Bo Teslov model 3 spremenil avtomobilizem?
Marjan Kodelja 10. maja 2016 ob 10:28

So trenutki, ki jih zgodovina označi za prelomna, kajti sprožila so čisto drugačen potek človeškega razvoja. Kdor jih pravočasno prepozna, napreduje, kdor ne, izgine v zgodovini.

Škotski inženir James Watt konec osemnajstega stoletja izboljša parni stroj Thomasa Newcomena, kar omogoči gradnjo industrijskih obratov daleč stran od rek, parni pogoj ladij ter najpomembnejši izum devetnajstega stoletja, železnico. Sredi tega Nikola Tesla s palico v pesek nariše shemo trifaznega električnega motorja, ki sproži manjšo industrijsko revolucijo. Zanemari pa neki drug svoj izum, radio, kar izkoristi Marconi. Konec prejšnjega stoletja Bill Gates ugotovi, da IBM ne razume prihodnosti računalnikov, zato Microsoft postane velik. Po prelomu tisočletja pokojni Steve Jobs dojame, da mobilni telefoni niso le za telefoniranje.

Parni stroj je obstajal pred Wattom, električni motor pred Teslo, radio pred Marconijem, operacijski sistemi in urejevalniki besedil pred Gatesom in mobilniki pred Jobsom. Vendar so s svojim izdelkom spremenili svet. Kdor jim ni sledil, je propadel, kar je najbolj boleče spoznala finska Nokia. Videti je, da Teslov ljudski električni avto pomeni prelomno spremembo. Konec dominacije avtomobilov na bencin ali dizel, in to prej, kot smo se tega nadejali!

Izumi prejšnjega stoletja

Era avtomobilizma se začne leta 1885, ko Berta Benz sede v izum soproga Karla Friedricha Benza. Motorwagen je na videz čudno trikolesno vozilo z enovaljnim motorjem, ki je bil sposoben razviti moč borih 0,7 kW, a mu je uspelo spremeniti osebni transport. V tistih časih so vozila poganjala motor na notranje izgorevanje, najprej bencinski, kasneje še dizel, elektrika, če je bila potreba po večji moči, pa para. Zanimivo je, da so bili že tedanji električni avtomobili izvrstni. Tihi, zagon motorja pa neboleč. Prve motorje na notranje izgorevanje so zaganjali z ročico, električni zaganjalnik so namreč izumili kasneje. Imeli pa so velik problem, baterije. Velike in težke so prekratek čas zagotavljale energijo, polnjenje pa je bilo dolgo. Česar nam v stoletju tehnološkega razvoja ni uspelo dovolj spremeniti, zato so motorji na notranje izgorevanje dobili bitko za mesto pod ‘havbo’.

Glede izkoristka energije in ekologiji pa ti niso le slabi, temveč katastrofalni. Nikolaus August Otto izumi bencinski oziroma Ottov motor leta 1860, in čeprav so ga v več kot stoletju močno izboljšali, je v temeljih še vedno enak. Poganjajo ga eksplozije zmesi goriva in zraka v valjih in v najboljšem primeru je izkoristek 36, pri praktični vožnji pa tam okoli 25 odstotkov. Kar je, če nič drugega, nepotrebno metanje energije skozi okno. Avto s 130 konjskimi močmi tako troši okoli 100 kW energije, večino za gretje zraka okoli motorja. In to v času varčnih žarnic, pranja perila med poceni tokom in ob splošni težnji po varčevanju z energijo.

Doba električnih vozil

Električni avtomobili so že bili, ko se je Elon Musk odločil ustanoviti Tesla Motors. Elektrika je pogon prihodnosti osebnega transporta, vendar je bil odpor naftne in avtomobilske industrije do električnih vozil močan. Zakaj bi svet menjali od temeljev, ko je nafte dovolj in nam gre dobro. Primerno temu so sem ter tja izdelali zanimiv električni avto, a se je vedno pojavil isti problem. Majhen domet in počasno polnjenje ali pa je šlo za maloserijske in temu primerne drage primerke, ki so prav tako bolehali za isto boleznijo. Tudi prvi Teslov avto, električni športnik, je bil drag, za razliko od tekmecev pa je omogočil kolikor toliko uporaben doseg. Kasneje je Musk priznal, da ima skrivni načrt naskoka na trg električnih vozil. Najprej maloserijsko športno vozilo, s katerim dokažejo, da so električni avtomobili zanimivi, z modelom S, udobno limuzino višjega cenovnega razreda, pa da so tudi praktični in uporabni. S športnim terencem modelom X podkrepijo tezo, nakar pride na vrsto ceneno vozilo, ki si ga lahko privošči veliko več kupcev, Tesla 3.

Baterije še vedno niso na želenem nivoju, vendar so vsaj toliko napredovale, da električno vozilo z enim polnjenjem lahko prevozi uporabno razdaljo, čas polnjenja pa se zmanjšuje. Zato je čas za spremembo. Električni motor ima veliko večji izkoristek, uporabi lahko elektriko iz obnovljivih virov, hitreje pospešuje, ker ne potrebuje menjalnika, pa še lažje ga je spremeniti v robota, ki bo znal voziti sam. Tesla 3 cenovno ne bo dosegljiv vsem, če pa mu bodo sledili drugi izdelovalci, bomo prišli tja, kamor hočemo. Okoli deset tisočakov za električno vozilo nižjega razreda!

Avtor Marjan Kodelja
mm
Marjan se s tehnološkim novinarstvom ukvarja od leta 1997 in v tem času je videl že mnogo stvari, ki se nikoli niso uveljavile ali pa so imele kratek čas trajanja. Začel je pri računalniški reviji Moj mikro in ter 2000 postal njen urednik. Veliko kasneje je bil urednik naprej tednika Stop in nato še tednika Vklop, trenutno pa kruh služi s pisanjem tehnoloških člankov za edicije skupine Media24.
Marjan Kodelja - prispevki
Brez komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja