Koliko operaterjev rabimo v Sloveniji?
Matjaž Ropret 25. maja 2016 ob 10:30

Marjan je že pisal o tem, potem ko je novi ponudnik mobilne telefonije konec prejšnjega tedna predstavil svojo ponudbo. Pa bom prispeval še svoja opažanja in razmišljanja o tem, še posebej, ker slišim namige, da v kratkem prihaja še en nov navidezni operater in da morda ne bodo več dolgo trije pravi, infrastrukturni operaterji.

Nič posebnega

Najprej o novem navideznem operaterju. Mega M oz. Me2 je nastopil z naročniškimi paketi, ki izgledajo čisto v duhu angleškega pomena njegove znamke – me too ali po slovensko tudi jaz. Še nekdo, ki bi rad kaj zaslužil v tej branži, nima pa veliko novih idej. Ne vidim hude razlikovalne prednosti, gre bolj ali manj za kakšen gigabajt več. Kar lahko ostali operaterji hitro izenačijo, če se odločijo. In novinec znova uvaja zakupljene količine, potem ko se uporabniki že navadili na to, da so neomejene, ali se vsaj štejejo v tisočih, kar v praksi pomeni, da je uporabnik brez skrbi, kako hitro bo omejitev presegel. 50 sms-ov je številka, ki jo šolarji danes zlahka presežejo v enem dnevu. Najbolj atraktiven paket, tisti za 20 evrov, ima tudi daleč največ konkurence. Simobil, ki najbolj aktivno nagovarja mlade, za tako ceno ponuja neomejene klice in sms-e, pa še gigabajt prenosa podatkov v tujini povrhu. Dobro, malce manj podatkov doma, ampak, kot rečeno, gigabajt gor ali dol. Drastične razlike ni. Telemachovi naročniki prav tako za dva desetaka dobijo precej.

V kratkem naj bi na trg s svojo predplačniško ponudbo vstopil še Petrol, ki bo prav tako gostoval v Telekomovem omrežju. Mogoče bo on prinesel kaj bolj atraktivnega. In, za razliko od Spara, znal povezati svojo kartico »zvestobe« in zbiranje točk s ponudbo mobilne telefonije. Kakšna niša zagotovo še obstaja, določenih skupin uporabnikov ne nagovarja noben ponudnik, ampak Me2 tega ni odkril. Mogoče bo Petrol uspešnejši. Če ne drugje, recimo pri ponudbi za tuje turiste, ki je pri velenjskem operaterju strukturirana nenavadno (10 minut klicev v tujino?) in predraga.

Štrije, trije, dva, …

Novi vstopniki na trg pa odpirajo staro vprašanje, koliko operaterjev prenese dvomilijonski slovenski trg in koliko bi jih moralo biti za pravo konkurenco. Pri mobilni telefoniji jih je bilo, skupaj z navideznimi operaterji že leta nekje okrog šest ali sedem in očitno bo tako ostalo tudi po izginotju Debitela. Ampak pravi tekmeci so trije, če za hipec zanemarimo T-2, ki je opustil izgradnjo mobilnega omrežja, zadnje časa skoraj nič ne vlaga niti v kable, je za seboj pustil polmilijardno bančno luknjo in je občasno, odvisno, kdaj vprašate, v stečaju.  Ostali trije operaterji (Simobil, Telekom Slovenije in Telemach) so finančno dokaj dobro stoječi in aktivni. Eden drugega tudi dovolj priganjajo, da morajo kolikor toliko redno spreminjati ponudbo, uvajati novosti ali vsaj izvajati redne »akcije«, da uporabnike prepričajo v menjavo naročniškega paketa ali celo operaterja in da jih odvračajo od prestopanja drugam. Zato se zdi, da je tri najnižja še zdrava številka. Še toliko bolj, če upoštevamo, da so vsi trije operaterji zdaj »konvergenčni«, kot temu sami radi rečejo. Se pravi, da ponujajo cel nabor fiksnih in mobilnih storitev. Najbrž štirje prinašajo še večjo konkurenčnost, ampak realno T-2 ne more več prav dolgo obstati. Že res, da sami razglašajo informacije o pozitivnem poslovanju, ki pa bi se hitro razblinilo, če bi morali upoštevati vse obveznosti, ki so s prisilno poravnavo odpadle, in če bi dejansko kaj resnega vlagali v omrežje in nove storitve.

Po informacijah, ki jih imam, glavni akterji »zdrave« trojice in z njimi povezani svetovalci in mešetarji v zakulisju že pletejo nove kombinacije, potem ko so odpadle tiste, povezane s prodajo slovenskega in srbskega telekoma. Mogoče se letos še ne bo zgodilo nič, prihodnje leto pa bi sklad KKR že lahko prodal svojo balkansko telekomunikacijsko naložbo (SBB-Telemach) in eden od glavnih potencialnih kupcev je spet lastnik Simobila – Telekom Austria, bolj natančno, njegov mehiški večinski lastnik America Movil. Kar bi pomenilo, da bi se slovenski trg skrčil na dva velika igralca. Eden od njiju bi prej ali slej požrl tudi T-2 (ironično bi bilo, če bi ta operater, ki so ga s cerkvenim denarjem ustanovili nekdanji Telekomovci, da bi konkurirali prejšnjemu delodajalcu, nazadnje pristal pod okriljem Telekoma), saj je težko verjeti, da bi se zdaj še našel kakšen drug kupec zanj.

Duopol ni dobra izbira, ampak izbire verjetno ne bomo imeli

Dva operaterja pa sta čisto druga zgodba kot trije in pol, kar imamo zdaj. Dva si lahko precej lepo, celo brez kakšnega (prepovedanega) dogovarjanja razdelita trg in oba lepo živita. Eden se ukvarja s ponudbo za mlade, drugi je bolj usmerjen k upokojencem. Eden bolje dela s podjetji, drugi z domačimi uporabniki. Pri enem je bolje biti zaradi televizije, pri drugem zaradi hitrega interneta, itd. To so hipotetični primeri, ampak točno tako lahko tak duopol izpade tudi v praksi. In cene bodo brez dvoma višje, ker ne bo tretjega in mogoče še četrtega, ki bi ves čas vpadal in držal ostale v napetosti.

Če sta na trgu dva, nobeden od njiju ni posebej agresiven, ker mu ni treba biti. Oba lahko živita dovolj dobro. Seveda strogo ekonomsko drži to, kar razlagajo šefi operaterjev. Trem ali celo štirim podjetjem se težko izplačajo investicije na zemljepisno tako zahtevnem terenu s tako malo uporabniki. In panoga ni več tako dobičkonosna kot je bila pred leti. So pa vsi operaterji, z rahlo izjemo Telekoma, ki je večino naložb odprodal, del večjih skupin. Zato mogoče dobiček v Sloveniji ni edina pomembna postavka in stroški so nižji kot pri podjetju, ki deluje samo v eni, majhni državi. Če se bo zgodila taka konsolidacija, bodo ponudniki, kot so Me2, Izimobil, Spar, Petrol in mogoče še kdo edino upanje, da se preostala dva ne bosta preveč polenila in z minimalnim trudom vlekla evre iz denarnic naročnikov. Ko bi do takrat vsaj pridobili nekaj inovativnosti in drznosti.

Sorodno

Avtor Matjaž Ropret
mm
Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od leta 2009 do letošnje jeseni urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani. Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.
Matjaž Ropret - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja