Mogoče mi manjka domišljije, ampak res ne vem, kaj in kako bi snemal 360-stopinjsko
Matjaž Ropret 18. novembra 2016 ob 11:15

Mišljeno je bilo, da bo tale zapis test kamere Gear 360. Kamere, ki snema vseobsegajočo, 360-stopinjsko sliko. Ampak mi je njeno testiranje in poslušanje zadnjega Fotkasta postavilo precej dvomov o smiselnosti, izvedljivosti in uporabnosti takega snemanja. Mogoče me bo kdaj kdo prepričal, da je mogoče s tem zajeti neverjetno atraktivne in nenavadne posnetke, ampak za zdaj se mi zdi nasprotno.

Glavni problem – kaj sploh snemati ali fotografirati? S fotoaparatom ni težav pri iskanju motiva. Tudi če je samo majhen cvet, se mu približaš, nastaviš na makro, in imaš lep posnetek rožice z zabrisanim ozadjem. Pri 360 stopinjah je stvar popolnoma drugačna. Ni mogoče izpostaviti nečesa posameznega, kamera zajame vse. Tisto, kar izgleda lepo, in bi rad imel na posnetku, in še vse ostalo naokrog. In, kot je v Fotkastu rekel tudi profesionalni snemalec Peter Prevec:

Če imaš tako kamero, se mora vsenaokrog nekaj dogajati, drugače je vse skupaj samo igračkanje.

Zelo malokrat pa je tako, da bi se res v celotnem vidnem polju nekaj dogajalo. In tudi kadar se, nastopi še dodaten problem. Kako to posneti? Bolj konkretno, kam in kako postaviti kamero, da bo kot snemanja v redu in da ne bo pol pogleda zavzemal obraz snemalca. Držanje kamere nad glavo se ne obnese najbolje. Če jo postaviš na tla na njene majcene nogice, snemaš travo ali asfalt. Najboljši način je prilagodljivo stojalo, ki pa ga je treba imeti s seboj, najti pravi prostor za njegovo postavitev, in potem še upati, da ne bo vsega skupaj nekdo nepoklican odnesel.

Sama slika s kamere sicer še zdaleč ni slaba. Skupna ločljivost je 4K ali 30 milijonov točk za fotografije in rezultati so boljši kot z recimo Ricohovo Theto S. Ni mi pa všeč pogled v teh videih skozi očala za navidezno resničnost, denimo Gear VR. Kot snemanja je precej širok in vsi akterji na posnetku se zdijo nekako preveliki in previsoko. Kaj pa vem, mogoče bi s pravo postavitvijo kamere ujel bolj naraven pogled, ampak takoj nastopijo prej opisane dileme.

Sprašujem se, za kakšne namene bi tako snemanje res prišlo prav, kdaj bi se izkazalo. Telekom Slovenije je v natečaju poskusil pritegniti nadobudne filmarje. Izdelke si lahko še do konca Liffa ogledate v Cankarjevem domu. Ampak Prevec je skeptičen do snemanja filmov s takimi kamerami:

Za filmsko produkcijo se 360 ne bo obnesel, ker je pri filmu glavna manipulacija. Če prepustiš zorni kot gledalcu, film ne dobi tiste čustvene note, ki jo ustvariš s pravim kadriranjem, s posebnimi koti, širokimi ali bližnjimi posnetki, izbranimi z namenom. Če ima gledalec možnost izbiranja, kam bo gledal – gor, dol, levo, desno – bo vse šlo mimo. Lahko bo zgodba še tako dramatična, pa se ga vse skupaj ne bo posebej dotaknilo. V grozljivkah pogosto suspenz ustvarijo samo z glasbo, kakšnimi čudnimi koti, zapiranjem prostora za igralcem. Če bi bilo to posneto s 360-stopinjsko kamero, bi se temu smejali.

Dve glavni vsebini v 360, ki ju proizvajalci in avtorji izpostavljajo na predstavitvah, so koncerti in ogled turističnih znamenitosti. Oboje je lahko zanimivo, ampak samo, če je posneto profesionalno. Običajen kupec take kamere bo ali na koncertu (če mu jo bodo sploh pustili odnesti v dvorano ali na štadion) ali sredi trga v Rimu težko posnel ali fotografiral kaj pametnega.

Več smisla ima to za novinarsko-snemalne ekipe medijskih hiš, ki lahko na ta način prikažejo vzdušje na demonstracijah, notranjost galerije, kakšen trik profesionalnega športnika ali še kaj četrtega. Vendar se na tako snemanje pripravijo, se dogovorijo za posebno obravnavo, imajo potrebna znanja. Mediji, kot sta Delo in New York Times, so že precej resno zakorakali v 360-stopinjsko snemanje, a bomo videli, koliko časa bo trajala njihova vnema. Pa tudi, kako bo publika sprejela tak način prikaza, ki skorajda zahteva ogled z očali, kartonkom, skratka nečim, kar popolnoma zapre pogled.

Težava je tudi pri nalaganju in deljenju takih vsebin. Posnetki s konkretne Samsungove kamere gredo na youtube v pravem formatu, če jih uporabnik naloži neposredno z aplikacije Samsung Gear 360. Če jih prenese na računalnik in od tam nalaga v youtube, jih ta ne prepozna kot ustrezne in izvrže napako (»posnetki niso v podprtem formatu«). Treba jih je opremiti z dodatnimi metapodatki, kar je za običajnega uporabnika že preveč. Na facebook gre fotografija v 360-stopinjski obliki, a porezana spodaj in zgoraj. Na računalniku se vidi dva kroga, tako kot kamera posname, treba je namestiti ustrezen program, ki posneto pretvori v nekaj uporabnega.

Sama kamera je sicer dobra. Izdelana kot tank, lahko pade z višine na tla, lahko jo moči dež, vse preživi brez težav. Kot rečeno je slika kar kakovostna za ta cenovni razred (cca 400 evrov). Povezovanje s telefonom – mislim, da čez neposredni wi-fi, lahko pa se motim, ampak niti ni pomembno – ni bliskovito hitro, a vseeno še nad mejo, pri kateri uporabnik izgubi potrpljenje. Kot se je dogajalo s kakšnimi drugimi izdelki s podobnim povezovanjem. Aplikacija je dokaj enostavna.

Ampak vse to je postranskega pomena. Take kamere za domačo uporabo za zdaj ne bi kupil, ker res (še) ne vem, kaj bi z njo. Mogoče bi si kdo z nekaj več domišljije ali/in umetniške žilice česa domislil, domnevam pa, da takih potencialnih kupcev ni prav veliko. Za ostale je veliko bolje, če še nekaj časa ostanemo pri klasičnem fotografiranju in snemanju, začetno afnanje s 360 stopinjami pa prepustimo tistim, ki vedo, kako iz tega kaj potegniti.

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od leta 2009 do letošnje jeseni urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja