeni opomnik daje različne možnosti, glede na to, ali je uporabnik takrat, ko se prikaže, prijavljen v svoj račun pri Googlu (če ima odprt Gmail ali kakšno drugo od storitev spletnega velikana) ali če ni. Tudi takrat, ko nisem prijavljen, namreč Google privzeto zbira podatke o mojem brskanju. Ne poveže jih sicer z računom, jih pa z mojim računalnikom oz. številko IP, saj v brskalnik namešča piškotke. V nastavitvah, ki jih ponudi ta opomnik, je mogoče izključiti prikazovanje oglasov na podlagi zanimanja (znotraj domene google.com in zunaj nje) in shranjevanje zgodovine v Youtubu. Oglasi na osnovi zanimanja pomenijo, da se mi takoj, ko nekje preverim ceno mikrovalovke, povsod začnejo prikazovati oglasi za te pečice, čeprav je morda sploh ne kupujem. Zato mogoče ni napačno izključiti tovrstnega oglaševanja in bodo vsaj oglasi, ki jih servira Googlov sistem Ad Sense, malo manj nadležni.

Zgodovina iskanja in brskanja po spletu gre lahko v Googlove strežnike, lahko pa tudi ne.

Še bolj zanimivo je seveda tisto, kar je mogoče nastavljati (izključiti), ko je uporabnik prijavljen v svoj račun. To je mogoče vedno najti v meniju Moj račun (klik desno zgoraj na ikono z imenom in potem na opcijo Moj račun). Tam so trije glavni razdelki. Prvi je namenjen prijavi v račun in varnosti (sign-in & security). Tu je mogoče kot način za prijavo določiti telefon, kar pomeni, da ni treba vedno vpisovati gesla, ampak samo odkleniti telefon in na njem potrditi prijavo. Ta možnost se mi zdi elegantnejša od klasičnega dvostopenjskega preverjanja (2-step verification), kjer uporabnik dobiva kratka sporočila na svoj mobilnik.   Poleg tega se tu spreminja geslo in vpisuje telefonska številka in drugi e-poštni naslov za morebitno obnovitev računa oz. pošiljanja obrazca ob pozabljenem geslu. V tem razdelku so sicer vidne še moje naprave, shranjena gesla in podobne zadeve. Kar koristno je vsake toliko časa malo poškiliti v podatke, kje vse se prijavljamo v Googlove storitve.

Google lahko prek svojih mrež (Ad Sense, Adwords) prikazuje “personalizirane” ali splošne oglase.

Glavno, kar nas zanima tokrat, je v drugem razdelku – osebni podatki in zasebnost (personal info & privacy). Tu se vidi, koliko Google ve o posamezniku, in da izključiti večino sledenja, ki ga algoritmi opravljajo, da lahko dajejo prilagojene, »personalizirane« predloge. Najprej so tu nekatere splošne nastavitve – izključiti je denimo mogoče deljenje lokacije z drugimi uporabniki in pogledati, kaj oni prek Googla lahko izvejo o meni – predvsem pa štirje pomembni sklopi nastavitev. V prvem (kontrolniki za dejavnost) uporabnik določa, kaj vse gre na Googlove strežnike. Izključiti (v bistvu prekiniti, dati na pavzo) je mogoče shranjevanje podatkov o brskanju po spletu in iskanju na googlu, o lokacijah, kjer se uporabnik nahaja, o napravah, ki jih uporablja, o glasovnem iskanju na teh napravah, o iskanju in ogledanih videih na portalu Youtubu. Še posebej za prvo postavko se splača vsake toliko časa preveriti, ali je vključena. Sam sem bil prepričan, da je na pavzi, a se je očitno nekoč samodejno vključila nazaj. Drugi sklop omogoča pregled vsega, kar je na osnovi teh nastavitev shranjeno. In tudi izbris, ali vsega ali posameznih informacij. V tretjem sklopu se vključi ali izključi oglase na podlagi zanimanja. Seveda vklopljena opcija ne bi imela pravega smisla, če bi v zgornjih nastavitvah prekinil zbiranje moje spletne aktivnosti. In prav lahko se zgodi, da bodo »nepersonalizirani« oglasi dokaj nenavadni. V naslednjem sklopu je mogoče izvoziti svoje podatke (po e-pošti ali neposredno v oblačno shrambo). Čisto spodaj pa še dodati skrbnika računa.

Tretji razdelek so še same nastavitve računa (jezik, črkovanje, itd) in med drugim upravljanje shrambe Google Drive. Tam se vidi, koliko je prostora v shrambi (tudi, kdaj poteče kakšna promocija, ki je s telefonom ali računalnikom za leto ali dve povečala število gigabajtov v oblaku) in naroča na dodatno količino. Trenutno 100 GB stane 20 evrov na leto, 1 TB pa sto evrov na leto.

Odločitev, kaj Googlu dovoliš vedeti in shranjevati o tvojem spletnem obnašanju, je seveda tvoja. Sam imam večino možnosti izključenih, ker pač nočem, da je preveč mojih informacij na strežnikih, tudi če jih »berejo« samo boti. Se pa zavedam, da so zato določene storitve, recimo predlogi v Youtubu, pa tudi iskanja in še posebej kartice Pomočnika Google (Google Now) zato zame pretežno neuporabne, ker pač temeljijo na tem, da algoritmi uporabnika čim bolje spoznajo. In če jim ta tega ne dovoli, mu lahko dajejo samo splošne predloge. Kar pa včasih sploh ni slabo.

 

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.


Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od leta 2009 do letošnje jeseni urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja