Kaj si lahko obetamo po združitvi Telemacha in Pro plusa?
Matjaž Ropret 24. julija 2017 ob 10:55

Novica o združevanju Telemacha, enega od treh »velikih« telekomunikacijskih operaterjev v Sloveniji, in Pro Plusa, ki izdaja najbolj gledane televizijske programe v državi, je ena zgodb leta. Nakazovala se je že vse odkar se je Pro plus začel pripravljati na prenehanje prizemnega oddajanja in se pogajal s ponudniki IP- in kabelske televizije za višja nadomestila za njegovo peterico programov, vseeno pa marsikdo ni povsem verjel, da se bo res zgodila. Toda nedavno je sklad KKR, prek skupine United lastnik Telemacha, tudi uradno potrdil, da od korporacije CME prevzema slovensko in hrvaško (Nova TV) televizijsko hišo. Cena je menda 230 milijonov evrov, kar se poznavalcem zdi ekstremno veliko, toda ameriško-srbska poslovna naveza je verjetno izračunala, da se ji to izplača. In denar mora krožiti.

Vsekakor pa bo to verjetno predvsem poslovna operacija. Vprašljivo je, koliko bomo od tega imeli uporabniki, čeprav je potencial velik. Nastaja namreč telekomunikacijsko-medijsko-oglaševalski konglomerat, kakršnega ne v Sloveniji ne v regiji še nismo imeli. Skupina United bo nadzorovala več pomembnih operaterjev (Telemach v Sloveniji, SBB v Srbiji, …), kopico televizijskih hiš in pomembnih zakupnikov programskih, še posebej športnih pravic, od Pop TV-ja, pred Nove TV do Sportkluba in menda posredno celo Šport TV-ja, zraven so še, čeprav ne povsem uradno, preprodajalci oglaševalskega prostora (Direct media). Vse to bi mogoče moralo povzročiti vsaj nekaj preverjanja pri regulatorjih, k čemur je pozvalo tudi Društvo novinarjev Slovenije. Ampak implikacije skupine se bodo videle šele kasneje, na posameznih »upoštevnih« trgih verjetno varuhi trgov ne bodo ugotovili pretirane ali nevarne koncentracije.

O poslovnih učinkih malo kasneje, za nas so bolj zanimive in pomembne spremembe in morebitne dobrobiti združitve za uporabnike (gledalce). Kaj pravijo v skladu KKR? Ponujajo pričakovanje piarovske odgovore, da »bodo vlagali v domačo in regijsko produkcijo vsebin ter nove platforme« in da bodo naročniki »deležni vrhunskih domačih in tujih vsebin po dostopnih cenah.« Kar je vse zelo nedoločno, zato se malo pozabavajmo s tem, kaj bi nova združba lahko ponudila in kaj od tega je realno.

Med najbolj očitnimi je vsebinska obogatitev in izboljšava aplikacij, kot sta d3go in voyo. In nato tesnejša integracija vsebin na naprave, ki jih skupina ponuja. V voyu bi se lahko znašlo več športa in še česa. Aplikacije, ki bi na pametne televizorje brez zunanjega sprejemnika prinesle možnost ogleda za nazaj, kar čakamo že nekaj let, bi dobile še več smisla. Po možnosti z umeščanjem kakšnih oglasov za »domače« storitve. Ker bo skupina še večja, bo še lažje prihajala do pravic za prenose in oddaje, potencialno bo imela denar za dražjo produkcijo. Kar pa seveda hkrati pomeni manj možnosti za konkurenco. Možne so tudi kakšne »pridobitve« s kršenjem internetne nevtralnosti, v kar se raje ne bom spuščal.

Vem pa, da se Telemach doslej ni ravno izkazal z razvojem aplikacij in zato kakšnega večjega preboja ne pričakujem. Bolj verjetno je, da bodo, vsaj za začetek, ubrali lažje in bolj očitne načine za olepševanje ponudbe. Denimo tako, da bodo naročnikom v pakete dodali Voyo ali kaj podobnega. Tako »bundlanje« operaterji obvladajo, v snovanju novih netflixov pa niso najbolj spretni. Mogoče bi lahko skupina razmislila o spremembah pri programih, njihovi izkoriščenosti in konceptih, morda bi celo lahko zmanjšali njihovo število. Vendar po eni strani v KKR poudarjajo, da tovrstnih sprememb ne načrtujejo, po drugi strani pa je treba vsebine, ki jih ob nakupu pravic za premijske vsebine dobijo zraven, kot del paketa, nekam umestiti.

Zelo verjetno je, da večjih sprememb v vsebinskem in tehnološkem smislu ne bo. Počeli bodo to, kar so do zdaj in v čemer so dobri. A s še večjo močjo na trgu. Zato utegne biti precej učinkov za same ponudnike in njihove lastnike kot za uporabnike. Dvomim, da bomo deležni nižjih cen. Že zato, ker se konkurenca s tem poslom ne povečuje, manj konkurence pa praviloma ne prinaša ugodnejših cen. Za druge operaterje bo najbolj kočljiva zadeva plačevanje programskih pravic Pro Plusu in Sportklubu. Te skupno nanesejo najmanj pet evrov na naročnika na mesec. Skupina United jih bo na relaciji Telemach – Pro Plus v bistvu le prelila iz desnega v levi žep in bo tako imela za takšen znesek večji manevrski prostor pri končnih cenah. Seveda bo želela zaslužiti čim več, zato se kakšnega dumpinga verjetno ne bo šla, a konkurenci najbrž ne bo lahko.

V KKR zatrjujejo, da nova lastniška struktura ne bo imela vpliva na odnose z drugimi operaterji in cene programov zanje, a so poznavalci skeptični. Kajti že zdaj pogajalci iz skupine United menda delujejo po načelu vzemi ali pusti. Kdor ne plača zahtevane cene, ostane brez programov. In ker bo novi konglomerat skoraj monopolni ponudnik športnih vsebin (nogomet, košarka, tenis, …), bodo operaterji tvegali odliv naročnikov, če teh (dragih) vsebin ne bodo ponujali. Odliv pa bo k Telemachu, ki bo celoten nabor programov iz skupine nedvomno imel v svojih programskih shemah.

Ta operater tudi dobiva najbolj premijski oglaševalski kanal v državi. Promoviranje izdelkov in storitev na Pop TV je kljub upadanju pomembnosti televizije še vedno glavno, operater iz iste lastniške strukture pa bo zagotovo imel prednost pred drugimi. Pojavlja se tudi bojazen o drugačnem, po okusu lastnikov prikrojenem poročanju na programih in novičarskih portalih razširjene skupine. To pa so najbolj gledani in brani mediji v Sloveniji, zato ta skrb ni zanemarljiva.

Kakršne koli spremembe so oddaljene še najmanj nekaj mesecev. Najprej morata prevzem blagosloviti slovenski in hrvaški varuh konkurence, nato šele lahko v vpletenih podjetjih začnejo resno snovati novosti. In glede na to, da skladi niso dolgoročni lastniki, temveč je njihov motiv običajno optimizirati poslovanje in naložbo čez nekaj let dražje prodati, kot so jo kupili, bo verjetno poudarek predvsem na tem, kako povečati prihodke in dobičke, s tem povrniti vsaj del kupnine, in skupino narediti bolj zalo za prodajo tam proti koncu desetletja.

Čeprav se z današnje perspektive A1 kaže kot največja potencialna žrtev novega operatersko-medijskega mastodonta, pa je lastnik nekdanjega Simobila, mehiški America Movil (prek avstrijskega telekoma), še vedno glavni kandidat za prevzem skupine United. In če ta ali A1 vmes priključi še T-2, o čemer se spet precej špekulira, bomo na koncu ostali z dvema operaterjema, ki bosta pod seboj obvladovala še večino množičnih medijev, razen javnih. Realen, a ne prav spodbuden scenarij.

 

Naroči se na redna vsakotedenska e-poštna obvestila o novih prispevkih na naši strani.


Avtor Matjaž Ropret
mm

Matjaž že več kot desetletje novinarsko pokriva tehnološki svet. Najprej na Radiu Slovenija, nato je na Delu od leta 2009 do letošnje jeseni urejal redno tedensko prilogo Infoteh in pripadajočo rubriko na spletni strani. Zdaj je urednik Tehnozvezdja in hkrati glavni avtor na tej strani.
Uporablja tiste naprave, ki se mu zdijo tehnološko dovolj napredne, uporabne in narejene z vsaj nekaj sloga, ne glede na znamko, operacijski sistem, platformo in ostale religiozne razloge.

Matjaž Ropret - prispevki
1 komentar
  • Zdaj se na proplusu dosti bolj poudarja hrvaške in srbske dogodke, ni treba omenjati, da so ameriški seveda še vedno glavni. To verjetno že sedaj zahteva nov srbsko-ameriški lastnik. V vseh bodočih uradno zabavnih, dejansko pa dolgočasnih oddajah na pop tvju bodo imeli več tistih, ki imajo -ić na koncu priimka.
    Pa še off-topic: napišite članek, da imamo ljudje pri izbiri internetnega tv paketa na voljo samo izbiro paketov tv kanalov (osnovni, srednji, bogati, zraven še hbo in podobni delux paketi), kar nam ni všeč. Že najcenejši paket vsebuje pol tv kanalov, ki jih skoraj nihče ne gleda.
    Ljudje bi takoj vzeli ponudnika, ki bi nam dovolil, da si vsak naročnik sestavi lasten paket tv kanalov.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja